Dag 6, maandag 2 juli 2012

Anuradhapura - Sigiriya

Vandaag hoeven we niet zo vroeg te vertrekken. Desondanks ben ik al weer vroeg uit de veren. Om 07.00 uur ga ik dan op het terras voor mijn huisje zitten. Jan is dan ook al wakker en zit ook al buiten en heeft zelfs al een rondje gelopen op het terrein van het hotel. Omstreeks 08.00 uur ga ik douchen en daarna mijn koffer inpakken want we vertrekken jammer genoeg uit dit mooie hotel. Om 08.40 uur zijn Jan en Joke ook klaar en gaan we naar het ontbijt toe. Na het ontbijt even de rekening van gisterenavond betalen. We hebben nog heerlijk de tijd dus ik lees wat op mijn terras. De koffers gaan om 10.45 uur naar buiten en die worden dan ook snel opgehaald. Om 11.15 uur is het tijd om naar de lobby te gaan. Klokslag 11.30 uur vertrekken we.

Na een klein kwartiertje rijden maken we onze eerste stop. We nemen een kijkje bij een stuwmeer. Enkelen blijven in de bus zitten. Er ligt veel rommel, vooral plastic, dat in de struiken is gewaaid. In de verte zien we twee stupa's die de groep gisteren tijdens de excursie heeft bezocht. Na wat foto's te hebben gemaakt rijden we weer verder. Onderweg komen we nog een kudde waterbuffels tegen met witte reigers op hun rug. Ze steken de weg over.

Omstreeks 13.30 uur komen we aan bij een restaurant waar we gaan lunchen. Ik vind het eten niet lekker. Er is niet veel keuze en daarbij is het eten gewoon koud. Nadat iedereen gebruik heeft gemaakt van het toilet lopen we naar de klaarstaande jeeps.

Een blik naar de lucht vertelt ons dat we het niet droog gaan houden. We zijn nog geen twee minuten onderweg naar het park of het begint te regenen. Eerst wat druppels, daarna valt het met bakken uit de lucht. We manen de chauffeur om te stoppen om de open jeep om te toveren tot een dichte jeep. Daarbij komt Marco helpen om de jeep snel dicht te krijgen. In de stromende regen lukt dit. Desondanks worden we nog wat nat op de rug omdat de jeep niet geheel gesloten kan worden. Zo'n 40 minuten later komen we aan bij het Kaudulla National Park. Gelukkig is het gestopt met regenen en zien we in de verte zelfs blauwe lucht. Dat kunnen we tijdens onze safari wel gebruiken.

Voordat we het park in rijden nemen we eerst een kijkje in het kleine museum waar we wat olifantenskeletten en een olifantenfoetus op sterk water zien staan. Wanneer we met de jeeps verder willen rijden begint het weer wat te regenen. Gelukkig blijft het maar bij wat druppels. De jeeps zijn weer omgevormd tot open jeeps. We kunnen in de jeeps staan en ons makkelijk vasthouden. Ideaal om wild te spotten.

Nadat we ruim een half uur hebben rondgereden, zijn we nog geen olifant tegen gekomen. Wel wat runderen en vogels. Niet veel later worden we op onze wenken bediend en zien we de eerste olifant. Echter denkt de olifant er heel anders over en maakt zich uit de voeten en verdwijnt snel in de bossen.

Gelukkig is het weer snel raak en zien we de volgende olifant. Dit mannetjes olifant duldt geen pottenkijkers en laat dat ook snel merken. Op hoge poten stormt hij op de jeeps af. Eerst is de jeep waarin Jos, Ans, Mart, Mei Yi en Ria zitten aan de beurt. Aan Jos zijn gezicht te zien op onderstaande foto vindt hij het spannend.

Wij moeten in eerste instantie er om lachen maar nadat de olifant op onze jeep komt afgestormd en wel erg dichtbij komt merken wij hoe angstaanjagend het is om zo'n groot beest vlak voor je neus te hebben. Onze chauffeur die net wat foto's voor ons aan het maken is, is buiten de jeep en moet snel handelen. Hij springt via zijn raam terug in de jeep en kan met een spuit gas voorkomen dat de olifant de jeep kan bereiken. Ik ben niet snel bang maar het scheelde maar een haar. Even later kunnen we er wel om lachen. Joke vindt het maar niks en heeft even de tijd nodig om van de angst te bekomen.

Onderweg komen we nog een zeldzame olifant met slagtanden tegen. Volgens onze chauffeur is het een zegen dat we die tegen komen omdat er maar een stuk of 12 olifanten met slagtanden in het park aanwezig zijn. Overigens hoorden wij een dag later van een ander met FOX reizend koppel dat zij een net gedode olifant zijn tegengekomen. Door stropers gedood om de slagtanden. We maken een stop bij het meer en drinken Arak wat erg lekker smaakt. We moeten dicht bij de jeeps blijven. Als er een teken komt van een van de rangers dan moeten we meteen plaatsnemen in de jeeps. Joke vindt het allemaal wel best en blijft in de jeep zitten. Ze heeft het niet meer zo op olifanten.

Na zo'n kwartier komt er een olifant uit de bossen te voorschijn en wandelt onze kant op. We moeten van de rangers in de jeeps en rijden naar de uitgang. Onderweg komen we nog een hele kudde olifanten tegen die rustig staan te grazen in de bossen. Ook zien we nog een aap in de boom. Om 18.00 uur bereiken we de uitgang van het park en rijden we naar de bus.

We arriveren rond 19.45 uur het hotel Sigirya in Sigirya. We krijgen snel de kamersleutels uitgereikt van Marco. Ik verblijf in kamer 68, Jan en Joke in 67. Ik spring meteen in de douche en bel daarna naar huis toe. Ik loop ook naar de receptie omdat mijn kluis op de kamer niet werkt. Er komt iemand kijken maar het probleem kan niet worden opgelost. Ik stop mijn waardevolle spullen in de kluis van Jan. Om 20.25 uur zijn gaan we dineren. Het eten is erg lekker en er wordt zelfs gewokt. Rond 21.30 uur gaan we naar de kamer toe.