Dag 21, dinsdag 21 september 2010

Canton - Beijing - Amsterdam

Vandaag staat voor ons ook de terugreis op het programma. Om 5.30 uur zijn Jozien en ik wakker. We pakken nog het nodige in en gaan dan met Jan en Joke rond 6.15 uur naar de ontbijtzaal toe. Om 7.15 uur worden we opgehaald door de gids van gisteren. Omstreeks 8.10 uur zijn we op het vliegveld en kunnen we als groep ingecheckt worden waardoor we in het vliegtuig bij elkaar zitten. Daarna kunnen we door de controle heen. Omdat we een tussenlanding gaan maken in Beijing worden we in een andere wachtruimte gestald. Om daar te komen moeten we een hele wandeling maken.

We hebben nog even de tijd voordat we aan boord mogen van het vliegtuig dus drinken we eerst wat koffie. Deze is echter aan zeer prijzige kant. We moeten 55 yuan betalen voor een kop koffie en daarnaast moet je nog eens erg lang wachten. Het vliegtuig heeft enige vertraging waardoor we pas een half uur later aan boord mogen en dus ook een half uur later vertrekken. We worden met de bus naar het vliegtuig gebracht. Het vliegtuig is maar voor de helft gevuld.

Na een vlucht van 2,5 uur komen we aan in Beijing, waar het erg koud is ( zo'n 13 graden en regen ). De personen die naar Amsterdam gaan worden weer apart genomen. We moeten door de paspoortcontrole en lopen daarna door naar de gate waar de vlucht naar Amsterdam vertrekt. Eerst zorgen we dat we van onze laatste yuan afkomen door wat sigaretten voor het thuisfront te kopen. Na even bij de gate te hebben gewacht kunnen we aan boord. Dit maal zit het vliegtuig wel helemaal vol. We kunnen op weg naar Nederland.

De vlucht verloopt weer erg onrustig voor mij. Ik heb weer behoorlijk veel last van mijn benen en moet daarom genoodzaakt gaan wandelen en staan. Rond 18.30 uur landen we in Nederland. Nadat we door de paspoortcontrole heen zijn kunnen we de koffers ophalen. Ik koop dan alvast mijn treintickets, waarna we afscheid nemen van Aad, Marieke, Hilda en Ruud. Ook nemen we afscheid van Jan en Joke. We hebben, net als in Thailand, erg veel plezier met elkaar gehad. Bij de uitgang begroeten we nog even Nicole en Evi ( dochter en kleindochter van Jan en Joke ).

Om 19.43 uur gaan we met de trein op weg naar huis. Ik bel het thuisfront dat we om 21.15 uur arriveren in Eindhoven. Bij aankomst staat het ontvangstcomité te wachten waardoor we snel naar huis kunnen. Eerst Jozien bij haar thuis afzetten en daarna ben ik aan de beurt. Omstreeks 22.45 uur lig ik in mijn eigen bed.

De Chinees Jade reis was een leuke reis. We hebben ons nog geen minuut verveeld. Er waren dagen bij dat het vermoeiend was, maar de bezienswaardigheden maakten alles weer goed. We hebben ook een zeer leuke groep gehad. Verschillende soorten karakters, maar er is tijdens de reis geen verkeerd woord gevallen. Iedereen kon het goed met elkaar vinden en we hebben erg veel plezier met elkaar gehad. Ook met reisleider Tulio hebben we zeer veel plezier gehad. Hij woont in China en sprak Chinees. Dat kwam erg goed van pas. Ook wist hij erg veel te vertellen. Zijn humor was ook erg leuk.