Dag 6, woensdag 12 oktober 2011

agra

Om 07.00 uur wakker en meteen opgestaan. Na de douche aankleden en rond 07.50 uur naar het ontbijt toe. Samen met Tom en Shyla heb ik gegeten. Na het ontbijt nog even naar de kamer om mijn tas te halen en om 09.00 uur vertrekken we naar de Taj Mahal, waar we al na twintig minuten aankomen. Althans op de parkeerplaats. Met kleine busjes worden we weer vervoerd naar de ingang waar een strenge controle is. Iedereen wordt door een detectiepoortje geleid en uitvoering gefouilleerd.

Na de controle lopen we verder maar zien de Taj Mahal nog niet staan. Pas wanneer we een poort doorlopen zien we in de verte de Taj Mahal staan. Het is een geweldig gezicht welke je alleen maar kent van de tv of foto's. Nu sta je zelf oog in oog met het object wat een van de zeven wereldwonderen is. De Taj Mahal is gebouwd door de Mongol-vorst Shah Jaha. Hij liet een mausoleum bouwen na de dood van zijn vrouw, koningin Mumtaz Mahal ( Parel van het Paleis ), om zo de herinnering aan haar te vereeuwigen. De beste kunstenaars en 20.000 arbeiders werkten 22 jaar aan de bouw van het praalgraf, waarbij 37 architecten betrokken zouden zijn. Aan de Westkant van de Taj Mahal staat een moskee en aan de oostkant staat de Naqqar Khana ( het gastenverblijf ). Alle gebouwen zijn qua verhoudingen op elkaar afgesteld. Voordat we de Taj Mahal gaan bezoeken laten we eerst een groepsfoto maken. Ook laat ik een portretserie met foto's maken van mijzelf met op de achtergrond de Taj Mahal.

Nadat dit alles is gebeurd lopen we naar de Taj Mahal toe. Om het grafmonument te mogen betreden moeten we eerst de schoenen uit of beschermhoezen om de schoenen doen. Dan lopen we naar binnen. Onder de koepel bevinden zich de cenotafen van Mumtaz Mahal en Shah Jahan, die hier door zijn zoon Aurangzeb werd bijgezet ( de eigenlijke graven liggen in een ondergrondse kamer ). In de cenotafen en het hekwerk eromheen van het inlegwerk in zogenaamde pietra-dura techniek op. Achtenveertig stukjes halfedelsteen zijn zo dicht op elkaar aangelegd dat de breuklijnen niet te zien zijn en de kleurnuances van een enkele bloem wordt gesuggereerd. Binnen mogen geen foto's gemaakt worden. Maar iedereen neemt foto's onder het oog van de bewaking zodat ik dan ook maar foto's neem.

Nadat we Taj Mahal binnen hebben bekeken, gaan we naar de naastgelegen moskee. Een bewaker geeft aan dat er geen vrouwen naar binnen mogen. Ikzelf bekijk de moskee alleen maar van de buitenkant omdat we weer op tijd bij de uitgang moeten zijn. Op mijn gemak loop ik eerst naar het toilet en dan naar het punt waar we af hebben gesproken bij elkaar te komen. Daar aangekomen bekijk ik de gemaakte foto's. De fotograaf heeft tien foto's van mij gemaakt, welke ik allemaal koop. We lopen gezamenlijk weer naar de kleine busjes die ons naar de parkeerplaats brengt waar onze bus staat te wachten.

Omstreeks 12.10 uur gaan we weer op pad en rijden naar het Agra Fort toe, waar we een kwartier later aankomen. Het indrukwekkende Agra Fort aan de oever van de Yamuna is uniek. Hier ontwikkelde zich vanaf 1565 onder Akbar het bouwconcept van de Mongols. Maar de meeste van de onder hem tot stand gekomen paleizen en gebouwen binnen het fort zijn verwoest en door stralend witte marmeren bouwwerken van zijn kleinzoon Shah Jahan vervangen. Van onze gids krijgen we een rondleiding over het complex. We zien ook in de verte de Taj Mahal liggen.

Om 13.30 uur zijn we terug in ons hotel. Met Anneke, Joop en Carla ga ik lunchen in het restaurant waar we gisterenavond ook hebben gegeten. Na de lunch lopen we omstreeks 14.35 uur weer terug naar het hotel.

De rest van de middag gaan de meesten zwemmen. Ik ga ook lekker zwemmen. Tegen 17.00 uur ga ik terug naar de kamer om me op te frissen. De koffers moeten voor 19.00 uur aan de deur staan. Deze worden dan opgehaald en gaan alvast met de bus mee naar Orcha. De buschauffeur rijdt die avond en nacht naar dat stadje toe, zodat we morgen niet met de koffers hoeven te sjouwen in de trein. Als groep hebben we weer afgesproken om gezamenlijk te gaan dineren. Wanneer om 19.15 uur iedereen aanwezig is in de lobby lopen we naar het restaurant toe op de hoek van de straat. Na een kleine vijf minuten komen we aan bij het restaurant, na met enkele pogingen de overkant van de straat te hebben bereikt. Oversteken is nog steeds moeilijk. Men rijdt gewoon door. Het diner is weer in een tuin. Er zitten veel muggen. Voor het eerst eet ik niet zo lekker. Ik had ongeveer hetzelfde besteld als gisteren, maar in dit restaurant is het niet zo smaakvol.

Rond 21.15 uur lopen we terug naar het hotel toe. Anneke had de pech om met haar voet in een grote koeienvlaai te stappen. Het was aardig donker en daarmee lijken de koeienvlaaien op tegels. Dit dacht Anneke ook. In het hotel aangekomen gaan we allen naar de kamers toe. Het was weer een leuke dag.