Dag 6, zondag 22 september 2013

Bandung - Kroya - Wonosobo

Erg slecht geslapen. Het was erg luidruchtig op straat. Om 5.45 uur opgestaan en klop bij Jan en Joke op de deur. Ze zijn dan ook al wakker. Om 6.00 uur loop ik met Jan naar de receptie toe om onze rekening te betalen. Inmiddels komt Joke aanlopen en gaan we ontbijten. We zijn wederom als eersten van onze groep. Zo vroeg dat er nog geen eieren gebakken worden. We drinken alvast een kop koffie waarna de kok de eieren gaat bakken. Tegen 6.50 uur terug naar de kamer. We hebben de tijd en puzzelen wat. We lopen om 7.20 uur naar de lobby, waarna we met de gereedstaande kleine busjes naar het station worden gebracht. Onze chauffeur lijkt de weg niet te weten en lijkt rondjes te rijden, maar het blijkt dat 's zondags enkele straten zijn afgesloten voor verkeer.

Een kwartier later arriveren we op het station. Het is er niet druk en kunnen meteen doorlopen naar wagon 5 waar we als groep bij elkaar zitten. Klokslag 8.00 uur gaan we vertrekken. Ik zit deze treinrit langs Arno.

Treinticket

Na een half uur rijden komen we terecht in een prachtig omgeving. Het landschap is erg mooi met de vele rijstvelden. Onderweg zien we dat er wordt gewerkt op de rijstvelden. Hele families zijn bezig, terwijl de kinderen spelen.

Rond 10.00 uur maken we een stop van ongeveer 10 minuten bij het station van Cipeundeuy. We kunnen dus even de trein uit. We worden meteen opgevangen door vrouwen die hun waar willen verkopen. Ook staat er een man die de landkaart van Indonesië verkoopt om zo de studie van zijn zoon te betalen. Enkele van onze groep delen wat ballonnen en zeepjes uit, die gretig in ontvangst worden genomen. Ook stoppen we even bij de stations van Tasikmalaya en Banjar.

Tegen 12.00 uur is het tijd voor de lunch die in de trein wordt opgediend. Onze lunch bestaat uit rijst, een kippenpoot, een ei, kroepoek en wat groenten. Met van chilisaus voor de smaak is het goed te doen. Ondertussen rijden we weer door enkele mooie rijstvelden.

We komen rond 13.20 uur aan in Kroya. Dit is ons eindpunt, althans van de treinreis. Nadat iedereen klaar is met het bezoek aan het toilet lopen naar de bus die aan de voorkant op ons staat te wachten. We moeten dan nog zo'n kleine 3 uur met de bus rijden naar ons hotel in Wonosobo.

Na een uur te hebben gereden laat Soe de bus stoppen bij een rijstveld waar hard wordt gewerkt. We mogen de bus uit om foto's te maken. Een mevrouw laat ons zien hoe de rijst wordt gesneden en nodigt ons uit om dit ook te proberen. Paul en Sietse gaan het proberen. Het lijkt simpeler dan dan het is en de mevrouw kijkt bedenkelijk hoe zij snijden. Intussen komen er ook hier weer enkele kinderen aangerend, die blij worden gemaakt met ballonnen.

Drie kwartier later stoppen we bij een schitterend punt. Hier hebben we een prachtig uitzicht over de rijstvelden. Het is er adembenemend mooi. We krijgen er ruim de tijd om foto's te maken.

Om 16.20 uur arriveren we bij ons Kresna Hotel in Wonosobo. We zijn dan in de provincie Centraal-Java. De stad Wonosobo telt ongeveer 700.000 inwoners. Hotel Kresna is een prachtig gebouw uit de 19e eeuw en is bijna 150 jaar oud. In dit hotel hebben verschillende prominente personen geslapen waaronder Prinses Astrid van België, Charley Chaplin, President Soekarno, Koning Sirindhorn van Thailand en President Yudhoyono. In 1917 heeft Nederlander JW Muthert er een hotel van gemaakt ( destijds heette het Grand Hotel Dieng ). De vloer en het plafond van het restaurant zijn nog origineel. Ook zijn er nog kogelgaten uit de oorlogstijd aanwezig omdat dit hotel ooit het hoofdkwartier was van het Nederlandse leger. In de hoek van het zwembad staat nog steeds een sterke verdedigingstoren. In de gangen hangen honderden prachtige schilderijen van beroemde Indonesische schilders.

Nadat we de kamersleutels hebben gehad wachten we tot dat de koffer wordt gebracht. Wanneer deze zijn afgeleverd maken we een korte wandeling door het hotel. Het is geen modern hotel, maar de geschiedenis maakt alles goed. We zijn onder de indruk.

Intussen bel ik even naar huis toe, zonder succes. Terug op onze kamers gaan we nog eerst even een borrel nemen waarna we ons gaan opfrissen. Ik probeer nog een keer naar huis te bellen en krijg nu wel mijn moeder aan de lijn.

Tegen 18.40 uur ga ik alvast naar de lobby waar Gamelan muziek wordt gespeeld. Leuk om er even naar te luisteren. Jan en Joke komen wat later.

Tegen 19.00 uur nemen we plaats in de eetzaal. Vanavond is er lopend buffet. Uiteraard beginnen we met een heerlijk soepje. Het is smaakt mij erg goed. Er is zelfs friet.

Na het diner gaan Jan en ik even pinnen. Soe loopt met ons mee en wijst de weg. We merken aan de temperatuur dat Wonosobo hoger ligt, want het is er niet zo warm. Ik vind het zelfs fris. Nu begrijp ik dat de kamers geen airco hebben maar ARKO ( Alle Ramen Kunnen Open ). Onderweg naar de pinautomaat komen we nagenoeg geen verkeer tegen. Ook zien we weinig mensen op straat. Het is erg rustig. Alleen bij een parkje zien we wat jongeren hangen. Het is ook erg donker en we moeten goed uitkijken waar we lopen.

Terug in het hotel pikken we Joke op en gaan dan om 21.15 uur naar onze kamers toe. We gaan lekker vroeg slapen, want morgen moeten we erg vroeg op.