Dag 4, Maandag 20 oktober 2014

Quito

Heerlijk geslapen. Eindelijk zonder herrie en de bedden lagen prima. Om 6.00 uur wakker en een kwartier later onder de douche. Wanneer het douchegordijn dicht is dan is het vrij donker onder douche. Loop wat te klooien met de douchekraan. Koud/warm/koud. Met veel moeite krijg ik dan toch de juiste temperatuur. Ik loop omstreeks 7.15 uur naar de ontbijtzaal toe. Theo en Patricia zitten aan een tafeltje en ik schuif bij hen aan. Arno komt er even later ook bij zitten. Het ontbijt is prima. Na het ontbijt loop ik terug naar mijn kamer en ga het thuisfront Skypen. Omstreeks 8.45 uur aanwezig in de lobby. Wanneer we compleet zijn gaan we om 9.00 uur op weg.

We rijden eerst naar de Cerro Panecillo, een mooi uitkijkpunt over de stad Quito. Vanaf dit punt kijkt ook het beeld van de maagd van Quito uit over de stad. Vanaf hier zie je pas hoe groot de stad is en ingeklemd ligt tussen de bergketen Pichincha, een nog actieve vulkaan in de Andes. Quito heeft een gemiddelde hoogte van 2.850 meter boven zeespiegel en telt zo'n 1,8 miljoen mensen. De stad heeft een lengte van 70 km en is slechts 4 km breed.

We stappen na een half uur weer in de bus en rijden naar het centrum. Daar stappen we uit en onder begeleiding van een gids maken we via La Ronda (de buurt met het meest romantische stukje koloniaal Quito) een stadswandeling door de smalle en steile straatjes. Het oude Quito is dankzij een grootschalig restauratieproject een van de aantrekkelijkste koloniale steden van Latijns-Amerika geworden. Enerzijds is veel van de vroegere grandeur hersteld, anderzijds is er een keur aan hotels, restaurants, winkels en galeries gekomen.

Rond 11.00 uur komen we aan op het Palacio de Gobierno plein, ook wel bekend als het Palacio Presidencial ( Presidentieel Paleis). We hebben geluk dat het maandag is want vandaag vindt er een ceremonie plaats. Op het dak van het paleis wappert de Ecuadoraanse vlag en scherpschutters houden de boel in de gaten. Wanneer de ceremonie van start gaat wordt er een erehaag gevormd en paarden lopen er doorheen. Er wordt muziek gespeeld. Ook de president zelf is aanwezig. Hij staat op het bordes en zwaait de menigte toe. Ook wij vangen een glimp op van president Correa, die vanaf 2007 zijn ambt uitoefent. Volgens onze gids is hij erg geliefd onder de bevolking omdat hij voor meer welvaart heeft gezorgd. Ook is het onderwijs en is het wegennetwerk verbeterd. Tot slot wordt het volkslied van Ecuador gezongen. Een mooie ervaring om hierbij aanwezig te zijn.

We wandelen verder en komen aan bij de Plaza San Fransisco, een groot plein dat ook dienst doet als verzamelpunt bij aardbevingen. Aan het plein ligt een indrukwekkende kerk, de La Compania de Jesus. Met de bouw van deze 16e eeuwse jezuïetenkerk, de rijkst versierde van het land, is 163 jaar gemoeid geweest. Het gebouw heeft ernstig te lijden gehad van een brand, maar het is in 2002 grondig gerestaureerd. Zowel het interieur als het exterieur van dit meesterwerk van barokke en quiteno-kunst uit de koloniale tijd is rijkelijk versierd. De altaren zijn bedekt met bladgoud en dankzij fraaie schilderingen op het gewelfde plafond heeft de kerk de bijnaam: "Sixtijnse Kapel van Quito" gekregen. Aan de voet van het altaar liggen de overblijfselen van Quito's beschermheilige, Mariana de Jesus. Het is zeker een van de mooiste kerken die ik ooit heb gezien. Je komt niet uitgekeken...

Na het indrukwekkende bezoek van de kerk is het tijd om te gaan lunchen. Het restaurant ligt naast de kerk. We nemen plaats op een terras gelegen op het plein. De gids komt bij ons aan tafel zitten. We praten of Ecuador, over politiek, over Nederland en over de EU. Hij is erg nieuwsgierig. Omstreeks 13.15 uur zijn we klaar en lopen we weer verder.

We lopen via de Plaza de la Independencia naar een lokaal marktje. We maken een rondje en zien fruit, vis en vlees. Bij de vleeskraam blijven we even stilstaan omdat we nieuwsgierig zijn wat er allemaal hangt. Het is pens, hersenen, darmen, lever, nieren, etc. Smakelijk!

Tegen 13.50 uur moeten we even op onze bus wachten. Het is druk in de stad. Inmiddels is het warm geworden, zo'n 26 graden. Wanneer tien minuten later de bus arriveert kunnen we op weg naar onze volgende stop: De evenaar!

Het Museo Solar Inti Nãn ligt zo'n 25 km vanaf Quito en is is ruim een half uur rijden. Volgens metingen met GPS ligt deze plek precies op de evenaar. We worden als groep in twee gesplitst en met een gids maken we een wandeling door het park. We krijgen eerst uitleg over vroeger toen de indianen op deze plaats gevestigd waren.

Daarna krijgen we waarvoor we gekomen zijn: de Evenaar. De gids laat door middel van enkele interactieve proeven zien dat de watercirculatie ten noorden van de evenaar tegengesteld is aan die ten zuiden van de evenaar. Ook mogen we proberen om zo recht mogelijk over de evenaarslijn te lopen. U raadt het al. Dat lukt niet. Je wordt getrokken naar het halfrond waar je vandaar komt. In ons geval het noordelijk halfrond. Ook zijn je lichamelijke krachten precies op de evenaar een stuk minder. Ik test dit en strek mijn armen op de evenaar. De gids trek aan mijn armen en ik kan onmogelijk tegenkracht geven. Twee stappen naar links is dat geen probleem. Een erg vreemde gewaarwording. Ook een ei blijft op de evenaarslijn staan, twee stappen naar links of rechts valt het ei om.

Tegen 16.15 uur gaan we op weg naar het hotel, waar we een uur later aankomen. Omstreeks 19.30 uur gaan we eten als groep. We lopen naar een ander restaurant als dan van gisteren. Ons komt het bekend voor. Het is hetzelfde tentje als waar we gisteren in de avond wat gedronken hebben. Het restaurant bevindt zich op de eerste verdieping. Helaas is de menukaart in het Spaans, dus Freddy moet bijspringen om te vertalen. Annemarie, Peter, Mariska en ik besluiten om enkele gerechten te bestellen en dit te delen zodat we van alles wat hebben. Wanneer we ons eten opgediend krijgen blijken we een goede keuze te hebben gemaakt. Het smaakt heerlijk.

Zo tegen 21.15 uur lopen we terug nar het hotel. Daar aangekomen gaan Peter, Marco, Hans, Johan en ik nog wat drinken in de hotelbar. Een uur later gaan ook wij naar onze kamer toe.