Dag 13, maandag 13 september 2010

Guilin - Yangshou

Om 6.15 uur ging de wekker. Opgestaan en mijn koffer eerst weer ingepakt. Daarna douchen. We hebben met Jan en Joke afgesproken dat we samen om 7.30 uur gaan ontbijten. De koffers zetten we aan de deur want die zouden om 8.00 uur opgehaald worden. Na het ontbijt nog even naar de kamer om te checken of we alles hebben meegenomen. Om 8.30 uur gaan we met de bus op weg naar Zhujiang, zo'n 22 km ten zuiden van Guilin. Vandaag gaan we een boottocht maken over de Li rivier die dwars door het Karst gebergte loopt. We komen om 9.15 uur bij de boot aan. Freddy haalt voor ons de tickets waarna we aan boord mogen. Iedereen krijgt een vaste zitplaats op de onderste verdieping.

Wanneer iedereen aan boord is vertrekken we om 9.35 uur. Zo'n 10 boten varen achter elkaar aan, soms door ondiep water waardoor de boot zigzaggend moet varen. De meesten van onze groep gaan naar het bovendek. Het is erg bewolkt weer, maar koud is het niet. Wel is het koud in de onderste verdieping. Daar staat de airco aan. Zonder vestje of jasje is het er behoorlijk aan de koude kant. Onderweg komen we zo'n 50 karstheuvels tegen. Ze hebben bloemrijke namen zoals Vader-Zoon-rots, Vijf Tijgers grijpen een Schaap, Klimmende Schildpadden of Wolkenkrabberheuvel. Aan de rivieroever zie we het alledaagse Chinese leven. Vrouwen doen de was, kinderen spelen in de rivier. Ook zien we overzetboten van bamboe beladen met passagiers. Ook zien we bootjes van mensen die hun producten willen verkopen. Een aantal klampt ook bij onze boot aan. Het is een prachtige omgeving. Op het bovendek is ook een grote groep met Indonesische mensen. Een aantal wil met ons op de foto. Natuurlijk doen we dat. We zien ook diverse herders die hun waterbuffels in de rivier laten baden. We krijgen ook de lunch aan boord. Daarvoor moeten we weer naar onze zitplaatsen. Jozien en ik hebben niet zo'n trek. Althans onze eetlust is verdwenen na het zien hoe de lunch werd bereid. Het vlees werd gewassen in de rivier en de groenten lag op de grond waar iedereen over liep.

Na een tocht van ongeveer 5,5 uur meren we om 14.15 uur aan in Yangshou. Met zijn 200.000 inwoners is het een klein dorpje in China. Het is inmiddels gaan regenen en onze paraplu's komen weer goed van pas. We moeten een klein kwartiertje lopen totdat we aankomen bij ons knus hotelletje, dan midden in de drukste winkelstraat ligt.

We hebben met Jan en Joke afgesproken dat we rond 16.15 uur gaan rondlopen om e.e.a. te bekijken. Na even droog te zijn geweest begint het toch weer te regenen. We besluiten dat om maar meteen een restaurant te gaan zoeken waar we wat gaan eten. We komen Andries en Wil tegen bij een restaurant. We schuiven bij hen aan. We bestellen ons eten. Jozien, Joke en ik bestellen pizza. Jan bestelt een broodje met tonijn. Al snel krijgen Jozien, Joke en Jan hun eten opgediend. Ik krijg mijn pizza pas een kleine 20 minuten later. Om 18.20 uur lopen we terug naar het hotel toe. We kleden ons even om voor de show van vanavond, waarna we om 19.10 uur met de klaarstaande bus vertrekken. We gaan naar een spectaculaire show Impression op het water en tussen de bergen.

Na een klein kwartiertje rijden komen we er aan. Het is er behoorlijk druk. We doen ons best om elkaar niet kwijt te raken. Nadat we een plasstop hebben gehad brengt Freddy ons naar onze plaatsen. Alleen Cees zit ergens anders. Op de stoeltje ligt een poncho voor het geval het gaat regenen. Jozien en ik besluiten om de poncho alvast uit te pakken en klaar te leggen. Gelukkig hebben we hem niet nodig gehad omdat het de hele show droog is gebleven. Aan de show werken ongeveer een paar honderd mensen aan mee. Het is echt indrukwekkend om te zien hoe alles geregisseerd is. Met lichteffecten is het een adembenemende show. Zie hieronder de foto's. Ze zien niet echt scherp, maar geven een beeld hoe het was.

Entreekaart van de Impression Show

Nadat de show om 21.10 uur is afgelopen worden we weer naar het hotel gebracht. We gaan nog wat drinken. Marieke, Aad, Annie en Nico gaan ook wat mee drinken. Wanneer we even op een terrasje zitten komen een aantal "studenten" ( lees oplichters ) vragen of we met ze mee willen om wat kunst te gaan bekijken. Tulio had ons al gewaarschuwd voor deze praktijken zodat we er niet intrappen. De studenten gaan verder op zoek naar een slachtoffer. Rond 22.30 gaan we terug naar de kamer toe. Het was weer een leuke dag.