Dag 2, woensdag 18 september 2013

Abu Dhabi - Jakarta

Tijdens de vlucht naar Jakarta lukt me het maar niet om in goede slaap te komen. Ik moet het doen met kleine hazenslaapjes. Omdat het een nachtvlucht is slaapt zo wat het gehele vliegtuig. Ik loop af en toe rond en babbel wat met de stewardessen. Zo'n twee uur voor de landing gaan de lichten weer aan en krijgen we het ontbijt. Vlak voor de landing ga ik me omkleden en verruil mijn lange broek voor een korte en mijn schoenen voor slippers. In Jakarta is het 33 graden, dus ik ben er klaar voor.

Tegen 8.40 uur landen we in Jakarta. We zijn vrij vlot van boord en lopen door naar de douane. Aan boord hebben we al wat papieren moeten invullen, maar moeten nog wel een visum kopen. Bij het loket waar visa verkocht worden staat een behoorlijke rij. We worden door een man gewezen op een ander loket waar niemand staat. Zodoende zijn we als eersten aan de beurt en kopen onze visum voor 20 euro. Daarna kunnen we zonder problemen en vrij rap door de douane. Daarna gaan we de koffers ophalen waar een FOX mannetje ons al staat op te wachten. De kofferband begint te lopen en vrij snel komen de koffers. Wanneer iedereen de koffer al heeft is mijn koffer er nog niet. Ik begin toch wat zenuwachtig geworden want het zal toch niet zo zijn dat mijn koffer niet is meegekomen. Na ruim 5 minuten komt mijn koffer als enige nog op de band binnen. Opgelucht pak ik mijn koffer, waarna we als groep naar de bus lopen. We hebben dan al kennis gemaakt met Soe onze reisleider. Hij is een Indonesiër die vrij goed Nederlands praat.

Soe stelt voor om eerst wat te gaan pinnen. We kunnen per keer maximaal 2.500.00,00 Roepie pinnen en zijn meteen miljonair. Wanneer iedereen geld heeft kunnen we rond 10.00 uur met de bus op weg. We maken dan meteen kennis met het drukke maar zeer drukke verkeer. Doordat we de hotelkamers nog niet kunnen betrekken gaan we een klein rondje Jakarta doen. Reisleider Soe vertelt ondertussen in de bus het een en ander over Indonesië. De naam Jakarta bestaat pas sinds 1972. De stad heeft een lange geschiedenis en heeft diverse namen gedragen. In de periode 397 tot 1527 droeg het de naam Sunda Kelapa, van 1527 tot 1619 Jayakarta, van 1619 tot 1942 Batavia ( VOC tijd ), van 1942 tot 1972 Djakarta en vanaf 1972 dus Jakarta. De stad heeft 9 miljoen inwoners.

Intussen komen we vast te staan in de drukke verkeer ( het zal niet de laatste keer zijn dan we in de file terecht komen ). Onderweg komen we een gebouw tegen uit de VOC tijd. Een erfenis van de Hollanders dus.

Tegen 11.30 uur komen we aan in de oude haven, Sunda Kelapa genaamd. Het water in de haven is erg smerig en vervuild. De bus stopt bij de ingang en we krijgen even de tijd om de haven in te lopen. We zien er vele boten met een spitse oplopende boeg die als functie hebben om de hoge golven te trotseren. Er is volop activiteit in de haven. Boten worden ingescheept en opgeknapt. Alles wordt handmatig gedaan. Tegen 12.00 uur rijden we weer met de bus verder.

Tien minuten later komen we aan op het plein waar het voormalig stadhuis van Batavia is gevestigd. Het doet nu dienst als Historisch Museum. Intussen worden we opgemerkt door schoolkinderen die het museum bezoeken. We worden op een leuke manier onthaald en de kinderen willen met ons op de foto. Erg leuk, want witte mensen zijn voor de Indonesiërs een foto-object. We lopen een rondje over het plein en bekijken het voormalig stadhuis van de buitenkant.

Tegen 12.30 uur zitten we weer in de bus en gaan op weg naar ons hotel Lumire waar we 3 kwartier later arriveren. In het hotel is een feestje aan de gang van afgestudeerde studenten, waar we overigens geen last van hebben. We krijgen een welkomsdrankje en wachten in de lobby op de kamersleutels. Iedereen is even toe aan wat rust na de vermoeiende reis.

Jan, Joke en ik krijgen een kamer op de 10e verdieping. We hebben geen kamer naast elkaar. Jan en Joke verblijven in kamer 1002 en ik in kamer 1006. We slaan de lunch over en gaan lekker even slapen. Ik schiet wakker en zie dat ik pas een uurtje heb geslapen. Ik probeer nog even verder te slapen maar krijg de slaap niet meer te pakken. Ik besluit om dan maar te gaan douchen en me om te kleden.

Rond 19.15 neem ik contact op met Jan en Joke. Zij zijn ook gereed en we gaan naar de lobby. Tegen 19.30 uur lopen we naar het Japans restaurant wat in het hotel zit. We moeten plaatsnemen aan eettafels die aan een bakplaat stonden. Aan iedere tafel is plaats voor 5 personen. Aan onze tafel zitten Jan, Joke en ik samen met Frank en Sjan. We krijgen een slabber om en kunnen onze drankjes bestellen. Omdat Jan zijn camera is vergeten ga ik even met hem mee naar de kamer toe en haal dan ook maar meteen mijn fotocamera op zodat ik mijn Iphone niet hoef te gebruiken voor het maken van foto's.

Nadat we onze drankjes krijgen begint de kok meteen met het bakken van de groenten, vlees en vis. We krijgen diverse gangen en het smaakt erg lekker. Omdat wij aan een bakplaat zitten is het er wel erg warm. Door de goede afzuiging hebben we overigens geen last van de vette dampen. Tegen 20.00 uur zijn we klaar en rekenen af.

We besluiten nog wat met Frank en Sjan te gaan drinken in de hotelbar. Anderen van onze groep denken er ook zo over. We maken het niet te laat en zo tegen 21.30 uur gaan we naar de kamer. Ik ben wel toe aan een goede nachtrust na de vermoeiende heenreis. Ik val dan ook meteen in een diepe slaap.