Dag 15, vrijdag 21 oktober 2011

Pokhara

Vandaag een rustige dag voor de boeg. Daarom uitgeslapen tot 08.00 uur. Met Tom en Shyla rond 08.30 uur aan het ontbijt. Enkelen van onze groep zijn een wandeltrekking aan het maken en moesten vanmorgen erg vroeg op. Anderen zijn met een bootje gaan varen op Het Phewameer. Ik doe niets en ga lekker ontspannen een boek lezen en wat puzzelen. Pas later die middag ga ik een klooster bezoeken.

Met Joop en Carla ben ik omstreeks 13.00 uur aan het zwembad gaan liggen. Ook Nati komt ons vergezellen. We besluiten om te gaan lunchen. De bestelling gaat moeizaam en we moeten lang wachten op ons eten. We zijn even bang dat we 15.00 uur niet halen wanneer we klaar moeten staan om onze middag excursie te beginnen. Gelukkig zijn we op tijd klaar zodat we om 15.00 uur kunnen vertrekken. We rijden met twee kleine busjes naar een jongens klooster toe boven op een berg. Bij aankomst bij het klooster staat een oude man zelfgemaakte sieraden te verkopen. Wiep heeft inmiddels gezelschap gekregen van een hond die erg opdringerig is.

We zien spelende jonge monniken, die na een tijdje zich gaan klaar maken voor het gebed. Ze gaan allemaal aan lage tafels zitten en beginnen aan hun gebed. Andere monniken maken muziek en staal op trommels. We aanschouwen het indrukwekkende schouwspel. We lopen daarna nog even door de tuin heen op weg naar de busjes.

Omstreeks 16.30 uur rijden we naar de Devi's Fall, een diep ravijn met watervallen waar het water uit de Phewa Lake zich doorheen perst. Naast de Devi's Fall ligt overigens een Tibetaans vluchtelingenkamp. Het is er druk met schoolkinderen. Ik heb het geluk weer dat ik op de foto wordt gevraagd. Vele malen poseer ik met Nepalese schoolkinderen op de foto, die dan met hun mobieltjes wordt gemaakt. Tijdens onze rit terug naar het hotel begint de lucht behoorlijk donker te worden.

Na aankomst in het hotel ga ik eerst nog even met Esther en Bert naar de pinautomaat. Daarna terug naar de kamer om te douchen, want om 19.00 uur worden we weer in de lobby verwacht. We gaan weer eten bij MoonDance. Echter om 18.30 uur barst er noodweer los. De regen valt met bakken uit de lucht. Ook vallen er behoorlijk grote hagelstenen die harde klappen op de ramen veroorzaken. Ook valt de stroom uit. Het heftige weer blijft lang aanhouden. 19.00 Uur in de lobby gaan we niet redden omdat we anders zeiknat worden van het stukje dat we van onze kamers naar de lobby moeten lopen. Enkelen van onze groep wachten daarom op beter weer. Om 19.15 uur wagen we het er op via een omweg dat overdekt is. Nadat we in de lobby zijn aangekomen zien we de straten blank staan. Het is een chaos in de straat omdat de wegen aflopen naar de hoofdstraat. Al het water komt daar bijeen. We besluiten om in het hotel te blijven eten. Net als vanmiddag is de bediening erg traag. Wiep windt zich hier behoorlijk over op en laat dit ook duidelijk merken. Op het buitenterras is een muziekvoorstelling met dans. Die show gaat ondanks het slechte weer gewoon door. Ze zitten overdekt, maar er is geen hond die er naar kijkt. We vragen ons al of die mensen soms blind zijn. We hebben de grootste lol als ze even later weglopen onder begeleiding. Ze zijn inderdaad blind! Inmiddels krijgen de eerste van onze groep hun eten. Niet allemaal tegelijk maar een bord aan de ene tafel, een ander bord aan de andere tafel. Wanneer de een zijn eten op heeft krijgt de ander eten. Wiep ontploft bijna van woede dat ze ons zo durven te bedienen. Ik heb een steak bestelt maar die is niet te eten zo taai. Net een schoenzool. We vragen de rekening en ja hoor dat duurt weer een tijdje. Ze berekenen ook nog eens service tax. Bert neemt het initiatief en vraagt boos om de manager. Hij vraagt of het normaal is om service tax te berekenen met zo'n slechte service. De manager begrijpt het en besluit om de service tax van de rekening af te trekken. Ze bieden ook een gratis drankje aan. Ik krijg mijn nagerecht ook gratis. Wij bedanken Bert. Om 22.00 uur terug op de kamer. Het is dan ook gestopt met regenen.