Dag 3, vrijdag 3 september 2010

Beijing

Rond 00.30 uur word ik wakker. Ben even uit bed geweest en heb daarna geslapen tot 06.30 uur. Toen maar opgestaan. Ook Jozien is dan wakker. De wake-up call om 07.00 uur is dan niet meer nodig. Nadat we ons hebben gewassen en hebben aangekleed gaan we rond 07.45 uur naar de ontbijtzaal toe. Het is er erg druk en geen plaats. We besluiten daarom in een andere ruimte tegenover de ontbijtzaal te gaan eten. Daar zitten we met ons vieren alleen en erg rustig. Na het ontbijt zo als gebruikelijk even naar de kamer om de rugzak te halen. Als iedereen om 08.30 uur aanwezig is in de lobby vertrekken we met de bus naar het Keizerlijk Paleis oftewel De Verboden Stad, welke is gebouwd in de jaren 1406- 1420. Dit was de plaats waaruit de keizers uit de Ming periode hun rijk bestuurde. Het weer is niet zo opperbest. Wanneer we arriveren staan de verkopers van paraplu's staan al opgesteld bij de bus. Jozien en ik zijn hier blij om en kopen voor 10 yuan beide een paraplu. De Verboden stad wordt omringd door een enorme verdedigingsmuur met een gracht er omheen. De Verboden stad heeft diverse ingangen met de Middagpoort als hoofdingang. Tulio besluit om de omgekeerde volgorde te bezoeken omdat we dan het minst last zouden hebben van de drukte. Daarom gaan wij bij de Poort van de Goddelijke Krijgers ( Noordpoort ) naar binnen.

Na de hal van de Keizerlijke Vrede te zijn binnengekomen, staan we in de Keizerlijke tuin. Het is een prachtig gezicht. We krijgen even de tijd om de tuin te bezichtigen.

We lopen verder en komen aan bij het paleis van de Aardse Vrouwelijke Rust waar door de sjamenen dagelijkse offerrituelen plaatsvonden voor de Mantsjoes. We bezoeken ook de Hal van de Beroering van Hemel en Aarde, deze diende als kleinere troonzaal en de ontvangstruimte van de keizerin. Vervolgens bekijken we het Paleis van de Hemels Mannelijke Reinheid, dat in de Ming-periode woon- en werkvertrek was.

Via de Poort van de Hemels Mannelijke Reinheid komen we in de Hal van het Bewaren van de Harmonie. Hierin ontving men ambtenaren die voor hun examen waren geslaagd of prinsen uit vazalstaten. Daarna lopen we door naar de Hal van de Middelste Harmonie, waarin de Zoon van de Hemel zich voor bereidde op de ceremonies.

Via de Hal van de Opperste Harmonie ( welke de drakenkroon herbergde waarop de keizer bij bijzondere gelegenheden de eerbewijzen van het hof in ontvangst nam ) komen we aan op een groot plein waarop 100.000-den mensen kunnen staan. Hier is overigens ook de film The last Emperor opgenomen.

Via de Grondwaterbrug verlaten we via de Middagspoort ( Zuidpoort ) de verboden stad. Na een paar honderd meter te hebben gelopen komen we aan bij de Poort van de Hemelse Vrede. Deze doet nu dienst als toegang tot het Keizerlijk Paleis. Tijdens de republiek China hing er een beeltenis van Sun Yatsen op de poort. Nu hangt er een beeltenis van Mao.

We lopen als groep door een tunnel waar onze spullen gecontroleerd worden. We komen dan aan op het Plein van de Hemelse Vrede ook wel Tian'anmen plein genoemd. Dit plein ligt aan de drukke Oost-West as ( Chang'an Jie ) en was het belangrijkste verzamelpunt van de studenten van Peking getuige het bloedbad op 3/4 juni 1989.

Tulio stelt voor om een groepsfoto te maken. Natuurlijk willen we dat. Altijd een leuk aandenken aan de groep. Op de achtergrond krijgen we Mao zie ons toekijkt.

Groepsfoto op het Tian An Plein

Achterste rij v.l.n.r. Reisleider Tulio, Cees, Andre, Nico, Annet, Margot, Guus, Marieke, Aad, Joke, Jan, Ruud, Andries

Voorste rij v.l.n.r. Ben, Corry, Annie, Jozien, Elly, Michèn, Wil, Hilda, gids Frank

Midden op het plein zien we een groot monument staan. Dit is het Monument voor de Volkshelden.

