Dag 16, woensdag 2 oktober 2013

Sanur - Mengwi - Tabanan - Tanah Lot - Sanur

Ondanks dat ik vandaag geen verplichten heb, ben ik toch om 6.30 uur wakker. Vandaag is het de bedoeling dat we lekker gaan luieren op het strand. Rond 7.45 uur bel ik naar Jan en Joke toe. Zij blijken ook al vroeg wakker te zijn geworden. We hebben eigenlijk op elkaar zitten wachten, terwijl we al lang wakker waren. We gaan ontbijten. Aangekomen in de ontbijtzaal blijkt dat er voldoende keuze is. Alles wat je 's morgen als ontbijt wilt hebben is aanwezig. Van verschillende soorten brood, wafels, pannenkoeken, rijst met groenten, vers fruit. Te veel om op te noemen. Zo tegen 8.45 uur zijn we klaar en gaan nog even naar de kamer om daarna om 9.00 uur op de afgesproken plek aanwezig te zijn voor de hostess die ons een en ander zal bijpraten omtrent het verblijf en de excursies. Gisteren hadden we al een informatiepakket gekregen, vandaag kunnen de excursies geboekt worden. Wij hadden bij de boeking van de reis al reeds het excursiepakket geboekt. Kijkende naar de excursies die we ter plaatse konden boeken hebben wij toch een beetje spijt dat we al reeds geboekt hebben. We vragen aan de host ( ja het is een man ) of we kunnen switchen van excursies, maar dat ik niet mogelijk. Geboekt is geboekt en we krijgen meteen te horen dat we de eerste excursie al meteen vanmiddag hebben. Dat overvalt ons want wij hadden op een stranddag gerekend. Wat morrend laat ik dit op mij inwerken. Intussen stellen wij als groep hem enkele vragen, maar telkens onderbreekt hij zijn gesprek met ons omdat zijn telefoon gaat. Erg irritant. Ruim een half uur later zijn wij klaar. Om 13.00 uur moeten wij klaar staan in de lobby want dan worden wij opgehaald. We hebben dus nog tijd om op het strand te gaan liggen. Jan en ik zoeken een plekje in de schaduw terwijl Joke in de zon gaat liggen bakken. Paul en Danielle komen ook naar het strand toe. We nemen een eerste duik in de zee en merken al snel dat het zeewater erg aangenaam is. Daarna opdrogen terwijl ik een boek lees. Tegen 12.00 uur gaan we naar de kamers toe om ons op te frissen. Lunch valt een beetje moeilijk. Ik neem voor onder weg wat koekjes en fruitrepen mee.

Om 13.00 uur verzamelen in de lobby waar we niet de enigen zijn die mee op excursie gaan. Tegen 13.10 uur komt een busje voorrijden. Onze namen worden aangevinkt en we gaan op weg naar het kantoor van Panorama Excursies waar we 10 minuten later aankomen. We hebben van de host vanmorgen een kaart gekregen die we dienen te laten stempelen. Intussen zie we enkele van onze groepsgenoten ( waaronder Jan Brakenhoff, Jan Hofste en Diccy ) binnenkomen. Ze gaan ook mee op excursie. Nadat we een kopje koffie/thee hebben gehad gaan we om 13.50 uur vertrekken.

Onze eerste bezichtiging is de Pura Taman Ayun, een tempel bij Mengwi. De tempel is gewijd aan de voorouders van de vorsten die tot 1892 over Mengwi heersten. Pura Taman Ayun dateert uit 1634 en is gelegen in een watertuin met aan drie zijden een gracht ( met lotusbloemen ). De tempel is te bereiken via de hoofdpoort ( Kori agung ) met een beeld van Sai.

We bekijken eerst naar een opstelling van beelden, die een hanengevecht uitbeelden. Bepaalde hanenrassen worden speciaal gekweekt voor deze vechtsport. De hanen zijn qua bouw volledig voorbestemd om te vechten, ook hun agressief karakter is daar een voorbeeld van. Bij sommige stijlen worden er messen aan de poten van de haan bevestigd, zodat de hanen elkaar sneller kunnen doden. Bij ons in Europa worden hanengevechten gezien als wreed en zijn daarom verboden. In Zuid-Oost Azië zijn hanengevechten erg populair. Sinds de regering van Indonesië in 1981 elke vorm van gokken heeft verboden, zijn ook hanengevechten verboden en illegaal.

We lopen verder het tempelcomplex op. De dames worden gewaarschuwd niet de tempel te betreden wanneer ze hun maandelijkse periode hebben. Blijkbaar heeft niemand van onze groep er last van want we lopen allemaal verder. We zien in enkele kooien gevechtshanen staan. Het zijn enorme beesten. Wanneer je iets te dichtbij komt staan ze al klaar om de confrontatie met je aan te gaan.

