Dag 5, dinsdag 11 oktober 2011

Jaipur - Agra

Ik was om 06.15 uur al wakker. We moesten vroeg op omdat we vandaag vanuit Jaipur naar Agra zouden rijden. Rond 06.50 uur ben ik naar de ontbijtzaal gegaan en samen met Petra en Elza gegeten. Omstreeks 08.00 uur vertrokken we met de bus.

Onze eerste stop was al na een half uur rijden. We stopten bij twee grote religieuze beelden die weer voor de Indiërs een speciale betekenis hebben. Voor ons niet meer dan twee mooie beelden. Ik besluit om de beelden dichterbij te gaan bekijken. Meteen wordt ik aangesproken door twee mannen die mij de beelden van binnen willen laten zien, maar dan moet ik uiteraard wel wat in de geldbox stoppen. Ik leg uit dat ik er geen zin in heb en daarnaast geen tijd omdat we maar even stoppen. Ze blijven aanhouden, dus ik besluit maar om terug te lopen naar de bus. Om 08.50 vertrekken we weer.

Niet veel later zien we een kudde kamelen met een herder lopen langs de snelweg. We stoppen hier om wat foto's te maken. We verbazen ons wanneer de herder besluit om met de ruim 100 kamelen de drukke snelweg over te steken. Via de ene kant van de weg door de middenberm naar de andere kant van de weg. Het verkeer staat stil en de kamelen lopen op hun gemak naar de overkant. In Nederland is men in rep en roer wanneer er een losgebroken koe op de snelweg loopt, hier in India kijkt men er niet raar van op en is het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld.

We rijden verder en komen omstreeks 10.20 uur aan bij een waterput waarom omheen een mooi bouwwerk is gebouwd. Van de gids krijgen we een rondleiding met de bijbehorende informatie. We krijgen ook de nodige tijd om foto's te maken. Overigens ziet het water er niet erg fris uit. In eerste instantie heb ik zelfs nog niet in de gaten dat er water in de put zit. Ik dacht dat het gras was gezien dat het erg groen was. Nadat ik even naar het toilet ben geweest en de armoede aan de achterkant zie loop ik nog even naar een tempel die naast de waterput ligt.

Omstreeks 11.15 uur gaan we weer verder. Inmiddels hebben we weer de aandacht van de lokale bevolking getrokken en staan er weer veel kinderen bij onze bus. We zie weer de gebaren die we inmiddels gewend zijn geraakt. Dus het bedelen om eten en andere dingen.

Om 12.00 uur komen we aan bij restaurant Rajputana langs de snelweg. Hier gaan we koffie drinken. We besluiten laten om ook er een kleine hap te eten zodat we over een uur niet weer hoeven te stoppen voor de lunch. Een klein uur later gaan we weer op weg. Tot onze verbazing gaat onze chauffeur spookrijden. Na een paar honderd meter gaat hij naar de juiste baan toe. Hij had geen zin om om te rijden, dus kiest hij voor de kortste weg en dat is tegen het verkeer in rijden. Onze volgende bestemming is een bezoek aan de Fatehpur Sikri, wat 37 km ten westen van Agra ligt. De Fatehphur Sikri is een fascinerende stad, hoewel deze verlaten is en deels tot een ruïne is vervallen. De ooit aan de keizerlijke familie toebehorende gebouwen van roze zandsteen zijn zo goed bewaard gebleven dat het haast lijkt of keizer Akbar het paleis pas gisteren heeft laten bouwen. Direct na de geboorte van zijn eerste zoon in 1569 bouwde Akbar de prachtige Jami Masjid vlak bij. Maar nadat hij in 1571 zijn tweede zoon kreeg besloot keizer Akbar hier een machtige stad te bouwen. Voordat we het complex kunnen bezichtigen moeten we met een busje er naar toe rijden omdat de grote bus er niet kan komen.

Met onze gids krijgen we een rondleiding over het prachtige complex. Zo zien we zijn huis met slaapkamer en het verblijf van zijn vrouw. Ook zien we een speelbord aangelegd waar de keizer met zijn edellieden vaak het dobbelspel Pachisi speelde. Alle gebouwen aan het grote plein behoren tot het mannendomein van het paleis. We lopen ook naar de Diwan-i-Khas. Dit is de zaal voor privé-audiënties met een gebeeldhouwde troonzuil.

We komen ook langs een soort van zwembad waarin het water weer erg groen is. Een man besluit een duik te nemen. Nadat hij in het water is gesprongen snelt hij uit het water en komt op ons afgerend. Hij wil een fooi voor zijn sprong.

Om 16.00 uur gaan we weer naar de bus toe. We moeten even wachten op het kleine busje die de gids voor ons geregeld heeft. Wanneer ons busje komt aanrijden lopen we er naar toe. Tot onze verbazing stapt een groep Amerikanen in ons geregeld busje. Wiep laat het hier niet bij zitten en maakt kenbaar dat het ons busje is. Wanneer ze er niet uit willen wordt Wiep erg boos en krijgt een aanvaring met de gids van die Amerikanen. Na wat gemopper over en weer stappen de Amerikanen uiteindelijk uit en kunnen wij plaatsnemen in ons busje. Die yankies denken dat ze overal ter wereld de baas kunnen spelen, maar dus niet bij de Hollanders. Wanneer we weer op weg zijn met onze grote bus stoppen we rond 16.30 uur. Het is weer tijd voor een rum-cola met een zak chips. We proosten allemaal op een leuk verblijf in Agra.

We komen om 17.30 uur aan in ons hotel. We krijgen een welkomstdrankje en de sleutels van de kamer ( nr. 164 ). Omstreeks 19.05 uur ga ik naar de lobby toe.

We verzamelen hier als groep en om 19.15 uur gaan we gezamenlijk naar een naastgelegen restaurant. We dineren in de tuin. Wanneer we klaar zijn met eten krijgen we een optreden van een goochelaar. Hij doet trucjes, zoals met een vaas waar steeds maar weer water uit blijft komen en een koord dat rechtop blijft staan. Na afloop kunnen we deze spullen kopen. Ook hebben we de grootste lol wanneer Wiep in de gaten heeft hoe de vaas met water werkt. Onder het motto : "Water from India" hebben we de grootste lol. Het afrekenen duurt overigens er lang. Rond 21.45 uur zijn we weer in het hotel. Ik ga rechtstreeks naar de kamer en bel nog even naar huis toe.