Dag 3, Zondag 19 oktober 2014

Otavalo - Quito

Goed geslapen, desondanks toch vroeg uit de veren. Zo rond de klok van 6.00 uur. Douchen en de koffer inpakken, want we gaan vandaag naar Quito toe. Om 7.15 uur ontbijten en een half uur later terug op de kamer. Zet mijn koffer aan de deur zodat ie kan worden opgehaald. We vertrekken omstreeks 8.30 uur met de bus.

Onze eerste stop is een kleine twintig minuten later. We gaan eerst een wandeling maken door een mooi stukje natuur met de naam: Cascada de Peguche. Het natuurpark heeft een prachtige waterval. Freddy heeft ons gewaarschuwd om DEET te gebruiken omdat er nogal wat muggen zitten, dus voordat ik de bus uitstap spuit ik DEET om mijn armen en benen. Het kan ook fris zijn geeft Freddy aan, maar voor ons Hollanders zijn het aangename temperaturen.

Na een wandeling van nog geen tien minuten komen we aan bij de waterval. We maken op het bruggetje wat foto's en lopen dan met een aantal naar boven toe. De traptreden zijn ongelijk en variëren van hoogte. Ik merk meteen dat mijn lichaam aangeeft het rustig aan te doen, dus niet als een gek naar boven te stormen. We zijn toch op ruim 2500 meter boven zeespiegel en dat merk je bij fysieke inspanning. Boven aangekomen kunnen we niet verder want we staan op een punt waar de waterval begint. Er is nog wel een nauwe holte in de berg maar ga daar niet naar binnen. Het is er erg donker en dus gevaarlijk.

Ik en Marco beginnen weer aan de afdaling en komen anderen van onze groep tegen die ook de waterval van bovenaf willen aanschouwen. Onder aangekomen even uitpuffen en bijkomen. Rond 9.40 uur lopen we weer terug naar de bus. Onderweg genieten we van het mooie groene landschap. Aangekomen bij de bus gaan we weer een stuk rijden. We gaan op weg naar het Condor Project.

Voordat we aankomen bij het Condor Project maken we nog een fotostop. We hebben een prachtig uitzicht over het meer van San Pablo. Het is er adembenemend mooi. We krijgen even de tijd om uitgebreid foto's te maken, waarna we doorrijden.

Vijf minuten later komen we aan bij het Condor Project dat wordt gerund door een Nederlander met ondersteuning van o.a. de Postcodeloterij. We krijgen van de man een korte uitleg over het project, waarna we zelf door het park mogen lopen.

Via een aangegeven route lopen we langs grote kooien met daarin opgevangen vogels. Het zijn prachtige beesten variërend van kleine uilen tot grote Condors.

Bij het eindpunt worden we verzocht om plaats te nemen in de arena. Daar krijgen we een demonstratie met vogels. Helaas houdt de Nederlander zijn demonstratie in het Spaans zodat we niet veel meekrijgen van zijn uitleg. Blijkbaar is de beste man best grappig gezien er door de aanwezigen flink gelachen wordt. We krijgen ook een vliegende condor te zien. Zijn trainer laat de vogels de vallei door vliegen. Met een eendagskuiken wordt de condor weer teruggehaald. Althans dat is de bedoeling. Grappig is dat we een paar minuten van tevoren aan hem vroegen of de vogels altijd terugkomen. Zijn antwoord; "Ja, ze komen meteen terug wanneer ze voedsel zien". Maar deze keer komt de condor dus niet meteen terug. Hij neemt zijn tijd met vliegen in de vallei. Pas wanneer de show ten einde is en we terug naar de bus lopen zien we de condor landen op een kooi.

We vertrekken omstreeks 12.15 uur. We rijden naar een benzinepomp om daar te "lunchen". Er is geen goed restaurant in de buurt vandaar de benzinepomp. Gelukkig hebben ze er kleine pizza's dus mijn keuze is snel gemaakt. Wanneer is mijn lunch op heb, zie ik de kok een mes uit de besteklade pakken en zijn nagels begint schoon te maken. Hij legt het mes daarna weer gewoon terug in de besteklade. Tsja...

Nadat we allen hebben gegeten gaan we op weg naar Quito. We moeten een omweg nemen, want door de aardbeving van een paar weken eerder is de hoofdweg beschadigd. Onderweg is het daarom erg druk en komen dan ook geregeld in een file terecht. Tegen 17.00 uur komen we aan in ons hotel Reina Isabel. Het is een van de mooiste en beste hotels van deze rondreis. Freddy regelt de check-in en wij regelen de wifi-code. Tegen 17.30 uur komt de koffer aan op mijn kamer.

Tegen 19.15 uur loop ik naar de lobby en zie nog niemand. Neem een kijkje in de hotelbar en zie daar enkelen van onze groep zitten. Omstreeks 19.30 uur gaan we gezamenlijk met de groep eten. Freddy heeft gereserveerd in een restaurant in de buurt van het hotel. Onderweg krijgen we begeleiding van de politie. Ze blijven achter ons rijden. Geeft toch een veilig gevoel. Aangekomen in het restaurant blijkt het er erg koud te zijn. Velen van de groep trekken hun jas weer aan. Ik bestel een biefstukje, wat erg lekker smaakte. Tegen 21.00 uur zijn we klaar en hebben afgerekend.

Omdat het nog vroeg is gaan we met 14 personen nog wat drinken op het plein waar allemaal barretjes liggen. We worden meteen aangesproken door een propper. We kiezen een gezellige bar uit. Het is overigens niet erg druk omdat het zondag is. We verbouwen de zaak bij Tropical Beach. We krijgen te horen dat het Happy Hour is. Drie drankjes voor de prijs van twee. We besluiten allemaal om daaraan mee te doen. We nemen allemaal cocktails. Het is hard werken voor de barman. 3 x 14 Drankjes zijn 42 cocktails die gemaakt moeten worden.

Tegen 23.00 uur zien we politie op het plein arriveren. Het personeel begint dan met opruimen van de zaak en wij krijgen te horen dat ze gaan sluiten. We hebben onze drankjes dan nog niet geheel op. De politie spreekt het personeel aan en we maken erop uit dat ze gewaarschuwd worden. Om ze niet verder in problemen te brengen drinken we onze drankjes snel op en omstreeks 23.15 uur lopen we terug naar het hotel toe. Onderweg worden we aangesproken door (smerige) prostituees. We negeren ze. Ook nu weer politie op iedere hoek van de straat. Aangekomen in het hotel duik ik meteen mijn bed in.