Dag 15, woensdag 15 september 2010

Yangshou - Canton - Hong Kong

Vandaag moeten we erg vroeg uit de veren. Al om 4.00 uur staan we op. Moet nog even wat spulletjes in de koffer doen. Na me te hebben gewassen voel ik me niet lekker. Het toilet wordt dan voor een half uur mijn beste vriendin. Ik besluit dan om wat diarreeremmers te nemen. Om 5.20 uur zit ik nog op het toilet, tien minuten later moeten we vertrekken. De diarreeremmers beginnen eindelijk te helpen want op punt van vertrek is de drang naar het toilet weg. Gelukkig maar want de busreis naar het vliegtuig toe duurt ruim 2 uur. In de bus slaap ik wat . Onderweg zien enkelen van onze groep ( die wakker zijn ) een ernstig ongeluk. Een persoon is aangereden en ligt bebloed dood op de weg. Omstreeks 7.40 uur komen we aan op het vliegveld. Van Guus en Margot krijg ik wat rijstkoekjes om mijn overstuurde en lege maag wat tot rust te brengen. Wanneer we om 8.00 uur aan boord mogen voel ik me een stuk beter. Zonder vertraging vertrekken we om 8.25 uur.

Vliegticket van Guilin naar Guangzhou (Canton)

Na een korte vlucht van een klein uurtje landen we om 9.15 uur in Guangzhou ( Canton ).  We moeten een tijdje wachten op onze koffers. De koffers van Jozien en mij komen als laatste van de band af. De klaarstaande gids brengt ons naar de bus toe. We vertrekken om 10.15 uur naar het station. We gaan met de trein naar Hong Kong toe. Het is erg druk in de stad waardoor we pas een uur later aankomen op het station. De koffers hoeven we niet mee te sleuren want die gaan apart de trein in. Tulio deelt de treintickets uit. Nog even kaart invullen dat we China verlaten. Nadat we door de paspoortcontrole heen zijn gegaan kunnen we aan boord van de klaarstaande trein, een kwartier later komt de trein in beweging en zijn we op weg naar een nieuw avontuur in Hong Kong.

Treinticket van Guangzhou (Canton) naar Hong Kong

Tijdens onze treinreis zien we de grens met Hong Kong. Alles is afgeschermd met hekken en prikkeldraad. We rijden langzaam Hong Kong binnen. We komen om 14.05 uur aan op het Centraal treinstation. Hong Kong bestaat uit twee delen: Hong Kong Island en Kowloon. Wij zijn bij aankomst in Kowloon. Eerst moeten we weer door de paspoortcontrole heen en krijg je een nieuwe stempel in je paspoort. Ook wordt je gescand op koorts. Nadat we de koffers hebben gepakt lopen we naar de uitgang waar Chris, onze nieuwe gids, staat te wachten. We maken meteen van de gelegenheid gebruik om Hong Kong Dollars te pinnen.  Om 15.15 uur gaan we met de bus op weg. Het verkeer rijdt links en het is niet chaotisch zoals in China. Iedereen houdt zich aan de verkeersregels en er wordt gestopt voor de stoplichten. Onze eerste stop zal bij de tram zijn die ons naar The Peak zal brengen, daarvoor moeten we eerst via een lange tunnel onder de zee door. Deze tunnel is een langrijke verbinding tussen Kowloon en Hong Kong Island. Onderweg kijken we onze ogen uit. Gigantische wolkenkrabbers bepalen de skyline. Omstreeks 15.30 uur komen we aan bij de Garden Road waar het station van de Peak Tram ligt. Met een Engels uitziende tram beklimmen we de 379 meter steile berg en komen aan bij de Peak Tower. Omdat we nog niet geluncht hebben besluiten we eerst bij de Delifrance een broodje te gaan eten. Nadat we hebben gegeten gaan we de omgeving bekijken. We hebben een schitterend uitzicht over Hong Kong. Om 16.45 uur vertrekken we weer.

Tramticket van de Tram Peak

We gaan een rondvaart maken door de jachthaven. Met twee boten vertrekt onze groep. We zien eerst erg dure jachten te liggen. De kapitein van onze boot verteld dat de zwarte boot van acteur Jackie Chan is. Wanneer we verder varen zien we de vissersboten te liggen. Een vissersboot springt er uit met de kleuren van de Nederlandse vlag. Na ruim een half uur te hebben rondgevaren rijden we met de bus verder.

Omstreeks 18.00 uur komen we aan bij een strand waarbij een klein parkje ligt met allemaal beelden. We zien diverse grote en kleine beelden. Bij diverse beelden moet je bijv. over een knie wrijven want dat brengt geluk en welvaart. Met een aangename temperatuur van 29 graden kunnen we genieten van de zonsondergang. Het geeft een schitterend plaatje. We maken van de gelegenheid gebruik om foto's aan het strand te maken. Om 18.30 uur vertrekken we naar ons hotel toe.

Een uur laten komen we aan bij het Regal Oriental Hotel in Kowloon. Omdat Tulio eerst nog moet inchecken ga ik alvast met Andries, Nico en Jan nog wat HKD pinnen. Mijn gepinde bedrag van vanmiddag is alweer uitgegeven aan de excursies vandaag. Wanneer we terugkomen in het hotel staan Jozien en Joke al te wachten en kunnen we naar de kamer toe. We gaan daarna weer terug naar onderen om in de pub van het hotel wat te eten en te drinken. Aad, Marieke, Andries en Wil zitten er al, wij schuiven bij. Rond 22.30 uur gaan we naar de kamer. Even douchen en dan lekker slapen. Het was een drukke dag vanaf vanmorgen 4.00 uur.