Dag 14, donderdag 20 oktober 2011

Lumbini - Pokhara

Om 05.15 uur ging de wekker. Na het douchen naar de ontbijtzaal. Daar ontbeten met Esther en Bert. Het ontbijt stelt niets voor en is tot nu toe het slechtste wat we gehad hebben. De broodjes zijn hard en er is weinig keus. Om 07.00 uur vertrekken we nadat alle koffers in de bus zijn geladen.

Na ruim een kwartier stoppen we bij de geboorteplaats van Boeddha waar Lumbini bekend van is. Het is een beroemd pelgrimsoord geworden voor boeddhisten uit de gehele wereld, maar wie hier duizenden gelovigen bezoekers, indrukwekkende kloosters, feestelijke ceremoniën en een bijzonder spiritualiteit te vinden, zal teleurgesteld zijn. Gezien de historische betekenis van deze plaats, is het hier verrassend rustig. We lopen een paar minuten en komen dan aan bij de Maya Devi tempel. Deze geeft de plaats aan waar Maya Devi Siddharta Gautama, de latere Boeddha, ter wereld werd gebracht. Hier omheen werd een religiepark aangelegd. We kijken even naar de geboorteplek, maar veel stelt het niet voor. Binnen enkele minuten staan we weer buiten en lopen naar een gigantische boom waaronder monniken hun gebeden op lezen. Om 08.10 uur lopen we weer richting de uitgang toe. Maar eerst nog even een toiletstop maken. Aangekomen bij de bus lopen we nog even langs de winkeltjes. Opvallend is dat we hier in Nepal geen last hebben van opdringerige verkopers. Omstreeks 08.45 uur rijden we verder.

We stoppen om 10.30 uur om koffie/thee of cola te drinken. Het uitzicht dat we vanaf het terras hebben is erg mooi. We zien ook de eigenaar in zijn primitieve keuken gerechten klaar maken. Om 11.10 uur vertrekken we.

Onderweg genieten we van het prachtige uitzicht. Ook is het verkeer een stuk rustiger dan India. Ook zijn de wegen een stuk beter en het is er veel schoner. Op straat geen rommel en rotzooi. Om 13.50 uur maken we een plasstop. De toiletten zijn er erg smerig en stinken verschrikkelijk. De toiletvrouw vraagt geld. Wiep geeft haar dit maar legt wel uit dat ze toiletten moet schoonmaken. We lunchen bij een bergrestaurant waar we om 14.40 uur aankomen. Het eten is goed en smaakt lekker. We rijden om 15.30 uur veer verder.

Rond 17.00 uur naderen we Pokhara met 160.000 inwoners. Het ligt op 900 meter hoogte in de Pokhara vallei. Een erg leuk plaatsje, zeker wanneer we ons hotel naderen. Veel winkeltjes en cafés met gezellige terrasjes. We arriveren om 17.25 uur in ons hotel. Het is een leuk hotel met zwembad. Ik verblijf op de 1e verdieping met een goed uitzicht.

Na me te hebben opgefrist verzamelen we als groep om 19.00 uur in de lobby. We gaan gezamenlijk eten om de hoek bij restaurant Moon Dance. Volgens Wiep een van de beste restaurants van Pokhara. Wanneer we binnen komen is het erg druk. Gelukkig heeft Wiep voor ons tafels gereserveerd. De meesten van ons bestellen een Steak Moondance wat hun specialiteit is. De bediening is goed en alles gaat sneller dan in India. We krijgen allemaal tegelijkertijd ons eten opgediend. Het biefstukje is heerlijk en erg mals. Het smaakt extra lekker omdat ik al twee weken geen vlees meer heb gegeten.

Omstreeks 22.00 uur zijn we geheel klaar. Joop, Carla, Niki, Roy en ik besluiten om nog naar een café te gaan. Wiep gaat ook met ons mee. Toepasselijk komen we terecht in café Amsterdam. Er speelt een band en we treffen er Nederlanders. Rond 23.15 uur besluiten we terug naar het hotel te gaan.