Dag 4, zaterdag 30 juni 2012

Negombo

Om 06.00 uur ging de wekker. Erg vroeg maar moeiteloos opgestaan en onder de douche gesprongen, waarna we rond 07.00 uur gaan ontbijten. We zijn de eersten. We zijn zo vroeg dat de kok er nog niet is om eieren te bakken. Gelukkig merkt hij al snel dat er ontbijters zijn en al snel hebben wij onze gebakken eieren. Een half uur later de rugzak halen op de kamer, waarna we met de bus om 08.00 uur vertrekken vanuit Negombo naar Colombo. Zo'n 1,5 uur later arriveren we bij de Colombo Tempels. Van de buitenkant ziet er er erg mooi uit met allemaal beelden op de ingang. Voordat we de tempel betreden moeten we onze schoenen uit. Ik ben mijn sokjes vergeten, dus op blote voeten naar binnen. De vloer blijkt niet erg schoon te zijn.

Van binnen is de tempel net zo kleurrijk als van buiten. We maken de nodige foto's. Al snel komt er een mannetje op ons af dat we moeten betalen. We wijzen naar Marco die dan aan de kassa staat. Zonder problemen kunnen we de tempel verder bezichtigen.

Op dat moment is er een soort van mis aan de gang. Diverse mensen staat om een soort van altaar en bidden. We lopen naar buiten, want achter de tempel is nog meer te zien. Ook hier weer kleurrijke kleine tempels met nissen waarin een heilig beeld staat. Na een kleine twintig minuten heb ik het wel gezien en ga naar de bus toe die dan verkoeling brengt op deze weer snikhete dag.

Onze volgende stop is een Nederlandse gereformeerde kerk die in 1642 is gesticht. De kerk maakt een vervallen indruk, we zien dat men bezig is om de kerk wat te restaureren. Maar het blijkt moeizaam te gaan mede door geldgebrek. Rondom de kerk liggen graven met Nederlandse teksten. Ook in de kerk liggen herdenkingsstenen in de vloer. Het meubilair stamt nog uit de VOC tijd. Alles ligt onder een laag stof, maar de banken en zo zien er nog goed uit ondanks dat het behoorlijk oud is.

Na een kwartier gaan we weer verder. We rijden met de bus 5 minuten en lopen dan door een drukke winkelstraat een stuk, zo'n kilometer. We maken zo zelf kennis met het wat chaotische verkeer. Wat op zich nog meevalt. Vorig jaar in India was het vele malen erger en drukker. Aan het einde van de straat moeten we wachten op de bus.

De bus rijdt ons langs enkele koloniale gebouwen en stoppen wederom bij een moderne tempel. De ligging is erg mooi midden een park omringt door water. Ook hier nemen we even de tijd om het te bezichtigen. Ik bekijk het alleen aan de buitenkant, want om de binnenkant te bekijken moet je op blote voeten lopen en die had ik net schoongewassen. Na een kleine 10 minuten vinden Jan en ik het welletjes en lopen terug naar de bus.

Onze volgende stop is een soort van groot monument. Echter krijgen we niet veel de tijd om het te bekijken omdat de bus weg moet van een politieagent. Marco sommeert iedereen de bus weer in. De twee rokers van onze groep ( Mai Yi en Rossanne ) krijgen zelf niet de tijd om hun sigaret op te roken.

Binnen een paar minuten arriveren we weer bij een tempel. Ook hier zien we weer erg kleurrijke beelden. Ik begin nu al een beetje tempel moet te worden. Na een rondje maakt ik maar meteen even gebruik van het naastgelegen toilet. Wanneer we weer in de bus zitten zien we dat de temperatuur inmiddels is opgelopen tot 40 graden. De airco van de bus is een goede vriend geworden.

Omstreeks 12.45 uur worden we afgezet bij een shoppingmall met de naam ODEL. Nadat Jan en Joke wat roepies hebben gepind gaan we bij de DeliFrance een lekker broodje eten en koffie drinken. Meerdere groepsgenoten denken er net zo over. Nadat we klaar zijn gaan we winkelen, althans Joke. Jan en ik lopen maar achter haar aan. Joke koopt nog wat e.e.a. voor haar kleinkind die gek is op olifanten. Omstreeks 14.30 lopen we terug naar de bus. In de buurt van de bus komen we een hele familie bedelaars tegen. De baby gaat van arm tot arm om zo aandacht te trekken.

Om 14.45 uur uur rijden we naar het Hollands Kanaal, waar we een half uur later aankomen. Enkele van onze groep gaan niet mee met de boottocht ( optionele excursie ) en worden met kleine busje terug naar het hotel gebracht. Wij gaan wel mee met de boottocht. We moeten eerst een stuk lopen naar de boten toe. Om 15.30 uur zitten we in de twee boten en kunnen we gaan varen. De natuur is erg mooi. Onderweg komen we nog wat vissers tegen. Iedereen is vriendelijk en zwaait naar ons. We zien ook diverse vogelsoorten zoals aalscholvers, zeearend, reigers, kiwi's en witte reigers.

Na een uur varen maken we een stop. De kokosnoten worden te voorschijn gehaald en opengemaakt. Met een rietje drinken we de kokosmelk op. De een vindt het lekker, die ander weer niet. Ik krijg niet de gehele inhoud opgedronken. Er zit een kleine liter in. We laten het spa eruit lopen waarna de kokosnoot wordt opengemaakt. Het vruchtvlees kan je eruit schrapen en opeten. Ik vind het niet zo lekker. We varen weer verder en komen onderweg een groep apen tegen. Ze lijken wel te poseren voor de foto.

Wanneer we vanuit de kleine waterwegen het open water weer opvaren is de golfslag behoorlijk hoog. Joke en ik zitten voorin in de boot en worden behoorlijk nat. Gelukkig krijgen we paraplu's uitgereikt die we voor ons kunnen houden. Wanneer we weer op het Hollands Kanaal varen is het water weer rustig en kunnen de paraplu's weer opgeborgen worden. Vlak voor het eindpunt komen we nog een grote varaan tegen. We stoppen bij de bus en rond 17.45 uur gaan we terug naar het hotel toe.

Tijdens onze rit naar het hotel is de hemel pikzwart geworden en het duurt niet lang en de regen valt met bakken uit de lucht. Gelukkig zitten we droog in de bus en worden we voor de deur afgezet. Omdat we wat later terug zijn. Is het diner een half uur verzet naar 20.00 uur. Eerst naar de kamer om ons op te frissen. Om 19.30 uur ga ik alvast naar de lobby toe om naar huis te bellen. Jan en Joke komen rond 19.50 uur. We eten dit maal niet in het restaurant omdat daar een bruiloftfeest aan de gang is. We eten in een wat kleinere zaal. Voordeel is wel dat deze airco heeft. Het eten is lekker maar aan de pittige kant. Hoewel Hans al waarschuwde dat een bepaald gerecht erg pittig is wil ik het toch proeven. Mijn mond staat meteen in brand, maar het koude biertje blust alles. Na het diner gaan we wat drinken aan de poolbar. We krijgen gezelschap van Hans&Anita, Frank&Rosanne en Mart. Door de bruiloft hebben we live goede muziek. We hebben het erg gezellig, die tijd vliegt voorbij en om middernacht besluiten we dat het toch maar tijd is om naar bed te gaan.