Dag 17, vrijdag 17 september 2010

Hong Kong - Canton

Vandaag gaan we Hong Kong weer verlaten. Ik ben om 7.00 uur opgestaan en mijn koffer ingepakt. Daarna douchen, waarna we rond 8.30 uur naar de ontbijtzaal gingen. Van Guus en Margot hadden we begrepen dat er vlak bij het hotel een mooi park zou liggen. We besloten daarom om rond 9.30 uur naar het park te lopen.

Na een kleine tien minuten lopen komen we aan bij het Kowloon Walled City Park, dat er zeer verzorgd uitziet. We zien weer mensen aan Thai Chi doen. We lopen het park door en komen dat bij een soort van klein museumpje, waar we kunnen aanschouwen hoe het er vroeger uitzag. Toen was er een wijk gevestigd binnen de muren van het park. Men woonde heel erg krap en het was er druk bevolkt. We komen ook Guus en Margot tegen. Later ook Elly.

Folder van het Kowloon Walled City Park

Rond 10.45 uur gaan we koffie drinken in de shopping mall. Althans dat was de bedoeling. Na even zoeken hebben we een restaurant gevonden. We willen koffie bestellen, maar het meisje dat ons helpt spreekt geen letter Engels. We proberen haar lang duidelijk te maken wat we willen hebben, maar we geven het op. We gaan dan maar terug naar het hotel. Daar ruimen we onze kamer leeg en checken daarna uit bij de receptie. In de pub gaan we koffie drinken.

Rond 13.00 uur vertrekken we naar het Hung Hom Station. Bij aankomst deelt de gids onze treintickets uit. Corry is even later een beetje in paniek omdat ze haar ticket kwijt is. Gelukkig heeft ze het ticket weer teruggevonden. Daarna door de controle heen. Om 14.47 uur zijn we op weg naar Guangzhou. In de trein bestellen we koffie bij de serveerster. Even later komt ze de koffie brengen, maar dat beginnen de problemen. Omdat de beker koffie zijn dicht zijn gemaakt met een deksel die je niet wat er in de koffie zit. De een heeft koffie met melk terwijl die zwarte moet hebben, de ander weer met melk en suiker die alleen melk in de koffie moet hebben, de een heeft weer zwarte koffie die dan weer melk en suiker moet hebben. De grote uitwisseling kan dan beginnen. Later blijkt dat de serveerster de grote bestelling niet goed heeft opgeschreven...tsja dat is dan weer typisch Chinees.

Treinticket van Hong Kong naar Guangzhou (Canton)

Omstreeks 16.45 uur komen we aan in Guangzhou. Daar moeten we weer door de douane heen omdat we China weer binnen komen. Onze koffers moeten we zelf meenemen naar de bus. Omdat het station aan het verbouwen is staat de bus een heel stuk verderop. Na een klein kwartier met de zware koffers en handbagage te hebben gesleurd komen we eindelijk aan  bij de bus. We kunnen op weg naar het hotel.  Onderweg zien we weer de gekste dingen. Een mevrouw die aan het vissen is in haar neus, een ambulance die spoed heeft maar niemand die maar iets uitwijkt en auto's die kris kras over de weg staan om een doorgang te vinden.

Omstreeks 19.00 uur komen we aan in het hotel. We krijgen even de tijd om ons op te frissen. Om 20.15 uur dienen we in de lobby te verzamelen, want we gaan met de hele groep eten. Een afscheidsdiner. We hebben als groep per koppel de fooi in een envelop gedaan en aan Guus overhandigd. Guus verzorgt de toespraak en overhandigt Tulio op ludieke wijze de fooien. Tulio krijgt de fooi in een afvalemmer, want hij heeft ons tijdens de reis een zeer smerige mop vertelt met als onderwerp een afvalemmer. Ik laat de mop maar achterwege.... Het eten smaakt trouwens erg lekker. De flessen witte wijn trouwens ook. Om 22.30 uur gaan we naar de kamer toe, want we moeten morgenvroeg weer vroeg uit bed.