Dag 5, zondag 1 juli 2012

Negombo - Anuradhapura

De wekker ging om 06.00 uur, en half uur eerder dan de wake-up call. Ondanks ons laat avondje van gisteren, gaat het opstaan lekker fris. Meteen onder de douche gestaan, aankleden en de koffer inpakken. We gaan vandaag Negombo verlaten en rijden naar ons volgende verblijf in Anuradhapura. De koffer gaat op de gang want die wordt opgehaald en om 07.00 uur naar het ontbijt toe met Jan en Joke. Veel groepsgenoten blijken i.p.v. 06.30 uur om 06.00 uur de wake-up call te hebben gekregen. Foutje van de receptie, maar ja beter te vroeg dan te laat. We vertrekken omstreeks 08.00 uur.

Om 10.00 uur maken we een koffiestop in restaurant Senathilake, zo'n twee uur rijden van Negombo. Nadat we daar koffie ( ik cola ) hebben gedronken worden we afgezet bij een markt. We lopen rustig de markt af tot we aan het einde van de straat komen en lopen dan weer terug. Er wordt hoofdzakelijk groente verkocht. Een enkele kraam verkoopt kleding en kippen, die in kleine kooien zitten. Wat ons ook verbaast is dat sommige kinderen een muts dragen in deze hitte. Het is blijkbaar een modestijl zoals een pet. Rond 11.15 uur zijn we terug bij de bus.

Onderweg maken we nog een pin stop voor degene die roepies nodig hebben en stoppen we in een dorpje waar de ouders van Sammy wonen. Hij begroet zijn ouders. Intussen zien we langs de weg borden staan waar wordt gewaarschuwd voor overstekende olifanten. In Nederland vergelijkbaar met borden die waarschuwen voor overstekende reeën.

We komen om 12.00 uur aan in het hotel in Anuradhapura genaamd Palm Garden Village. Een erg mooi hotel. Jan, Joke en ik hebben besloten om niet mee op excursie te gaan. De rest gaat een tempelcomplex bezoeken. Nadat we de koffers hebben gekregen en ons wat te hebben opgefrist gaan op ons terras een borrel drinken. Daarna gaan we lunchen. De rest is dan al om 15.00 uur vertrokken.

Na de lunch gaan we aan het grote zwembad liggen en lekker zwemmen. We maken dan ook kennis met een Nederlands stel dat ook via FOX reist, maar dan met de couples only. Later zullen dit stel in de groep de naam, meneer Brompot en mevrouw De Gapert, krijgen.

Rond 17.30 uur verlaten we het zwembad en gaan een stukje wandelen achter het hotelcomplex. We hebben te horen gekregen dat er in de namiddag kans is op het spotten van wilde olifanten die er dan komen drinken. We kunnen echter niet ver wandelen omdat er borden staan die waarschuwen voor het gevaar van olifanten. Dat er olifanten zijn merken we al snel aan de poep en pootafdrukken in het zand. We lopen de andere kant op maar daar staan ook al waarschuwingsborden. We besluiten om even op een bankje te gaan zitten, maar krijgen geen olifanten te zien. Wel zien we in de verte hertjes rondhuppelen. Om 18.30 uur zijn we terug op de kamer en gaan ons klaarmaken voor het diner.

Omdat de groep laat terug is wordt het diner met een half uur verschoven. Wij bestellen alvast een fles wijn en drinken een glas. Intussen is Marco bij ons aangeschoven en vertelt het programma van morgen. Nadat iedereen aanwezig is gaan we eten. Na het diner gaan we nog wat drinken op het terras bij het restaurant. We krijgen snel gezelschap van Han&Anita, Rosanne&Frank en Mart. Later komen ook Dennis en Manika wat drinken. Net als gisteren wordt het weer laat. Dit maal zijn we om 00.15 uur terug op de kamers. Gelukkig hoeven we de volgende dag niet zo vroeg te vertrekken.