Dag 10, zondag 16 oktober 2011

Khajuraho - Varanasi

Vandaag al erg vroeg op. Om 05.15 uur ging de wekker. We moeten zo vroeg op omdat we vandaag de langste busreis tegemoet gaan. We rijden naar Varanasi toe. We zitten als groep daarom als enige aan het ontbijt. Behalve Bert en Esther. Zij hebben gekozen voor het vliegtuig i.p.v. de bus en kunnen nog lekker uitslapen. Om 07.00 uur staan we op het punt te vertrekken. De schoonmaker komt nog even achter mij aangerend want ik heb blijkbaar mijn zaklamp in de kamer laten staan. Al na tien minuten rijden hebben we enig oponthoud. Het spoor gaat dicht. We wachten een paar minuten maar zien nog geen aankomende trein. Dan opeens rijdt er een trein erg langzaam onze kant op. Die stopt dan en rijdt achteruit. Hij wisselt van spoor. Alles heeft ruim tien minuten geduurd. We zie de omgeving veranderen. We rijden door een reservaat heen waar nog tijgers in het wild voorkomen. Onderweg komen we ook nog de nodige aapjes tegen.

Onze eerste stop is omstreeks 09.30 uur in Satna. We drinken ik het restaurant koffie of thee. Ook kopen we hier onze lunchboxen, die we later gaan opeten. Na ruim een half uur rijden we weer verder.

Onze tweede stop is rond 12.35 voor een plaspauze. Er zijn maar twee toiletten beschikbaar voor heel de groep. Dat wordt dus wachten op elkaar. Buiten zien we enkele jongetjes zich met een heel simpel spelletje vermaken. Het is een soort van knikkeren met een muntje. Je moet het muntje in een gaatje gooien. Degene die het dichts bij het gaatje heeft gegooid heeft gewonnen. Na twintig minuten rijden we weer verder.

We rijden door bergachtig gebied. Het uitzicht is prachtig. In dit gebied gaan we dan ook lunchen. Het is dan rond de klok van 14.00 uur. De chauffeur kiest een mooi plekje uit. Onder een grote boom in het gras gaan we onze lunch eten. De lunch bestaat uit een sandwich, twee eitjes, bananen, koekjes, een stukje cake, zak chips en drinken. Tijdens onze lunch kont er een jongen naar ons toe. Van ons krijgt hij eten dat we niet gebruiken. Met een volle tas gaat hij naar huis toe. Wanneer we klaar zijn en aanstalten maken om naar de bus te lopen, komt er ook nog een klein mannetje naar ons toe en vraagt ook om eten. Gelukkig hebben we nog wat over een geven dat hem.

We rijden verder en beginnen aan het laatste stuk naar Varanasi. De wegen onderweg zijn trouwens weer van slechte kwaliteit. Veel gaten en hobbels. Onderweg zien we twee honden de drukke weg oversteken. Voor een hond is het te laat en die wordt doodgereden. Langs de drukke snelwegen kom je van alles tegen. Mensen lopen op de snelweg. Fietsers, koeien, kamelen, tuk-tuks, etc. Alles maakt gebruik van de snelweg. Omstreeks 15.45 uur passeren we de brug over de Ganges, maar het zal nog even duren voordat we Varanasi bereiken. We houden om 16.40 uur eerst nog een plaspauze. Wiep maakt meteen van de gelegenheid gebruik om onze Happy Hour te houden, dus weer rum met cola en een zak chips. We toasten op een leuk en gezellig verblijf in Varanasi. Ook zorgt Wiep voor wat muziek.

Wanneer we Varanasi binnenrijden is het er erg druk. We komen pas om 18.00 uur aan in ons hotel. Bert staat ons dan op te wachten. Hij is al even in het hotel. We krijgen de kamers toegewezen. De kamers zijn wat muf en de bedden zijn zo hard als een plank. Nadat ik even naar Nathalie en Carolien ga blijkt hun matras ook al zo hard te zijn. Dit blijkt in iedere kamer zo te zijn. De meneer van de housekeeping geven we de opdracht om bij iedere kamer het bed te verzachten met een extra matras. Overigens blijkt de meneer van de housekeeping later bijzonder irritant te zijn. Je hoeft de deurklink nog niet vast te pakken en hij staat op de gang. Het is wel goed dat hij alles in de gaten houdt, maar je kan het ook overdrijven.

Na ons te hebben opgefrist gaan we om 19.30 uur eten buiten het hotel. Dit omdat er veel pelgrims in ons hotel zitten. Het is erg druk in de eetzaal. Enkelen van onze groep gaan met Wiep mee. Hij weet een goed adres op loopafstand van ons hotel. Na een paar minuten komen we er aan. Het is in een tuin waar we kunnen eten. De bediening gaat niet erg vlot, maar het eten is goed en lekker. Omstreeks 21.45 uur zijn we terug in het hotel. We gaan rechtstreeks naar de kamer toe. Het was weer een lange dag. Geen spijt gehad dat ik voor de busreis heb gekozen, want onderweg is zo veel te zien dat je je geen minuut verveelt.