Dag 18, zaterdag 14 juli 2012

Unawatuna

Vandaag gaan we een fietstocht maken met enkele anderen van onze groep. Om 06.45 uur opgestaan en me gewassen&aangekleed. Om 07.10 uur naar buiten om even voor mijn kamer te gaan zitten. Jan zit dan ook al buiten zijn boek te lezen. Omstreeks 07.25 uur gaan we met zijn allen ontbijten. Het ontbijt begint pas om 07.30 uur. We zijn zo wat de eersten. We moeten erg haasten gezien het busje ons al om 08.00 uur komt ophalen. Ik sla mijn gebakken eitje over. Binnen twintig minuten zijn we allen klaar. De chauffeur staat al op ons te wachten. We stappen in en na vijf minuten rijden komen we op de plaats van bestemming. De anderen zijn er nog niet. Wij zoeken intussen al een goede fiets uit. Vooraf hadden wij al gespeculeerd wie er met de fietstocht zou meedoen. Voor een groot deel hadden wij het goed geraden. Degene die met deze fietstocht meedoen zijn: Dennis&Manika, Frank&Rosanne, Dennis&Marlies, Jan&Joke, Hans&Anita, Ria en ikzelf.

Wanneer iedereen is voorzien van een fiets en een flesje water gaan we omstreeks 08.20 uur met twee gidsen op pad. In het begin is het wel even wennen om links te rijden. Ik betrap me er tijdens de fietstocht verschillende malen op dat ik toch rechts ga rijden. We rijden door een rustig landschap. De weggetjes zijn goed te doen.

Na een kwartier fietsen maken we een stop bij een piepklein fabriekje waar de bast van kokosnoten wordt verwerkt tot touw. We krijgen een kleine demonstratie te zien.

Na wat foto's te hebben gemaakt rijden we tien minuten later weer verder. We komen tussen de rijstvelden terecht wat erg mooi is.

Rond 09.15 uur stoppen we bij de voet van een helling. We lopen omhoog en krijgen boven aangekomen een kokosnoot te drinken aangeboden. Het is verfrissend en ik drink wat. De hele inhoud van de kokosnoot krijg ik niet opgedronken en gooi ik weg. Na twintig minuten is het weer tijd om verder te fietsen.

Intussen fietsen we wat meer tussen de bewoonde wereld en worden soms toegezwaaid. Een enkele keer moeten we een flinke helling overbruggen. Met de fiets in de hand lopen we omhoog. Wat omhoog gaat, gaat ook weer omlaag. Dus tijdens de afdaling daarop volgend hoeven we niet te trappen.

Tegen 10.30 uur bereiken we het beginpunt weer. Om nou te zeggen dat het een van de mooiste fietstochten is geweest die ik heb gemaakt? Nou nee. De fietstochten in Thailand door Bangkok en in Chiang Mai, en zeker ook de fietstocht in China in het Karst Gebergte, waren echt geweldig om te doen. Maar goed, we kunnen zeggen dat we tijdens ons strandverblijf toch actief bezig zijn geweest.

Met Dennis en Marlies spreken we af dat we elkaar later die middag treffen bij restaurant King Fisher. We worden weer met het busje terug naar het hotel gebracht. Daar gaan we aan het strand liggen om bij te komen van de fietstocht.

Rond 13.15 uur verlaten we de strandbedjes en wandelen we langs ze zee naar het restaurant. Onderweg worden we nat van een enorme golf, maar gelukkig zijn we opgedroogd voordat we het restaurant bereiken. We komen op een punt waar we niet verder meer op het strand kunnen lopen. We schieten binnendoor en komen zo op de verharde weg. We zien daar allemaal winkeltjes en restaurant. Het is er erg leuk. Vooral de dames vinden de winkels geweldig. Omstreeks 13.35 uur komen we aan bij de King Fisher, waar je volgens Marco en hostess Janneke een erg goed kunt eten. Marlies en Dennis zitten er al. Ze zijn met de tuk-tuk vanuit Kogalla komen rijden en hebben al gegeten. We nemen plaats en zij schuiven bij. De menukaart ziet er goed uit. Ik neem de gamba's in knoflook. Na een klein half uurtje krijgen we allen ons eten opgediend. De gamba's smaken verrukkelijk. Echt een aanrader om hier te gaan eten.

Rond 15.00 uur lopen we terug naar ons hotel. Marlies en Dennis gaan met ons mee. Aangekomen bij ons hotel nemen we meteen een duik in de zee. Het is wat wild maar dat kan de pret niet drukken. De temperatuur van het zeewater is lekker.

Tegen 17.00 uur gaan Marlies en Dennis naar hun eigen hotel toe. Wij gaan Happy Hour vieren met een cocktail. Na de Happy Hour naar de kamer om te douchen en om te kleden voor het diner later die avond. Het was weer een leuke dag.