Dag 11, maandag 17 oktober 2011

Varanasi

Vannacht erg slecht geslapen door de bedden. Het matras lijkt wel een plank. Ook is het al erg vroeg luidruchtig door mijn Chinese overburen die al om 4.00 uur op de gang bezig waren met andere dingen dan slapen. Ik besluit dan maar ook om 05.30 uur op te staan. Na het douchen en wat andere dingen te hebben gedaan ga ik omstreeks 07.45 uur naar de ontbijtzaal. Bert en Esther zitten er al, ik schuif bij hen aan. Na het ontbijt weer even mijn rugzak opgehaald. Om 09.00 uur vertrekken we naar het plaatsje Sarnath, zo'n 14 km buiten Varanasi. We komen er een half uur later aan en bezoeken een tempelcomplex met de naam Mulaga Ndhakuti Vihara. Om een en ander te bekijken moeten we onze schoenen uit doen. Op blote voeten lopen we rond en bekijken we eerst een paar religieuze beelden. We zien dan een groep pelgrims aankomen met gezang. Een monnik loopt voorop en via een microfoon zingt hij zijn eigen lied. Daarna gaan we de tempel binnen. In de tempel moet je stil zijn, zo staat er op borden aangegeven. Maar er is een groep Chinezen binnen en dan weet je dat het er niet stil is. Wat kunnen die mensen een lawaai maken zeg. Na drie kwartier lopen we via een achteruitgang naar de bus toe. We komen dan langs de Dhamek Stupa, waarvan wordt beweerd dat daar Boeddha indertijd preekte. Vanachter een hek maken we foto's.

Met de bus rijden we een klein stukje verder. We gaan het Archeologisch museum bezoeken. Hier binnen mogen we geen foto's maken. Na een half uur hebben we de twee hallen doorgelopen. De meesten gaan nog even buiten zitten in de schaduw omdat de temperatuur al weer erg hoog is opgelopen. Wanneer iedereen er is lopen we naar de bus toe. We worden weer achtervolgt door de nodige verkopers, zie ons tot zowat in de bus achterna komen.

We rijden verder en komen omstreeks 11.45 uur aan bij een zijdefabriek. We krijgen eerst uitgelegd hoe e.e.a. wordt gemaakt. We zien 3 mannen nog handmatig de zijden lakens maken. Een erg tijdrovend en intensief werk. Daarna worden we meegenomen naar een verkoopruimte en krijgen de nodige sjaals, kleden en kleding te zien. Na afloop slaan de dames hun slag. De heren kijken toe.

Om 13.00 uur zijn we terug in het hotel. In de lobby zien we hakenkruizen op de muren. Wiep legt ons uit dat het religieuze tekens zijn en niets met Hitler te maken heeft. Met enkelen van onze groep gaan we lunchen bij de naastgelegen  Mc Donalds. Hier geen hamburgers, maar alleen kipburgers. Ook erg lekker. Nadat we hebben geluncht lopen we het winkelcentrum nog even door.

Als het dan 15.30 uur is gaan we weer op pad. We rijden met de bus naar een parkeerplaats toe waar de riksja's al op ons staan te wachten. Eerst lopen we nog even de Mother India tempel binnen. Hier zien we een reusachtige landkaart van India. Na foto's hiervan hebben gemaakt zoeken we een riksja uit. Anneke en ik nemen samen 1 riksja de wel erg krap zit.

Als iedereen zit gaan rijden we de drukke straten door. Het is een hele belevenis. Het gaat kris kras door elkaar. Er wordt getoeterd. Koeien lopen over de weg. Onderweg kijk je je ogen uit. Anneke en ik kijken elkaar verbaast aan wanneer we een erg drukke winkelstraat in rijden. Het is er behoorlijk druk met winkelend publiek en wij rijden er doorheen. Peter en Lian, zie voor ons rijden, krijgen onderweg bezoek van 2 jongetjes die achterop hun riksja meeliften.

Omstreeks 17.00 uur zijn we aangekomen op het eindpunt waar we de riksja's verlaten. Het is er een behoorlijke puinhoop. We moeten lachen als we een klein kindje zien staan en op die leeftijd al vraagt om geld. Ik stop haar wat toe, wat ze erg leuk vind. Papa kijkt op een afstandje toe.

Dan lopen we als groep naar de kade van de Ganges toe. Hier zitten de bedelaars in rijen opgesteld. Ze vragen om geld en eten. Wiep vertelt dat een paar weken geleden de Ganges tien meter hoger stond waardoor alles onder water stond. We krijgen even de tijd om langs de rivier te lopen. Het is er erg druk en we kijken weer onze ogen uit.

Om 17.25 uur gaan we aan bood van onze roeiboot. We varen langs de Gaths ( de stenen trappen aan de oever van de Ganges ) en zien veel pelgrims die zich onderdompelen in de Ganges om zo hun zonden weg te wassen. Ze trekken zich niets aan van de vele toeristen die langs komen varen. Er is veel tumult, veel vuil maar het is erg indrukwekkend zeker wanneer we dichterbij de lijkverbrandingen komen. We kunnen de verbrandingen van erg dichtbij zien. De lijken worden af en aan gevoerd. Stapels brandhout liggen klaar. We worden er allemaal stil van. Uit respect voor de overledenen maken we van dichtbij geen foto's. Na een poosje de verbrandingen te hebben aanschouwd varen we terug.

Onderweg steken we een kaarsje aan en mogen we een wens doen. We laten het drijvend kaarsje achter in de Ganges. Wanneer we aankomen waar we zijn opgestapt is het er erg druk met bootjes. Wij sluiten aan en krijgen even later een soort van mis te zien. We aanschouwen het een tijdje en maken de aanstalten om naar de kade te varen. We verbazen hoe snel we tussen de andere boten manoeuvreren. We gingen eerder weg om de drukte voor te blijven. We lopen terug naar onze riksja's, die ons weer naar het hotel brengt waar we om 20.00 uur aankomen.

In het hotel is geen plaats in het restaurant en besluiten naar het restaurant te gaan waar we gisteren ook hebben gegeten. In de tuin is geen plaats, maar binnen wel. We gaan in een kamer zitten die leeg is. Wiep maakt zich erg druk omdat de bediening een erg trage indruk maakt. Na een kwartier wordt ons duidelijk gemaakt dat we uit de kamer moeten. Ze hebben speciaal voor ons een plekje gecreëerd aan het zwembad. Al hoewel de bediening erg traag is, eten we weer lekker. Om 22.40 uur zijn we terug in het hotel. Na eerst onder de douche te zijn geweest ga ik meteen slapen. Het is weer een leuke dag geweest.