Dag 10, vrijdag 6 juli 2012

Kandy

Om 6.00 uur word ik wakker door doffe dreunen van buiten. Ik ga kijken wat dat kan zijn en ja hoor daar zijn ze weer. De groep apen springt van het ene balkon naar de andere. Dat geeft dus de doffe dreunen. Een goede wekker dus. De wake-up call heb ik niet nodig vandaag. Na me te hebben gewassen en aangekleed ga ik even op het balkon staan om naar buiten te kijken. Jan staat dan ook al buiten. Joke blijkt ook al klaar te zijn, dus op naar het ontbijt. We zijn een van de eersten. Rond 7.35 uur zijn we klaar en gaan nog even naar de kamer toe, waarna ik naar de lobby loop. Rond 8.00 uur is iedereen aanwezig en lopen we naar de Tempel van de Tand ( Dalada Maligawa ). In de Tempel van de Tand wordt een hoektand van Boeddha bewaard en is dus een bedevaartsoord.

We komen er ongeveer tien minuten later aan. Het is er behoorlijk druk. Busladingen vol met schoolkinderen worden aangevoerd. De ingang is behoorlijk beveiligd met gewapende militairen en betonblokken. Dit komt omdat er jaren geleden door de Tamil Tijgers een aanslag is gepleegd op de ingang van het complex. Hier zijn vele doden gevallen en de ingang is hierdoor fors beschadigd. De oorspronkelijke ingang laat Sammy ons later zien. Nu bestaat de ingang dus uit hekken, metaaldetectors en militairen.

Er wordt bij de ingang ook streng gecontroleerd of je niet te bloot bent gekleed. Schouders moeten bedekt zijn. Korte broeken mag, maar dan wel tot over de knie. Net na binnenkomst krijgen we een korte uitleg wat de bedoeling is. Sammy legt e.e.a. uit. Er staan kraampjes met fleurige lotusbloemen die door pelgrims gekocht kunnen worden om de tand van Boeddha te vereren. Om de gebouwen te mogen betreden moeten we uiteraard onze schoenen uit doen en op blote voeten verder. In trek halve sokjes aan om zo wat hygiënischer te lopen.

We nemen eerst een bezoek aan een gebouw waar een lange rij met schoolkinderen voor staat. Het is dus weer kijken en bekeken worden. De schoolkinderen giechelen om ons. Het zal wel misschien onze blanke huid zijn of onze halve sokken. Wanneer we het gebouw binnenkomen staat er een enorme opgezette olifant. Schuifelend lopen we het gebouw weer uit. Sammy laat ons de oorspronkelijke ingang zien wat op een bijveldje staat opgesteld. Hij vertelt het verhaal van de aanslag.

Entreekaart van de Tempel van de Tand

We gaan een museum binnen waar we vele schilderijen zien hangen. Deze schilderijen vertellen het verhaal van de tand. De tand zou sinds de 4e eeuw na Christus in Sri Lanka zijn, met een korte onderbreking rond 1283 toen de tand terug naar India zou zijn genomen. Na een kwartier gaan we weer verder.

We nemen plaats bij een tempeltje. Sammy vertelt ons waar we plaats moeten nemen. Even later worden er touwen gespannen waar we netjes achter plaatsnemen. Onder luid getrommel komen enkele lieden te voorschijn en gaan het tempeltje binnen. Ik had er meer van verwacht, maar dat was dus alles.

We lopen de trap op naar de eerste verdieping waar het een drukte van jewelste is. Mensen liggen op de grond, staan te bidden, huilen en leggen bloemen neer. We krijgen al snel te zien waarvoor ze dit doen, want achter glas staat de tand van Boeddha. Door de drukte lopen we er niet voorbij maar kijken van een afstandje. We zien het allemaal goed. We lopen verder langs andere heilige beelden naar de uitgang toe.

Buiten het gebouw nemen we eerst onze schoenen en slippers weer terug. Heerlijk om weer op slippers te lopen. Gezamenlijk lopen we naar de uitgang toe. Daar moeten we even wachten totdat de bus komt. In de bus geeft de airco heerlijke verkoeling. Rond 10.10 uur rijden we naar een een juweliersshop toe.

Binnen een paar minuten arriveren we bij Isini Gems&Jewellers. We krijgen eerst een filmpje te zien hoe een put wordt gemaakt waarin dan naar de edelstenen wordt gegraven. Na de film krijgen we wat te drinken aangeboden. Daarna showt een mannetje wat edelstenen en legt een en ander uit. We lopen ook door een werkkamer waar de juwelen worden bewerkt. Dan worden we de shop binnen geloodst ( dit is waar het natuurlijk om draait ). Ringen, armbanden, halskettingen, etc. liggen klaar om gekocht te worden. De interesse van de dames is gewekt. In Mart hebben de verkopers een serieuze koper gevonden. Hij koopt wat voor zijn dochter. Om 11.15 uur is ook Mart in de bus en kunnen we weer verder.

Na zo'n twintig minuten rijden komen we aan bij de botanische tuin. Ook hier staan weer rijen met schoolkinderen te wachten om naar binnen te gaan.

Wij als toeristen moeten 1.100 roepie betalen, de schoolkinderen slechts 10 roepie. De tuin is schitterend mooi. Verschillende soorten bomen, die een behoorlijke omtrek hebben en daarnaast erg hoog zijn. We zien ook diverse soorten planten. Sammy legt ons alles uit.

Entreekaart van de Botanische Tuin

We komen aan bij een groot grasveld waarop veel schoolkinderen aanwezig zijn. Ondanks de hitte spelen ze uitbundig. Anderen zitten rustig te lunchen. Wij steken het grasveld over en komen aan bij het restaurant waar we gaan lunchen. De clubsandwich smaakt prima. Na een uurtje lopen we weer verder.

We komen langs bomen die zijn aangepland door bekende personen. Zo lezen we dat er leden van diverse koningshuizen zijn geweest, maar ook presidenten. Sammy wijst even later naar bomen waarin vliegende honden hangen. Het zijn er honderden en hangen net als vleermuizen op hun kop. Even later zien we een medewerker van de tuin met een vliegende hond op een tak. Nieuwsgierig maken we foto's van het grote beest.

Nadat we de orchideeën tuin hebben gezien lopen we naar de uitgang toe, het is dan rond 14.30 uur. De klaarstaande bus brengt ons naar het hotel toe.

Enkelen van onze groep kiest er voor om in de stad of rond het stadsmeer te gaan wandelen. Jan, Joke en ik gaan terug naar het hotel toe. Daar aangekomen gaan we eerst naar de kamer toe en daarna naar het zwembad. Er zijn maar een beperkt aantal bedden beschikbaar. De poolboy is niet de snelste. Na ruim vijf minuten te hebben gewacht op een matras lopen we zelf de materialenruimte binnen om deze te pakken. Hans, Anita, Janny en Mart komen ook aan het zwembad liggen. We drinken een koude witte wijn en lezen een boek. Tegen 18.00 uur ga ik naar de kamer om te douchen en om te kleden, waarna ik naar de poolbar ga. Daar bel ik even naar huis toe. Anderen van onze groep komen dan ook al aan. We nemen wat te drinken. Rond 19.30 uur gaan we dineren. Het eten smaakt weer goed. Na het diner nog wat naborrelen bij de poolbar.