Op het complex staan diverse meru-torens met verschillende verdiepingen. Deze stellen de bergen voor, de plaats van de goden. De hoogste meru heeft elf verdiepingen en stelt de berg Gunung Batukau voor. Ook zijn er diverse paviljoens. Een prachtig gezicht!

Rond 15.45 uur zitten we weer allemaal in de bus en rijden door naar Alas Kedaton ofwel het Apenbos. We worden vooraf door de reisleider gewaarschuwd om zonnebrillen en dergelijke in de bus te laten. Het kan zo zijn dat er een aap mee vandoor gaat. We krijgen allemaal een plaatselijke gids die ons een rondleiding geeft in het apenbos. De plaatselijke gids is niet meer dan een verkoopster. Ze heeft een nummer en dat correspondeert met het nummer van het winkeltje bij de ingang.

Het bos zit vol met makaken, die overigens goed benaderbaar zijn. Ze worden door de toeristen gevoerd met nootjes en zijn dus gewend aan mensen. We lopen een rondje en komen dan onderweg uit bij een man die vliegende honden houdt waarmee je op de foto kan. Ook is het mogelijk om met een grote dikke slang op de foto te gaan. Wij vinden dit niet zo'n goed idee omdat de beesten gewoonweg uitgebuit worden.

Wanneer Jan een foto van enkele apen op een muurtje wil maken, vindt een aap hem erg interessant en springt op zijn schouder. Het beest doet niets en is gewoon nieuwsgierig. Na een half minuutje springt de aap weer terug op het muurtje.

Rond 16.30 uur is onze rondleiding ten einde en we worden richting het winkeltje van onze gids/verkoper geleid. Uiteraard zijn wij niet te beroerd om een kijkje te nemen. Ik moet slippers hebben en zie dat zij mooie slippers verkoopt. Na het onderhandelen heb ik de prijs te pakken die ik in gedachten heb. Jan en Joke willen een t-shirt kopen maar de juiste maat is niet op voorraad. De verkoopster raakt wat geïrriteerd omdat Jan en Joke verder niets kopen. Hoe aardig dat ze was bij de rondleiding, hoe opdringerig is ze nu. Wij zijn niet onder de indruk en lopen naar de bus toe.

Onze laatste bezichtiging is aan de beroemdste zeetempel van Bali, de Tanah Lot. Deze tempel is eenzaam gelegen op een rots even uit de kust. Tanah betekent "aarde" en Lot betekent "zee". Letterlijk vertaald hebben we het dus over de Tempel van de Aarde, gelegen in de Zee. Net als veel andere tempels op Bali is de Tanah Lot verbonden met de heilige Brahman priester Danghyang Nirarta. Deze priester besloot, tijdens een van zijn reizen op deze prachtige plaats te overnachten. Later besloten de inwoners om op deze mooie plaats een tempel te bouwen, de Tanah Lot. Het behoort tot een van de zes belangrijkste tempels van Bali. De tempel is opgedragen aan de God van de Zee.

We krijgen ruim de tijd om de tempel te bekijken en foto's te maken. Omdat we met ons drieën op de foto willen laten we iemand een foto maken. We bedanken haar en kijken of de foto gelukt is. Blijkt dat mens helemaal geen foto van ons heeft gemaakt. We laten een voorbijganger opnieuw een foto maken, welke dit maal wel lukt. Het is erg druk bij de zeetempel. Golven slaan langs de tempel heen. Er zijn diverse mensen die het erop wagen en gaan spelen met de golven. Als gevolg dat ze zeiknat worden. Wij laten het aan ons voorbij gaan en kijken op een afstand toe. Intussen hebben wij een mooi plekje gevonden om de zonsondergang te aanschouwen. Het geeft je een rustgevend gevoel. De plek is prachtig, de golven deinen op en neer en de zon verdwijnt langzaam achter de horizon. Rond 18.30 uur lopen we terug naar de bus.

We arriveren om 19.50 uur bij ons hotel. We gaan ons meteen opfrissen. Om 20.30 uur hebben we met Paul en Danielle afgesproken om buiten de deur te gaan eten. We lopen de drukke hoofdstraat in en gaan op zoek naar een leuk restaurant. Het is overal behoorlijk druk, maar vinden bij Restaurant Tropical nog een plaats voor ons vijven. We nemen eerst een fles witte wijn die erg goed smaakt (en het zal niet bij deze ene fles blijven). Alcohol op Bali is een stuk goedkoper dan op het islamitische Java. Waar je op Java voor een glas wijn 12 euro betaalt, heb je op Bali voor datzelfde geld een hele fles. Het eten is ook prima en smaakt heerlijk. Onder het genot van een bandje dat zingt dineren wij heerlijk. Tegen 22.15 uur lopen we terug naar het hotel. Daar aangekomen gaan we nog een drankje je doen in de bar. We hebben geluk want we vallen tijdens het bestellen nog binnen het happy hour. Tegen middernacht zoeken wij ons bedje op. Het was een leuke dag!