Dag 10, vrijdag 10 september 2010

Shanghai

Ik ben om 6.30 uur opgestaan. Na me te hebben gewassen en aangekleed met Jan en Joke omstreeks 7.45 uur naar de ontbijtzaal toe. Ondanks de drukte hebben we weer snel plaats. Om 8.30 uur naar de kamer en om 8.50 uur aanwezig in de lobby. Om klokslag 9.00 uur vertrekken we per bus naar Zhujiajiao. Het is een van de mooiste en authentieke waterdorp van de Yangzi delta. We komen er om 10.15 uur aan.  Het beeld van de grachten en gondels heeft iets weg van Venezië in Italië. Het is prachtig plaatje. Door smalle steegjes met winkeltjes en over bruggetjes komen we aan bij een tempel.

Onze eerste stop is bij de Yuan Jin tempel. We lopen er even rond en maken de nodige foto's. Niet veel later komt Kelly ons halen. Ze heeft kaartjes voor de boottocht al kunnen bemachtigen daarom gaan we maar meteen de rondvaart doen. De groep is compleet behalve Ben. Die zijn we kwijtgeraakt. Tulio gaat hem zoeken terwijl wij al aan boord kunnen. Jozien en ik zitten bij Marieke, Aad en Kelly in een bootje. Het is in het warme weer voor onze kapitein zwoegen geblazen om de boot vooruit te peddelen. Onderweg genieten we van de omgeving en komen we de Brug van de Bevrijding uit 1812 tegen. Door de smalle grachten varen naar de in 1912 aangelegde KezHi tuin, waar we 20 minuten later aankomen.

Entreekaart van de KeZhi Garden

In de mooie Kezhi tuin krijgen we de tijd om e.e.a. te bekijken. Jan en Joke maken van de gelegenheid gebruik om traditionele Chinese kleding aan te doen. De rest maakte hiervan foto's. Het is een komisch gezicht. In de tuin zou ook een toilet aanwezig zijn. Kelly weet de weg, maar ze krijgt de toiletten niet meteen gevonden. We slenteren achter haar aan en hebben bijna de hele tuin doorlopen. Na 10 minuten komen we bij de toiletten aan. Rond 12.00 uur lopen we naar een restaurant toe waar we gaan lunchen.

Tijdens de wandeling begint de hemel helemaal dicht te raken en donkere wolken drijven over. Wanneer we over de Brug van de Bevrijding lopen begint het te druppelen. Bij aankomst in het restaurant kunnen we buiten overdekt zitten of boven bij de airco. Een deel wil buiten overdekt zitten en een deel boven in een aparte kamer. De meeste stemmen gelden dus het wordt boven eten. Niet veel later blijkt dat dit een goede keuze is geweest, want de regen valt met bakken uit de hemel.

Na de lunch krijgen we nog even de tijd om de smalle winkelstraatje te bekijken. We wachten wel eerst tot dat het minder is gaan regenen. Rond 14.00 uur dienen we weer bij het restaurant te verzamelen en lopen dan naar de bus toe. Omstreeks 16.15 uur zijn we terug in het hotel. Met Jan en joke ga ik eerst naar het internetcafé toe in het hotel. Er is wel internet maar de verbinding is erg traag. Om 17.00 uur ben ik weer terug op de kamer en kan ik me opfrissen en van het uitzicht genieten. Het uitzicht vanuit de hotelkamer is prachtig mooi.

Om 19.00 uur hebben we met Jan en Joke afgesproken om te vertrekken naar Nanjing Road waar we winkels kunnen bekijken en een hapje kunnen eten. De taxi zet ons daar af. Het is er nog drukker dan toen we er gisteren waren en de temperatuur is dan nog 29 graden! Wanneer we op zoek gaan naar een westers restaurant is het zoeken geblazen. Die laten zich niet zo makkelijk vinden als je ze niet weet te liggen. Bij een infodesk vragen we naar restaurants met westers eten. We besluiten om de straat helemaal af te lopen. Middels een tunnel komen we aan de andere kant van de weg. In de tunnel is het erg lawaaierig. Het doet gewoon pijn aan je oren omdat het geluid wordt weerkaatst. Wat zijn de Chinezen een luidruchtig volk.

We lopen een shopping mall binnen en zien dan dat daar een afdeling is met restaurants. Wij gaan voor de Pizza Hut. We bekijken de menukaart en zien dat je daar ook, behalve pizza's, ook pasta's en vleesgerechten kunt eten. Eerst bestellen we een fles witte wijn voor de dames, Jan en ik een biertje. De serveerster willen we duidelijk maken dat we een cooler met ijs voor de wijn willen hebben, maar dat begrijpt ze niet omdat ze geen woord Engels spreekt. Gelukkig worden we geholpen door een Chinese dame die vloeiend Engels spreekt en als tolk optreedt. Ze helpt ons ook even later bij het doorgeven van de bestelling voor het eten. Ik bestel een steak, Jozien heeft een pizza, Joke pasta en Jan bestelt lamskoteletjes. Het smaakt lekker. Nadat de dames tweede fles wijn ook op hebben gaan we rond 22.15 uur terug naar het hotel. We nemen weer een taxi, althans een Chinese man is bereid ons naar het hotel te brengen. Wij blij dat we meteen weg kunnen, die man blij dat hij wat verdient. In het hotel aangekomen nemen we nog een afzakkertje en gaan dan naar de kamer om te slapen.