Dag 9, donderdag 9 september 2010

Shanghai

Al vroeg uit de veren zo rond 6.30 uur. Wassen en aankleden waarna ik even van het uitzicht vanuit mijn hotelkamer geniet. Rond 7.45 uur bel ik Jan en Joke op om te vragen of zij klaar zijn voor het ontbijt. De ontbijtzaal is op de 2e etage. Het is er erg druk, maar we hebben plaats. Drie kwartier later naar de kamer om de rugzakken op te halen, waarna we omstreeks 9.00 uur vertrekken naar de tempel van de Groene Jade Boeddha.

Uiteraard weer veel Chinezen die met wierookstokken een offer brengen aan Boeddha. We worden door Kelly meegenomen  naar een kamer waar de Groene Jade Boeddha staat. Het is er druk en het maken van foto's is niet toegestaan. We krijgen daarna de tijd om het complex te bekijken. Samen met Jan gaan we e.e.a. bekijken. Wanneer we terugkomen bij de ingang zien we Jozien en Elly die weer met wierookstokken in de weer zijn ( het lijken wel Chinezen ). Omstreeks 10.50 uur lopen we naar de bus. Onderweg komen weer de nodige bedelaars en straatverkopers tegen. Een verkoper heeft geluk want Jozien moet een setje kaarten hebben.

Onze volgende stop is een zijdefabriekje. We krijgen een uitleg en rondleiding. Jan en ik luisteren niet zo aandachtig omdat we in Thailand ook al bij een zijdefabriek zijn geweest. We kijken op een bankje toe. Intussen zien we Tulio een blonde pruik opzetten en tussen de groep gaat staan. Natuurlijk de grootste lol. In een volgende ruimte zien we hoe zijde verder wordt ontwikkeld. Jan demonstreert hoeveel kracht je moet bijzetten om de zijdecocon uit elkaar te trekken. De dames mogen ook het e.e.a. proberen. Na de rondleiding komen we uiteraard op de verkoopafdeling uit. Eerst een winkel met zijden dekbedden, daarna in een kledingwinkel. De dames slaan weer toe terwijl de heren wachten bij de kassa....

Omstreeks 12.15 uur vertrekken we met de bus naar China Town. We moeten daarna en stukje lopen. Kelly waarschuwt ons om op te letten voor zakkenrollers. En dat is terecht want het is er erg druk. Jan, Joke, Jozien en ik gaan eerst op zoek naar een restaurantje om te lunchen. We proberen bij de Starbucks, maar het is een klein zaakje waar het ook nog eens erg druk is. We gaan daarom op zoek naar iets anders. We komen Elly onderweg tegen en zij sluit bij ons aan. We besluiten om bij de KFC te gaan eten. We hebben er geen spijt van want ons gekozen menu smaakt erg lekker. Daarna lopen we nog wat rond waarna we om 14.30 uur verzamelen bij de Starbucks, het verzamelpunt van onze groep.

We rijden naar de Jin Mao Tower toe, een gebouw van zo'n 340 meter hoog. Met de snelle lift staan we na een paar seconden 88 verdiepingen hoger. Het uitzicht over Shanghai is geweldig. We kunnen 360 graden rondlopen. In het midden van de verdieping kunnen we de nodige verdiepingen omlaag kijken. Het is de binnenkant van het Grand Hyatt hotel. Bij een blik omlaag moet je geen last van hoogtevrees hebben.

Informatieboekje over de Jin Mao Tower

Na ruim een half uur gaan we weer op pad. We worden afgezet op Nanjing Road, de winkelstraat van Shanghai. We krijgen even de tijd om de straat wat beter te bekijken. Het is erg druk in de straat. Vooral bij de eettentjes is het een drukte van jewelste. Om 16.45 uur worden we weer terugverwacht. We moeten een beetje haast maken want we moeten meteen door naar de Acrobaten Show.

De Acrobaten Show begint om 17.15 uur. We komen er iets later aan. Terwijl de show al begonnen is worden we naar onze plaatsen toegebracht. Het is een leuke show. Tulio had ons verteld dat er een jaar geleden een dode was gevallen bij een act. Aan ons na afloop de keuze welke act het was. Het was duidelijk dat het de allerlaatste act moet zijn geweest. In een afgesloten bal rijden motoren, elke keer komt er een motor bij totdat er op het laatst zo'n 5 motoren in de bal rijden. Ongelofelijk hoe knap dat is.

Nadat de show om 18.45 uur is afgelopen lopen we een eindje verder op naar een restaurant om te dineren. Na het diner heeft Tulio iets leuks voor ons. Het blijkt de Franse wijk te zijn. Een  uitgaansplek voor de rijkere mensen. Het ziet er erg gezellig uit, maar erg druk. Wij willen ook iets gaan drinken maar er is gewoonweg geen plek ondanks de hoge consumptieprijzen. Een blik op de menukaarten geeft aan dat een glas wijn zo'n 95 yuan kost ( ongeveer 9,50 euro ) en een biertje zo'n 65 yuan ( ongeveer 6,50 euro ).

Omstreeks 21.00 uur gaan we met de bus terug naar ons hotel. Drie kwartier later zijn we er. Het was een erg drukke dag en besluiten dan ook meteen naar de kamer te gaan. We zijn erg moe. Na in de douche te zijn geweest duiken we meteen het bed in. Hoezo vakantie??