Dag 14, dinsdag 10 juli 2012

Bandarawela - Tissamaharama

Vandaag gaan we na 2 nachten Bandarawela weer verlaten. Ik ben blij toe want deze nacht heb ik wederom slecht geslapen. De zeer gehorige kamers maken mij diverse malen wakker. Tegen 05.00 uur begint het gejodel weer uit de luidspeakers van de Moskee. Niet lang daarna dacht ik dat er bij mij op de deur wordt geklopt maar het is op de deur van de kamer naast mij. Daarna volgt een luid gesprek. Ik kan hierna de slaap niet meer pakken en besluit dan maar om op te staan, te douchen, aan te kleden en mijn koffer in te pakken. Om 06.00 uur ben ik dus al helemaal klaar en besluit dan maar om mijn boek te gaan lezen. Rond 06.45 uur naar de receptie toe om mijn rekeningen te betalen. De jongeman legt keurig alles uit en telt de rekeningen bij elkaar op, waarna ik zelf nog een keer de rekening moet optellen voor de controle. Rond 07.20 uur de koffer de gang op en met Jan&Joke naar het ontbijt toe. Rond 08.00 uur nog even naar de kamer. Om 08.30 uur vertrekken we met de bus.

Onze eerste stop is een klein kwartier later. We krijgen even de gelegenheid om foto's te maken tussen de theebomen.

Vijf minuten later stoppen we wederom voor een fotostop met een prachtig uitzicht over de theeplantages in de bergen.

Na een half uur rijden, zo rond de klok van 09.30 uur stoppen we weer, dit maal bij een waterval. In de bus worden we door Marco gewaarschuwd dat er mannetjes rondlopen die je mooie stenen geven. Wanneer je de stenen hebt aangenomen gaan ze ineens geld vragen.

Voordat we de waterval gaan bekijken maken de meesten van onze groep een sanitaire stop bij een restaurant. Ze hebben maar twee toiletten, dus erg snel gaat het allemaal niet. Wanneer Joke en ik naar het toilet zijn geweest lopen we naar de waterval toe. En ja hoor daar komen ze aanhollen, de stenenverkopers. Ik wuif ze weg dat ik niet geïnteresseerd ben. Na de foto's van de waterval terug de bus in.

Omstreeks 10.15 uur stoppen we bij een rest house voor koffie, thee of wat frisdrank. Gezellig aan een grote lange tafel. We merken meteen dat we de bergen uit zijn. Na de koele temperatuur in het berggebied rond Bandarawela is de temperatuur hier op het vlakke land weer een stuk hoger. Er wordt dus weer flink gezweet. Om 11.00 uur zitten we weer in de bus en rijden we door naar onze eindbestemming in Tissamaharama.

Omstreeks 12.00 uur komen we Tissamaharama binnen rijden. We stoppen bij een gigantische meer, de Tissa Wewa. Het is er prachtig. Uiteraard zijn wij blanken toeristen weer een bezienswaardigheid en al snel staan er weer de nodige mensen ons te bekijken. Tien minuten later rijden we naar ons hotel toe.

We arriveren vijf minuten later bij het Chandrika Hotel. Een mooi hotel met lodges aan elkaar en een prachtige tuin. Ook heeft het hotel een mooi zwembad. Een verademing na het vorige luidruchtige hotel. We nemen plaats in het restaurant van het hotel. Marco deelt de kamersleutels uit. Ik krijg kamer 119. Ik ga een kijkje nemen waar mijn kamer is. Deze ligt precies op de hoek aan het zwembad. Ik hoef maar 2 meter te lopen en kan dan zo het zwembad inspringen. Jan en Joke zitten langs mij op 118.

In het restaurant gaan we lunchen. Ik heb niet zo'n trek maar wil toch wat eten en besluit wat friet te bestellen. Al snel blijkt dat het een behoorlijk bord is wat ik niet geheel op gegeten krijg.

Omstreeks 13.45 uur is het tijd om te gaan zwemmen. Zo denkt er trouwens iedereen over in onze groep. We liggen allemaal aan het zwembad. Het water van het zwembad is erg lekker en geeft verkoeling tegen de hitte. Tegen 16.30 uur terug op de kamer om me om te kleden want we hebben een activiteit in de avond.

Tegen 17.00 uur rijden we met de bus naar Kataragama. Na ruim twintig minuten rijden komen we er aan. De stad Kataragama is een bedevaartsoord gewijd aan de boeddhistische, hindoeïstische, islamitische en inheemse Vedda mensen van Sri Lanka. Zij komen hier om te bidden. Kataragama ligt in het Nonaragala District zo'n 228 km ten zuid oosten van Colombo.

