Dag 3, vrijdag 29 juni 2012

Negombo

Vandaag begint de rondreis pas 'echt' . Om 06.45 uur ging de wekker. Een blik naar buiten vertelt dat het zonnig is. Wassen, aankleden en rond 07.30 uur met Jan en Joke naar het ontbijt toe. De kok staat er al lekker verse omeletten te bakken. Na het ontbijt nog even naar de kamer om de rugzak te halen n dan verzamelen in de lobby van het hotel. We vertrekken om 08.30 uur.

Na een paar minuten rijden zijn we al op de plaats van bestemming aangekomen. We maken eerst wat foto's bij een soort van haventje waarna we naar de vismarkt lopen. Onderweg naar de vismarkt is het al een drukke bedoeling van vissers die hun vangst binnenhalen.

Via een oud fort, dat nu dienst doet als gevangenis, lopen we langs de rechtbank en komen we aan bij de Negombo Fish Market. Onder leiding van een lokale visser krijgen we een rondleiding over de markt. We zien er verschillende soorten vissen. Ondanks dat de temperatuur al behoorlijk aan de warme kant is stinkt het er niet. We nemen ook nog even een kijkje op het strand en zien daar de vis op grote doeken te drogen liggen op het strand. De kraaien hebben een feestmaal en pikken af en toe een vis weg. Omstreeks 09.45 uur rijden we terug naar het hotel toe.

Aangekomen in het hotel krijgen we even de tijd om ons wat op te frissen. De handen en de voeten worden gewassen. Om 10.15 uur moeten we al weer aanwezig zijn in de bus. We rijden naar het Welkomsdorp, waar we na een uurtje aankomen. Dit project is op 30 juli 1996 officieel geopend door oprichter Nederlander Herman Steur. Het Welkom Dorp is speciaal opgezet voor dakloze ouderen die letterlijk van de straat zijn gehaald en dringend medische zorg nodig hadden. De bouw van dit project is mede mogelijk gemaakt door sponsoren.

De huisjes hebben het uiterlijk van een Noord-Hollands stadje, Monnickendam. Vandaag de dag verblijven er zo'n 300 mensen in het dorp. Zij hebben onderdak, kunnen gebruik maken van een eigen douche en toilet, ontvangen medische verzorging en krijgen te eten. Voor deze mensen is het geweldig.

Alvorens wij het dorp gaan bekijken, krijgen we eerst een introductiefilm te zien en wat te drinken. We kunnen ook wat geld doneren, wat ik dan ook doe. Tijdens onze rondleiding in het dorp zijn de mensen zo vriendelijk. Ze zwaaien allemaal en hun warme glimlach vertelt ons dat ze het er goed hebben.

Ieder huisje, straat en park heeft een Hollandse naam zoals D'n Ouwe Bok, De Telegraafstraat of Jos Brinkstraat. Dat zijn namen gegeven door gulle gevers.

We nemen ook een kijkje in de kantine van het dorp. Daar zitten de mensen allemaal te wachten op hun middageten. Uiteraard worden we weer met een brede glimlach ontvangen. Nadat we een kijkje in de keuken hebben genomen helpen we als groep met het uitdelen van het eten.

Via een parkje komen we aan bij een gebouw waarin een kerk, moskee en tempel ineen is gebouwd. Waar ter wereld is dat mogelijk? We lopen verder en komen aan bij het minst fijne gedeelte van het dorp. Het medische gedeelte. We kunnen even kijken bij bij mensen met een geestelijke handicap. De meeste laten dit aan zich voorbij gaan. Bij het ziekenhuis nemen we wel allemaal een kijkje. Voor ons primitieve omstandigheden, voor de mensen daar een geweldig ziekenhuis.

Omstreeks 12.30 uur zijn we klaar en rijden met de bus weer naar het hotel toe. Aangekomen in het hotel schieten we meteen de zwembroek aan en gaan aan het zwembad liggen. Het zwemwater zorgt in de warmte van tegen de 40 graden voor een lekkere verkoeling. We lunchen bij de poolbar en drinken uiteraard een koud biertje. Daarna weer heerlijk aan het zwembad liggen verzonken in een boek. Omstreeks 16.00 uur naar de kamer toe om ons op te frissen.

Om 16.45 uur vertrekken we voor ons avondprogramma. Na een klein kwartier rijden stoppen we bij station Kochchikade. Hier staat de trein die door de tsunami op 26 december 2004 werd weggespoeld door de enorme vloedgolf. In de trein kwamen honderden mensen om te leven. Sri Lanka was na Indonesië een van de zwaarst getroffen landen van Azië. In totaal kwamen er 35.322 mensen om te leven in Sri Lanka. Ruim 1 miljoen mensen werden getroffen door de tsunami. De aanblik van de trein maakt ons allen stil, zeker als je denkt wat voor leed er geleden is in de wagons. Later tijdens onze reis zien we wederom wat de kracht van de vloedgolf is geweest.

Foto van de trein net na de tsunami (bron: Wikipedia)

Na de berusting bij de trein komen we omstreeks 17.30 uur aan bij onze bootjes. Over het Hollands Kanaal varen we een klein uurtje. We zien diverse vogels, een spoorbrug en mensen die zich aan het wassen zijn. Op het einde van onze boottocht varen we naar het strand toe.

Aangekomen op het strand genieten we van de mooie zonsondergang. We zien de zon met een behoorlijk tempo onder de horizon verdwijnen. Nadat het donker is geworden varen we nog een klein stukje naar een klein eilandje waar er een BBQ voor ons is bereid.

Bij aankomst op het eiland krijgen we eerst een bananenblad uitgereikt als blijk van gastvrijheid. Daarna steken we per persoon een klein olielampje aan.

Omdat we ons eten zonder mes en vork, dus met onze handen, moeten eten gaan we eerst onze handen wassen de klaarstaande bakjes. Als je gewend bent met bestek te eten dan is het eten met je handen wat aan de moeilijke kant. Nou zijn de gamba's geen probleem maar rijst eten met je handen gaat wat moeilijk. Het merendeel valt weer uit je handen. Het eten smaakt heerlijk. Ook de sfeer is geweldig. Er wordt muziek gemaakt en Sammy laat ons voor het eerst kennis maken met de Sri Lanka song La La La ( om het liedje te beluisteren, klik hier ). Na afloop van het diner zingen de Srilankezen hun volkslied. Als tegenprestatie moeten wij uit volle borst het Wilhelmus zingen. Rond 21.00 uur gaan we met de bus terug naar het hotel toe.

Aangekomen in het hotel vinden wij het nog te vroeg om te gaan slapen. We besluiten om nog wat te gaan drinken. Hans en Anita komen ons vergezellen en drinken gezellig nog een biertje. Rond 22.45 uur is het tijd om naar de kamer te gaan. Het was een erg leuke dag.