Dag 7, dinsdag 7 september 2010

Xi'an

Heerlijk geslapen. Zonder 's nacht te zijn wakker geweest worden we om 07.00 uur wakker. Nadat we ons hebben gewassen en aangekleed klopt rond 08.00 uur Jan aan met de vraag of we al klaar zijn om te ontbijten. We gaan met Jan en Joke naar de ontbijtzaal toe. Het uitgebreide eten smaakt lekker. Omdat we pas om 09.30 uur hoeven te vertrekken kunnen we op ons gemak doen. We tafelen even na en aan dan rond 08.50 uur naar de kamer om onze rugzakken te halen. We zijn ruim van te voren in de lobby. Om 09.30 uur vertrekken we naar de Wilde Ganzen Pagode. Omstreeks 10.10 uur komen we er aan. We denken geluk te hebben met het droge weer, maar langzaamaan begint het weer wat te regenen. Gelukkig niet meer zo hard als gisteren.

Entreekaart van de Wilde Ganzen Pagode

Op het complex aangekomen legt Tulio en Helen e.e.a. uit. We krijgen daarna tijd om het complex te bekijken. Wat meteen opvalt is de grote toren in het midden, die eens een gedeelte was verwoest door een aardbeving. Voor de toren kunnen de Chinezen een offer brengen middels wierookstokken. Er wordt gretig gebruik van gemaakt.  Als we om de toren heen lopen komen we bij een klooster aan waar monniken zitten. Na lang aarzelen durft Jozien met hen op de foto te gaan. De monniken vinden het wel best.

Met Jan maak ik een wandeling over het complex. De dames gaan ook hun eigen weg. Het is dan droog geworden. Wanneer Jan en ik terug komen bij de toren hebben Jozien en Elly ook wat stinkstokken...sorry... wierookstokken gekocht. Ze doen dezelfde handelingen als de Chinezen doen en brengen daarmee ook een offer aan Boeddha. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Omstreeks 11.10 uur worden we weer bij de ingang verwacht. Helen neemt ons dat mee naar een bijgebouwtje waar we een uitleg krijgen over kaligrafie. De man die e.e.a. uitlegt over het Chinese schrift is verbaasd dat we weten wat de tekens allemaal voorstellen, maar dat komt omdat we van Tulio in de bus al uitleg hebben gekregen. Na afloop kan je een kaartje uitzoeken met het symbool van de Chinese horoscoop. Ik blijk een haan te zijn....kukuleku.

Twintig minuten later staan we alweer buiten. Helen neemt ons lopend mee door een straatje waar bronzen beelden staan opgesteld. Natuurlijk heeft ieder beeld een betekenis. Terwijl we door het straatje lopen hebben we de nodige aandacht van de Chinezen. Ze kijken ons aandachtig aan alsof we van een andere planeet afkomstig zijn.

Nadat we aankomen bij de klaarstaande bus rijden we door naar de islamitische wijk waar we om 12.15 uur aankomen. We krijgen de nodige tijd om rustig rond te kijken. Onderweg vallen we van de ene verbazing in de andere. Vooral het vleeswaar krijgt de nodige aandacht van ons. Jan is slager in Nederland en weet, nadat de vliegen er vanaf zijn gejaagd, dus wat e.e.a. voor vleessoort is. Het vlees ligt ook soms gewoon op de vieze vloer.

We zien ook kleine kinderen met een gat hun broekje. Even later wanneer we een moeder en kind zien wordt dus duidelijk waarvoor het dus dient. In Nederland zou oom agent al klaar staan met zijn bonnenboekje voor wildplassen.

Nadat we een tijdje hebben gewandeld is het tijd om een hapje te gaan eten. Volgens Tulio is er een Starbucks aanwezig. We gaan er naar op zoek. Het valt niet mee om die gevonden te krijgen, maar na lang zoeken zien we een klein gebouwtje op de hoek liggen. We eten daar een broodje en drinken natuurlijk koffie. Na even lekker te hebben gezeten gaan we weer op pad. We besluiten wat achteraf steegjes in te lopen. Erg leuk voor buitenlanders, want je krijgt weer een hoop te zien.

Omdat we naar de voetmassage gaan dienen we om 15.00 uur gereed te staan voor de Mc Donalds. Jan, Joke, Jozien en ik zijn de enigen van onze groep die naar de massage toe gaan. Wanneer Helen ons op komt halen lopen we naar de massagestudio toe. In een kamer voor ons vieren worden we onder handen genomen. Eerst worden je voeten in een kaneel bad gezet, waarna de dames beginnen aan het masseren van je armen en handen. Daarna worden je voeten gewassen en gedroogd. De voetmassage kan dan van start. Heerlijk! Ook je benen en rug worden gemasseerd. Tijdens de massage worden we voorzien van Chinese thee en meloen. Omstreeks 16.25 uur zijn we klaar en lopen terug. Daar staat de groep al op ons te wachten en is natuurlijk benieuwd hoe het geweest is. We vertrekken met de bus weer naar het hotel toe.

Omstreeks 17.00 uur zijn we in het hotel. Om 18.30 uur worden we weer in de lobby verwacht. We hebben dus even de tijd om ons op te frissen en te rusten. Met de bus vertrekken we naar een restaurant waar we gaan dineren. We mogen vandaag een beetje zelf koken, want we mogen gaan "hotpotten". Op tafel staat bij iedereen een klein pannetje met bouillon waarin je stukjes vlees gaar kan koken. Het vlees kan je zelf op smaak brengen d.m.v. sausjes. Nadeel hiervan is dat je geen flauw benul hebt hoe het gaat smaken. Na afloop vinden de meesten van onze groep het een teleurstelling, want het heeft gewoon niet gesmaakt.

Om 20.30 is iedereen klaar en lopen we nog een half uurtje door een winkelstraat waarna we aankomen bij de bus die ons naar het hotel brengt. Aangekomen bij het hotel gaan we met onze groep nog wat drinken. Om 23.00 uur zijn we op de kamer.