Dag 7, donderdag 13 oktober 2011

agra - Orcha

De dag begint erg vroeg. Om 05.45 uur opgestaan. Na het douchen aankleden en naar de ontbijtzaal toe. Het is erg druk. Gelukkig zijn de plaatsen voor ons als FOX groep gereserveerd, dus we kunnen meteen aan tafel. Na het ontbijt nog even naar de kamer toe om mijn rugzak te halen. Wanneer iedereen omstreeks 07.30 uur in de lobby aanwezig is gaan we met de bus naar het station toe. Het is overigens een andere bus omdat onze vaste bus al gisteren naar Orchha is gereden met onze koffers. Binnen een kwartier zijn we op het station. Uiteraard zijn hier weer de nodige bedelaars te vinden die weer om geld en eten vragen.

We lopen meteen door naar het perron toe. Het spoor is erg smerig. Er ligt veel rommel en zelfs poep op de rails dat waarschijnlijk uit de toiletten van de wagons valt. Omdat de trein pas om 08.15 uur vertrekt moeten we nog even wachten. Kleine kinderen verzamelen om ons heen en vragen om eten. Ik heb nog wat koekjes over en geef hen dat. Joop heeft geen last van bedelende kinderen, maar heeft een schoenenpoetser achter zich aan. Hij is de enige met dichte schoenen en de schoenenpoetser ruikt geld. Joop doet zijn uiterste best om hem af te schudden.

Omstreeks 08.15 uur komt de trein aan en we stappen in. We zitten als groep gesplitst. Een gedeelte zit om wagon 5, de rest in wagon 10. Even nadat we zijn vertrokken krijgen we eten. Het is wat warms en brood met een pakje appelsap. Ik heb geen trek en bewaar alles. Wanneer de trein een tussenstop maakt op het station in Morena staat er een klein meisje bij mijn raam om eten te bedelen. Ik stap even uit en geef haar mijn eten en drinken. Nadat we nog een tussenstop hebben gemaakt op het station van Gwalior komen we omstreeks 11.00 uur komen aan in Jhansi. Dit is onze eindbestemming met de trein.

Buiten aangekomen staat onze vaste buschauffeur al op ons te wachten en neemt ons mee naar de bus. Het is weer een drukte van jewelste rondom het station. We rijden door naar Orchha waar we drie kwartier later aankomen. Orchha is een historisch stadje. Tussen 1605 en 1627 was het de residentie van de machtige Bundela-Rajput Bir Singj Deo en had het luisterrijke tempels en paleizen, welke later die middag gaan bezoeken. Het hotel is een soort van resort. De kamers liggen geschakeld aan elkaar en het is net alsof je door een doolhof loopt met een gang waar maar geen einde aan lijkt te komen. Achter ons hotel loopt een brede rivier, de Betwa. Het uitzicht is prachtig evenals een tempelcomplex  ( Chattri's ) dat voor ons hotel ligt.

's Middag zijn we vrij. Alvorens we gaan zwemmen gaan we eerst lunchen in het hotel. We nemen plaats aan het zwembad. Ik bestel vegetarische springrolls met friet. Nadat we hebben geluncht gaan we zwemmen. Een duik nemen met temperaturen rond de 38 graden is erg lekker. Om 15.20 uur vind ik het welletjes en ga me opfrissen, want om 16.00 uur staat het middagprogramma ingepland.

Als groep gaan we met tuk-tuks op weg. Eerst rijden we langs een pinautomaat om de nodige roepies aan te vullen. Omdat de zon precies op het pinautomaat schijnt zie je niet veel. Wiep komt al snel met een krant aan die we over ons heen leggen om zo duidelijk te zien wat we intypen. Dan rijden we verder. Esther, Mathieu en ik zitten samen in een tuk-tuk.

Wanneer we een berg opwaarts moeten rijden vallen we stil. Het laatste stukje moeten we omhoog lopen voordat we aankomen bij de Lakshminarayan tempel met een prachtig uitzicht over de stad. Onze gids vertelt e.e.a. waarna we de tempel binnen gaan bekijken. We zien er vele muurschilderingen. Jammer dat de tempel in verval is geraakt, mede door de vele vogels die alles onder poepen.

Na ruim een half uur te hebben rondgelopen rijden we met de tuk-tuks naar het Orchha paleis. Dit heerser liet dit enorme complex bouwen. Toen het klaar was bleef hij er maar 1 nacht slapen en vertrok er weer. We krijgen weer een rondleiding en kunnen genieten van de zonsondergang. Ook hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Omdat het al donker begint te worden moeten we opletten waar we lopen.

Rond 18.00 rijden we terug naar het hotel toe. Ik voel me dan niet zo lekker. Mijn maag is aan het draaien. Aangekomen op mijn hotelkamer ga ik even liggen. Niet veel later moet ik overgeven. Iets zit me dwars in mijn maag. Om 19.15 uur is het de bedoeling dat we met een paar van onze groep en Wiep bij een naastgelegen hotel gaan eten. Ik wil ook mee, maar wanneer we vertrekken en buiten lopen krijg ik een zweetaanval en weer erg veel last van mijn maag. Ik geef aan dat ik me niet lekker voel en loop terug naar de kamer toe. Die avond en nacht heb ik veel overgeven en ben aan de diarree geraakt. Ik drink veel water met ORS, maar het komt net zo snel weer in het toilet terecht. Tegen 4.00 uur val ik eindelijk in slaap.