De bus stopt bij een parkeerplaats waarna we een stuk moeten lopen om op het complex zelf te komen. Onderweg zien we fleurige kraampjes met fruit, bloemen en andere dingen. Je kan dit kopen om de goden te vereren.

We zien ook veel armoede. Kinderen komen aanrennen als ze ons zien, en spreken maar 1 woord Engels en dat is: Money. Wanneer we bij de rivier komen zien we dat er mensen zich aan het wassen zijn. Ook wordt de was in het water gedaan. Intussen hebben we erg veel last van kleine insecten. Het zijn geel/zwarte vliegen die op je lichaam gaan zitten. Erg irritant, maar hoe verder we van de rivier komen hoe minder last we er van hebben.

Na een stuk te hebben gelopen komen we rond 17.35 uur aan bij het complex van de Kataragama Tempel. Deze is nu nog gesloten, maar we komen er later terug en zullen dan de rituelen aanschouwen. We lopen een rondje en gaan dan naar de Kiri Vehera stupa.

Om de Kiri Vehera stupa te kunnen bekijken moeten we weer een stukje lopen. Onderweg komen we weer de nodige kraampjes tegen die bloemen, kaarsen, olie etc. verkopen. Wanneer we de Kiri Vehera stupa bereiken moeten we eerst onze schoenen uit doen voordat we een rondje rond de stupa kunnen lopen. Marco bewaakt onze schoenen. In de bomen rond de stupa zitten hanen rustig te kakkelen. De Kiri Vehera stupa is gebouwd door koning Mahasena en dateert waarschijnlijk uit de 3e eeuw voor Christus. De stupa is 28,5  meter hoog en heeft een omtrek van zo'n 84 meter. Rond de stupa zien we biddende mensen.

Na een rondje rond de stupa te hebben gelopen, lopen we terug naar de Kataragama tempel. Onderweg zien we de regenboog. We komen ook weer enkele bedelaars tegen.

Omstreeks 18.00 uur zijn we bij de Kataragama Tempel. Eerst worden onze schoenen en slippers in dozen gedaan die dan in bewaring worden gegeven. Het begint dan te schemeren. Inmiddels is de tempel verlicht en we zien er al enkele pelgrims met fruitmanden in de rij staan.

Om 18.15 uur gaat de tempel open en brengen de pelgrims hun offer. Ze worden gezegend. Sammy regelt dat we vlug een kijkje in de tempel mogen nemen. Zelfs wij worden gezegend en krijgen een witte stip op ons voorhoofd. Nou als dat geen geluk meer brengt de rest van de vakantie.

Na onze zegening hebben nog even de tijd om de andere gebouwen op het complex te bekijken. In de Maha Devale zien we mooie kleden met religieuze afbeeldingen.

Rond 18.30 uur wordt er een touw gespannen waarachter we moeten plaatsnemen. Terwijl we daar staan te wachten zien we een jongen die helemaal in trance is. Hij danst hevig. Zo hevig dat zijn familieleden hem af en toe moeten ondersteunen. Sammy vertelt dat hij van zijn zonden af wil en hiermee zijn geest reinigt. Dan begint het klokgeluid. We zien mannen in gewaden aan komen lopen en de Kataragama Tempel in gaan. Dit wordt zo diverse malen gedaan.

Om 19.00 uur is alles voorbij. Nadat we onze schoenen hebben opgehaald lopen we naar de bus terug. Het is inmiddels pikkedonker geworden. Er zijn geen straatlantaarns. Aangezien het trottoir erg slecht is moet je goed opletten waar je loopt. Gelukkig schijnt Frank wat licht bij met zijn zaklampje.

We komen rond 19.45 uur aan bij het hotel, waar we meteen kunnen aanschuiven voor het diner. We vragen voor de wijnkaart, maar al snel blijkt dat ze geen witte wijn koud hebben staan. We laten twee flessen koud zetten die we dan morgen kunnen nuttigen. We nemen daarom nu maar een koud biertje. Het eten smaakt goed. Na het diner vinden wij het nog te vroeg om te gaan slapen. Het hotel heeft geen bar waar we nog wat kunnen drinken daarom besluiten Jan, Frank, Rosanne en ik om maar een koud biertje uit de minibar te pakken en voor mijn kamer op te drinken. Later komt er Hans ook nog bij zitten. We maken niet te veel herrie. Omstreeks 22.00 uur belt Rosanne met mijn iphone via skype naar haar ouders toe. Ze heeft het bericht gekregen dat haar oma is gevallen en in het ziekenhuis ligt. Rond 22.30 uur vinden we het welletjes en gaan we slapen.