Dag 21, maandag 7 oktober 2013

Sanur - Batubulan - Celuk - Tampaksiring - Kintamani Batur - Sanur

Vandaag erg vroeg wakker. Om 6.00 uur stond ik al op mijn balkon met uitzicht over de mooie tuin en in de verte de zee. Tegen 6.40 uur bel ik Jan en Joke op of ze al klaar zijn voor het ontbijt. Ze zijn ook vroege vogels waardoor we naar het ontbijt kunnen. Het is erg rustig in de ontbijtzaal. Om 7.20 uur lopen we terug naar de kamer. We gaan vandaag onze laatste excursie maken waardoor we om 8.00 uur klaar moeten staan in de lobby. Enkelen van onze groep gaan vandaag terug naar Nederland toe. Wij hebben nog 3 dagen extra. Paul en Danielle komen afscheid nemen. Ze worden vanmiddag pas opgehaald en wij zijn pas tegen de avond terug van onze excursie, daarom nu maar afscheid nemen. De anderen hebben we niet meer gezien. Het busje is weer eens een kwartier te laat. Nadat we bij een ander hotel 1 persoon hebben opgehaald rijden we weer naar het verzamelpunt toe.

Dit maal krijgen we een mannelijke Indonesische gids toegewezen. Hij praat erg goed en duidelijk Nederlands. We vertrekken om 8.50 uur.

Twintig minuten later maken we al onze eerste stop. We gaan een Barong dans bekijken. Gelukkig is deze niet zo saai als de Kecak dans van de vorige excursie. De show duurt ruim 40 minuten. Een gedeelte van de show kijk ik zittend, maar dan krijg ik veel last van mijn zitvlak door de harde banken. Ik besluit om de show achteraan staand verder te bekijken. Om 10.45 uur gaan we weer op pad.

De gids is iemand die graag praat. Onderweg presteert hij het om nog geen 3 minuten zijn mond dicht te houden. Hij kakelt maar door. Ik vind het overigens niet zo erg. De informatie die hij geeft is best wel interessant. Omdat Jan, Joke en ik helemaal vooraan in de bus zitten betrekt hij ons steeds in zijn gesprek. Hij stelt ons af en toe vragen hoe het in Nederland aan toe gaat. Hij geeft dan aan hoe het in Indonesië verloopt. Hij vertelt over begrafenissen, hoe Balinese families met elkaar omgaan, hoe men op Bali trouwt, etc.

Omstreeks 11.30 uur arriveren we bij een houtsnijderij. Enkele werknemers zitten voor de shop houtblokken te verwerken tot prachtige beelden. We krijgen uitleg over het het proces verloopt, waarna we de shop in worden geleid. Ook daar zien we de mooiste beelden ( die ook erg aan de prijs zijn ). Om 12.15 uur vertrekken we weer.

Om 13.00 uur komen we aan bij restaurant waar we gaan lunchen. Althans de rest van de groep. Wij hebben gisteren doorgekregen dat er bij dit restaurant enkele personen ziek zijn geworden van hun eten. We slaan de lunch dus over en hebben zelf wat meegenomen. Overigens is het uitzicht prachtig. We kijken uit over een vallei. Hier ligt de Gunung Batur. Dit is een actieve vulkaan aan het Baturmeer. De vulkaan is 1717 meter hoog. De eerste eruptie was in 1804, de laatste uitbarsting was in 2000.

We lopen een stukje en vinden een rustig plekje waar we onze "lunch" in de vorm van koekjes en lunchrepen kunnen opeten. Zo'n klein half uur later lopen we naar het restaurant waar de rest zit te eten. Wij gaan er alleen een drankje doen.

Omstreeks 14.00 uur klimmen we de bus weer in. In de bus aangekomen blijkt dat die vol met vliegen zit. Erg smerig en irritant. Terwijl we aanrijden worden er in de bus de nodige vliegen doodgeslagen. Na zo'n tien minuten zijn de meeste vliegen omgelegd zodat we rustig naar onze volgende bestemming kunnen rijden.

We arriveren om 14.30 uur bij de Tirta Empul tempel welke bekend staat om haar heilige waterbronnen. Voordat we het tempelcomplex mogen gaan bekijken moeten we eerst weer een sarong om. Onze gids neemt ons mee.

We lopen eerst langs de heilig waterbronnen. Joke herkent de bronnen van de aflevering van Erica op Reis. Erica Terpstra heeft in het programma een reportage gemaakt over deze waterbronnen. We zien dat Hindu's het heilige water in gaan en zich laten reinigen door het water uit de waterbronnen.

We lopen een rondje over het goed verzorgde complex. De tempels zijn in goede staat en zien er prachtig uit. Alles wordt in gereedheid gebracht en versierd voor een heilig feest dat vanavond zal plaatsvinden.

Rond 15.30 uur lopen we terug naar de bus. Voordat we die bereiken moeten we eerst een paar honderd meter een route afleggen waaraan allemaal winkeltjes liggen en die ook nog eens allemaal dezelfde spulletjes verkopen. Wel 30 keer worden we aangesproken of we iets willen kopen, maar we hebben geen interesse. Wanneer we de uitgang bereiken zijn we blij dat we de winkeltjes voorbij zijn, maar dan zijn we nog niet klaar. Nu staan er weer verkopers met fruit. Ze bieden ons een banaan aan maar dat slaan we af. Gratis geven ze aan, maar dat hoort weer bij hun verkooptechniek. Als je die banaan aan durft te nemen ben je nog niet van ze af en zullen je achtervolgen om geld te krijgen. Gelukkig bereik ik ongeschonden de bus en neem er plaats bij de airco.

Wanneer iedereen in de bus zit kunnen we op weg naar het hotel. Onderweg worden we getuige van een auto die het presteert om 4 kippen aan te rijden. De beestje liggen stuiptrekkend op straat hun dood tegemoet te gaan. Het verbaast ons niet dat dit gebeurd. Alles speelt aan de rand van de weg af. Er spelen zelfs kleine kinderen aan de rand van de weg terwijl daar de auto's met wel 70 km/h voorbij racen. Levensgevaarlijk en in Nederland niet voor te stellen.

Om 16.30 uur zijn we terug in het hotel. Jan en ik lopen naar de Liquid Store om een fles Bacardi te kopen waarna we op het balkon een drankje doen. Tegen 18.00 uur terug op mijn kamer. We hebben voor vanavond om 20.30 uur afgesproken om te gaan dineren bij Cat&Fiddle. Na het diner ga ik rechtstreeks naar mijn kamer. Ik ben doodmoe en val snel in slaap.