Rond 13.10 uur rijden we naar een restaurant toe voor de lunch. Het is een kleine 20 minuten rijden. We eten weer traditioneel Chinees eten. We kunnen weer opscheppen vanaf de draaiende ronde tafel. Dit zorgt soms voor rare gezichten. We hebben allemaal honger, maar je moet wachten totdat de ene heeft opgeschept vanaf het schaaltje. Dit je dat niet dan heb je ineens een totaal ander gerecht voor je neus staan. Dus allemaal netjes op je beurt wachten. Tijdens de lunch komt er een Chinese dame ( eigenlijk een travestiet ) rode touwtjes rond je pols knopen. Het zou geluk brengen. Ik geloof er niet zo in en besluit na afloop het touwtje in een boom te hangen die overigens aardig vol hangt ( ben ik dan de enige ??).

We rijden door naar de Tempel van de Hemel, welke ligt in een uitgestrekt park in het zuiden van Beijing. Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige, rituele ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen hemel en aarde offers brachten om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. De godsdienst die daarbij hoort is het daoïsme. Tegelijk was deze band met de hemel natuurlijk ook de legitimatie van hun bewind. Het tempelcomplex bestaat uit de grote ronde hal waar voor de goede oogst werd gebeden, de hal van keizerlijke onthouding (de keizer moest 3 dagen vasten alvorens aan de ceremonie deel te nemen) het open altaar van de hemel, en enkele bijgebouwen.

Wanneer we het complex van de Tempel van de Hemel uitlopen staan daar mannen die met een natte soms gedichten en tekeningen aan het maken zijn op de gladde tegels. Een vraagt aan ons waar we vandaan komen. Hij schrijft voor ons Nederland op de tegels.

Omstreeks 16.05 uur gaan we terg naar ons hotel toe. We hebben echter nauwelijks tijd om ons op te frissen want om 17.00 uur worden we weer in de lobby verwacht. Dus we moeten haasten. Hoezo vakantie?? Met Jan en Joke gaan we dan naar de lobby toe waar de rest van de groep zich ook heeft verzameld. We lopen naar het Red Theater toe dat tegenover ons hotel ligt. We gaan daar de Kung-Fu show bekijken. Jammer genoeg mogen er geen foto's van deze show gemaakt worden, want het is een prachtige voorstelling van een kleine jongen die opgroeit tot een leider.

Entreekaart van The Legend of Kungfu

Informatiefolder van The Legend of Kungfu

Na afloop van de show besluiten we als groep met taxi's naar het winkelcentrum te gaan om daar te gaan eten. Het verkrijgen van een taxi is echter nog een heel probleem. Beijing heeft wel erg veel taxi's maar als die allemaal bezet zijn dan wordt het nog een hele kluif om te vertrekken. Mondjesmaat krijgt onze groep taxi's. Het duurt ruim een half uur totdat we allemaal weg zijn. Jan, Joke en ik zijn als laatste weg. Jozien was al weg met Wil en Andries.

Gelukkig zetten de taxi's ons allemaal op hetzelfde punt af, dus we hoeven elkaar niet te gaan zoeken. Met een behoorlijke groep besluiten we eerst wat te gaan rondlopen om de eettentjes te bekijken. We zien meteen al de meest rare beesten dat door de Chinezen wordt gegeten. Zo zien we nog levende schorpioenen op stokjes en zeesterren. We raken op al snel een gedeelte van onze groep kwijt, maar gelukkig staan ze bij het beginpunt te wachten.

We gaan op zoek naar een Westers restaurant. Tulio had vooraf wel wat restaurants aangeven maar die lieten zich niet zo snel vinden, de meesten zijn Chinees. We besluiten daarom dan maar een shopping mall in te lopen. Na lang zoeken hebben we beet en zien er een Sizzlers te liggen. Er is een saladebuffet en ruime keus aan vleesgerechten. Marieke en Aad schuiven bij ons aan tafel. Ik bestel een biefstuk met friet. Bij het bestellen had ik aangegeven dat ik het plakje kaas niet over mijn biefstuk wil hebben. Dat blijkt achteraf toch moeilijker dan dat het lijkt. Tot twee keer toe moet ik het gerecht terugsturen. Natuurlijk tot hilariteit van onze groep. Een leuke kennismaking met de Chinese bediening. Gelukkig krijg ik dan toch de juiste bestelling.

Omstreeks 21.33 besluiten we om naar het hotel te gaan. Uiteraard weer met een taxi, maar weer gaat het erg moeilijk omdat de ritprijs fors hoger ligt dan op de heenreis. Tsja er was ons niet vertelt dat er ook een avondtarief is.... Dan voel je je snel opgelicht. Nadat we diverse taxichauffeurs hebben geraadpleegd en die allemaal rond dezelfde prijs ligt, besluiten we om dan maar voor 50 yuan naar het hotel te gaan ( op de heenrit was dat 12 yuan ). In het hotel drinken we nog een biertje. Daar horen wij dat de rest van de groep ook rond de 50 yuan heeft betaald. Rond 23.00 uur gaan we slapen.