Dag 2, zaterdag 8 oktober 2011

Delhi

Na een onrustige nacht ben ik maar om 07.00 uur opgestaan. Na het douchen even wat rommelen in de koffer. De wake-up call was om 08.00 uur maar voor mij dus niet nodig. Om 08.10 uur ben ik naar de ontbijtzaal gegaan. Ik was als eerste. Aan de ober vroeg ik hoeveel graden het vandaag zou worden. Hij keek me raar aan, dus ik vroeg het hem nog een keer. Toen liep hij weg en kwam met een collega terug die de airco lager zette. Tsja, dat was dus een eerste kennismaking hoe de bediening werkte. Snel hierna kwamen Lian en Peter de ontbijtzaal binnen, de rest volgde ook snel. Rond 09.00 uur ben ik naar mijn kamer gegaan om mij in te smeren met zonnebrandcrème en mijn tas op te halen. Om 09.20 uur waren we allemaal aanwezig en konden we op weg naar onze eerste bezichtiging. Een kwartier later kwamen we aan bij de Bahai Tempel, waar we enkele vrouwen religieuze handelingen zien verrichten zoals we dat in Tibet ook kennen. De Bahai Tempel is in de vorm van een lotusbloem gebouw. Het Bahai geloof is een tolerante religie in 1844 gesticht door Baha'u 'llah in Iran. We bezoeken ook het museum wat erbij ligt.

Omstreeks 10.45 uur gaan we weer op pad. Onderweg is het erg druk. Om 11.30 uur komen we aan bij de plaats waar vanaf we vertrekken om met riksja's door de smalle steegjes te rijden. Anneke en ik zitten samen in 1 riksja. Onderweg kijken we onze ogen uit en we zitten te kijken hoe onze chauffeur de riksja moeiteloos door de drukke steegjes loodst.

Een klein uur later zijn we weer bij de bus en rijden we naar de India Gate uit 1921. De boog, die ongeveer hetzelfde eruit ziet als de Arc de Triomf in Parijs, is gebouwd ter nagedachtenis aan de 90.000 Indiase slachtoffers van de eerste wereldoorlog. Ikzelf ben verbaasd wanneer Indiërs aan mijn vragen of ze met mij op de foto mogen. Dit zal gedurende de reis niets anders zijn. Blijkbaar vinden de Indiërs het leuk om met een Hollandse kaaskop op de foto te gaan.

Omstreeks 13.15 uur gaan we op weg naar de lunch en maken we voor het eerst kennis met de Indiase keuken. We krijgen rijst met daarbij verschillende soorten curry's geserveerd. Ook krijgen we er nan brood bij, waarmee je in de sauzen kun soppen. Het smaakte heerlijk. Na de lucht rijden we naar het Indira Gandhi Memorial Museum. Op dit complex kunnen we de woning bekijken waar Gandhi verbleef. Hier is ook de plek waar Gandhi is vermoord. Je ziet vanaf zijn woning voetstappen van de laatste route die Gandhi heeft afgelegd. Zo'n 150 meter verder houden we voetstappen op. Dat is de plek waar hij vermoord is. Hier staat nu een soort van kapelletje. Het is indrukwekkend om op de plaats te staan waar Gandhi vermoord is.

Om 15.30 uur gaan we op weg naar de Bangla Sahib Gurdwara. Hier komen meer te weten over de religie van de Sikhs, die de meeste tulbanden van Delhi dragen. IN een ontvangstruimte moeten we onze schoenen uit doen en krijgen we een hoofddoek op. We lopen naar de Grant Sahib, het heilige boek van de Sikh religie, die elementen uit de islam en het hindoeïsme in zich verenigt. De tempel wordt aan een kant geflankeerd door een groot bassin, waar we diverse mannen in zien baden. Aan de andere kant van het complex bevindt zich een armenkeuken, waar elke bezoeker - ongeacht diens religie, kaste of geslacht - een smakelijke maaltijd kan krijgen. Het wordt door gelovigen bereid. Wij als groep krijgen een rondleiding door de keuken. Enorme massa's broden worden gebakken en in grote ketels worden de maaltijden bereid.

Om 17.00 uur gaan we naar het hotel toe. Omstreeks 19.00 uur hebben we als groep een briefing in het restaurant van het hotel. Onder het genot van een drankje legt reisleider Wieb uit wat ons te wachten staat. Ook wordt er een fooienpot gemaakt, waar vanuit de fooien voor de belt boys, buschauffeur, kamermeisje, ect wordt betaald. Om 20.45 uur gaan we met de groep naar restaurant Ruby's, op zo'n 50 meter vanaf het hotel. Het duurt wel wat lang dat we op ons eten moeten wachten, maar het smaakt goed. Nadat we klaar zijn met eten lopen we met enkelen van de groep nog een kleine wandeling door het winkelcentrum. Om 22.30 uur ben ik op mijn hotelkamer.