Dag 4, zaterdag 4 september 2010

Beijing

Vandaag weer vroeg uit de veren. Om 06.30 uur waren Jozien en ik al wakker. Een blik naar buiten geeft de bevestiging dat het weer goed is vandaag. Dat hebben we ook wel nodig want de beklimming van de Chinese Muur staat op het programma. Rond 07.30 uur gaan we naar het ontbijt toe. We zien dat Jan al voor ons heeft gezorgd en de tafel al heeft gedekt. Hij heeft al verse jus en geroosterd brood klaar staan. We hoeven alleen een gebakken ei te halen. Na het ontbijt weer gebruikelijk even naar de kamer om de rugzakken te halen en om 08.30 uur is iedereen klaar voor het vertrek naar de Chinese Muur. Tulio vertelt ons dat we naar een ander stuk van de muur gaan omdat het hier minder druk is. Na 1,5 uur rijden komen we aan op de plaats van bestemming. Het is meteen een indrukwekkend gezicht om de muur te zien. De Chinese Muur staat sinds 1987 op het Wereldcultureelgoed van UNESCO. De muur beslaat een afstand van zo'n 6000 km vooral over ontoegankelijke bergtoppen tot aan de rand van de Gobi woestijn. De muur is gebouwd door honderdduizenden dwangarbeiders in opdracht van keizer Qin Shihuangdi met als doel zich te beschermen tegen de steppenvolkeren uit het noorden. De muur is met elkaar verbonden door middel van brand- en wachttorens.

Onze groep kan kiezen voor 2 varianten: de steile en de iets minder steile. De gehele groep kiest voor de iets minder steile klim. Alleen Andre en Annet gaan voor de steile klim van de muur. De temperatuur was inmiddels gestegen naar de 30 graden. Gepakt met zonnebrandcrème en een fles water gaan we aan de klim beginnen. Bepaalde stukken zijn goed te doen, maar er zitten ook behoorlijk pittige stukken tussen waarbij je de verzuring in de benen goed voelt.

Omstreeks 10.50 uur komen we aan bij het eindpunt waar de muur ophoudt. We zitten dus halverwege. Nu nog de klim omlaag. Dit lijkt minder vermoeiend maar dat was het zeker niet. Je moet steeds goed blijven kijken waar je je voeten neerzet. Onderweg genieten we natuurlijk van het prachtige uitzicht. De Chinese Muur beklimmen is iets wat niet veel mensen kunnen meemaken. Om 11.45 uur is het grootste deel van onze groep bij de uitgang aangekomen. Nadat ook Andre en Annet zijn gearriveerd kunnen we naar de lunch toe.

Het restaurant waar we onze lunch gaan verorberen ligt op de eerste etage. Slim genoeg om eerst de toeristen door een winkel te sturen. Het is een winkel met allemaal tinnen vazen. Na de lunch gaan Jan en ik rondkijken en zien daar behoorlijk grote vazen. Ook bezoeken we een afdeling waar we kunnen zien hoe de vazen gemaakt worden.

Omstreeks 14.10 uur komen we aan bij de Ming graven. Ook deze Ming graven behoren sinds 2000 tot de wereldcultuurgoed van UNESCO. Het totale grafgebied werd in de Ming-periode versterkt met muren en streng bewaakt. Vroeger werd dit het Verboden Land genoemd. Het grafgebied herbergt 13 keizerlijke graven waarvan er 3 zijn gerestaureerd en opgesteld voor het publiek. We krijgen de tijd om e.e.a. te bekijken. Onderweg zien we Ben en Corry op een bankje zitten, nog steeds verliefd. Rond 15.00 uur zijn we weer bij de uitgang en gaan we met de bus weer op pad.

We komen rond 15.20 uur aan bij de heilige weg van de Ming Graven, de weg der zielen. Dit is een mooi stukje wandelpad waar in steen uitgehouwen dieren en mythologische wezens zoals kamelen, leeuwen, eenhoorns en confucianistische ambtenaren deze straat bewaken. We wandelen de straat door en maken wat foto's. Frank zit al op ons te wachten. We kunnen nog gebruik maken van het toilet.

Om 16.10 uur gaan we naar het hotel toe. Ondertussen kijken we natuurlijk weer onze ogen uit wat we allemaal onderweg te zien krijgen. Naast de gebruikelijke files zien we ook auto's en vrachtwagens rijden die in Nederland allang op de schroothoop waren belandt.

Rond 17.45 uur zijn we in ons hotel. We moeten weer opschieten omdat we om 19.00 uur weer in de lobby worden verwacht. We gaan dan Peking Eend eten. We lopen naar het restaurant Bian Yi Fang toe. Het is maar een paar minuten lopen. Dit restaurant staat bekend waar je de lekkerste klaargemaakte Peking Eend kun eten. Als we aan tafel zit krijgen we Chinese rode wijn, bier en een sterk drankje ingeschonken. Keus genoeg qua drank. Zoals we inmiddels gewend zijn worden er weer gerechten op de draaitafel gezet waarna we kunnen opscheppen. Even later komt de kok persoonlijk de Peking Eend aansnijden. Een serveerster legt uit hoe we de eend kunnen eten. Deze kan je in bladerdeeg rollen met een sausje en dan opeten.

Inmiddels zijn we erachter dat het sterk drankje 55% alcohol bevat en het wordt vuurwater genoemd. De meesten van onze groep vinden dit een lekker drankje en schromen niet om een paar borreltjes te pakken, wat er voor zorgt dat we in een lollige stemming komen. Rond 21.00 uur lopen we weer naar het hotel toe, natuurlijk met veel lol onderweg. We besluiten om als groep in de bar van het hotel nog een afzakkertje te nemen. Rond 22.00 uur gaan Jan, Joke, Jozien en ik naar de kamer toe. Het was weer een leuke dag geweest.