Dag 7, Donderdag 23 oktober 2014

Papallacta - Tena

Vandaag rond 6.30 uur opgestaan. Na me te hebben gewassen maar meteen de koffer ingepakt want we gaan alweer op weg naar onze volgende bestemming. Rond 7.00 uur naar de ontbijtzaal toe. Ik merk dat het behoorlijk koud is. Loop nog even naar mijn huisje terug om mijn vest te halen. Bij het ontbijt aangekomen zitten Erik en Ellis al te ontbijten. Ik schuif bij hen aan. Na het ontbijt nog even naar Nederland geskyped en daarna de koffer aan de deur gezet. Tegen 9.00 uur verzamelen we in de lobby waarna we op weg gaan naar de jungle in Tena. Na zo'n 3 kwartier rijden komen we in een file terecht. We zien meteen wat de oorzaak is. Er heeft een aardverschuiving plaatsgevonden en een deel van de weg is onbegaanbaar geworden. Een bulldozer is druk bezig om de weg vrij te maken. In het ravijn zien we dode koeien liggen. Ook is er een reddingsactie bezig. Er zijn auto's het ravijn ingesleurd en het ziet voor de inzittenden niet goed uit. Na tien minuten wachten krijgen we een seintje dat we verder gaan rijden. Onderweg komen we een zwaarbewapende colonne tegen met waarschijnlijk een minister in de auto, aldus Freddy.

Gaandeweg onze rit zien we de temperatuur op de thermometer in de bus stijgen. We vertrokken vanmorgen met 11 graden. Door onze afdaling is de temperatuur opgelopen tot 26 graden. Wanneer we gaan stoppen bij een soort van marktje, maak ik van de gelegenheid gebruik om mijn lange broek te ruilen naar een korte broek. Ook mijn dichte schoenen gaan de rugzak in en slippers gaan aan. Freddy neemt ons mee naar een eettentje. We zien meteen wat er opgediend wordt. Het zijn rode palmkevers, althans de larven. Ze worden aan een stokje gespietst en geroosterd. We krijgen de mogelijkheid dit te proeven. Enkelen van onze groep eten een stukje op. Ikzelf laat het aan mij voorbij gaan, want het ziet er niet erg smakelijk uit. Ik heb me laten vertellen dat het naar chips smaakt...

We rijden weer verder en komen omstreeks 13.00 uur aan bij de rivier waar onze longtailboten klaarliggen. Hiermee worden we naar onze lodges in de jungle gebracht. De bus blijft achter. We nemen onze rugzakken en handbagage mee. Uiteraard gaat ook de drank mee. We nemen afscheid van onze buschauffeur Ruben. Hij blijft achter bij de bus en dien we pas over een paar dagen weer.

Na ruim twintig minuten varen over de Napo rivier komen we aan bij ons verblijf, La Casa del Suizo. Het is een prachtig onderkomen aan de rivier. We moeten met onze bagage de nodige trappen omhoog. Door de hoge temperatuur (rond de 30 graden) zweten we flink. Bij het zwembad aangekomen is het uitzicht over de jungle prachtig. Freddy deelt de sleutels uit. Ik verblijf op kamer 911. Het zijn eenvoudige kamers zonder glas in de ramen. Er zit alleen gaas voor om de insecten buiten de deur te houden.

Rond 13.45 uur is het tijd voor de lunch. Het eten zit bij het verblijf inbegrepen, we hoeven alleen voor de drank te betalen. De lunch is uitgebreid en smaakt heerlijk.

Na de lunch terug naar de kamer om een lange broek aan te trekken. Dit is nodig voor de muggen in de jungle, anders wordt je lek gestoken. Ook me flink in gesmeerd met DEET. Wanneer we als groep compleet zijn lopen we naar beneden om laarzen te passen. Ook de laarzen zijn weer nodig, want er leven in de jungle nu eenmaal dieren die kunnen bijten (zoals slangen). Nog even een reddingsvest aan en we kunnen met de bootjes vertrekken.

We hoeven maar een klein stukje te varen. We maken een wandeling en krijgen van de gids uitleg over plantensoorten en insecten. Ook bezoeken we een mevrouw die in de jungle leeft. We krijgen een kookdemonstratie van haar. Daarna mogen we met een blaaspijp proberen een houten aap te raken. De bevolking jaagt zo op dieren voor voedsel.

Rond 17.00 uur stappen we weer in de boot en varen een paar minuten. We gaan een bezoek brengen aan aan vrouwtje dat van klei mooie potjes, schaaltjes en dergelijke maakt.

Omdat het erg warm is en de vermoeidheid toeslaat vinden we het prima dat we terug naar het hotel kunnen lopen. Er is een grote straat. Mensen zitten voor hun deur en kijken ons aan als we voorbij komen lopen. Er zijn wat kleine winkeltjes maar verder stelt het helemaal niets voor.

Bij het hotel aangekomen snel de laarzen uitgedaan en de lange broek omgeruild voor de zwembroek. Onder het genot van een koud biertje heerlijk in het zwembad afkoelen. Tot zonsondergang blijven we in het zwembad. Daarna lekker douchen. Ik merk dat mijn balkon een komen en gaan van insecten is. Het zijn geen kleine beestjes maar van die grote joekels die waarschijnlijk op het licht afkomen. Gelukkig zorgt het gaas ervoor dat ze lekker buiten blijven.

Tegen 19.30 uur is het tijd voor het diner. Net als vanmiddag is het uitgebreid en smaakt het weer heerlijk. We tafelen nog wat na en omstreeks 21.00 uur gaan we naar de kamer van Peter toe. Hij heeft een enorm balkon waarop we vanavond gezellig een drankje kunnen doen. We moeten wel even een stoel meenemen. De rum en wodka vloeit weer rijkelijk. Ook over mijn broek en bloes, want Bianca presteert het om een vol glas cola om te gooien. Omstreeks 23.30 uur vinden we het welletjes en gaan naar onze kamers.