Dag 9, donderdag 5 juli 2012

Sigiriya - Kandy

Vandaag gaan we Sigiriya verlaten en rijden we naar onze volgende bestemming dat Kandy zal zijn. Rond 06.15 uur ben ik opgestaan. Nadat ik de koffer heb ingepakt, heb ik deze meteen aan de deur gezet. Jan en Joke zijn rond 07.00 uur klaar. Bij de receptie de rekeningen betaald waarna we gaan ontbijten. Rond 07.40 uur klaar. Nog even naar de kamer om de rugzak op te halen. In bus roept Marco om dat er nog een paar mensen de kamersleutel niet hebben ingeleverd. Ik ben daar 1 van. Klokslag 08.00 uur vertrekken we en maken na tien minuten de eerste stop. We gaan een groepsfoto maken met de Leeuwenrots op de achtergrond. Camera voor camera worden de foto's gemaakt zodat iedereen in het bezit is van de groepsfoto. Om 08.30 uur gaan we weer verder met de bus.

We komen omstreeks 09.00 uur aan bij de Gouden Tempel in Dambulla. Dit is een complex van historische boeddhistische gebouwen, wat sinds 1991 op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Er zijn meer dan 80 grotten in het gebied, vijf heiligdommen, vier belangrijke kloosters en vele beelden, waarvan een belangrijk beeltenissen van Boeddha zijn.

Entreekaart van de Rotstempel en Gouden Tempel

Wij gaan een aantal van die grotten bekijken. Voordat we die kunnen bezichtigen moeten eerst wat traptreden afleggen. Janny blijft beneden, de rest komt allemaal boven aan. De een wat sneller dan de ander, dat dan weer wel. Het uitzicht op de top is mooi. Doordat het helder weer is kunnen we ver kijken. Om de grotten te bekijken moeten we onze schoenen uit.

In de grotten zijn prachtige beelden te zien. Staand, liggend, zittend. Alles komt er voor. Ook zijn de grotten beschilderd met wandtekeningen en die zijn nog zeer goed bewaard gebleven. Grot voor grot lopen we naar het einde toe. Na ruim een half uur lopen Jan, Joke en ik weer naar beneden toe. Onderweg komen we nog wat apen tegen. Eentje probeert de zak van de schoonmaker open te bijten. Wij vinden het een leuk gezicht, maar de schoonmaker denkt er anders over en jaagt de apen weg.

Rond 10.00 uur zijn we beneden en gaan nog even naar het toilet toe. Wanneer iedereen er om 10.15 uur is gaan we weer op weg. Na 3 kwartier komen we aan bij een kruidentuin. Een gids legt een en ander uit. We zien ( en ruiken ) diverse kruiden, zoals peper, kaneel, koffie. We krijgen ook een plant te zien waarvan het bestandsdeel voor de verwijdering van haren zorgt. Dennis en David stellen zich beschikbaar om de test op zich te nemen. Op hun benen wordt wat crème gesmeerd, wat later zal worden verwijderd.

Nadat we de tuin hebben doorwandeld krijgen we een uitleg over diverse zalfjes en crèmepjes. Een voor een wordt er uitgelegd wat het is en waarvoor het dient. Zo zijn er middeltjes voor het snurken, eczeem, haaruitval, voor slapeloosheid, rimpelcrème, etc. Ook krijgen we de nodige crèmepjes op ons gezicht en arm gesmeerd. Uiteraard kunnen dit alles kopen in de winkel van de kruidentuin. Er wordt ook een korte massage aangeboden. Enkelen van onze groep maken hier gebruik van. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Met deze hitte moet ik geen polonaise aan mijn lijf. Omstreeks 12.20 uur zijn we klaar en lopen naar het restaurant ( van de kruidentuin, lekker commercieel ) toe en gaan daar lunchen. We krijgen eerst soep, daarna kunnen we aansluiten bij het lopend buffet en als nagerecht is er fruit. Rond 13.45 uur hebben we allemaal afgerekend en rijden we door naar Kandy.

We komen ongeveer om 15.00 uur aan in het Thilanka Hotel in Kandy. Kandy is een van de grootste steden van Sri Lanka met haar ongeveer 120.000 inwoners. Het is de hoofdstad van de centrale provincie met de gelijknamig district Kandy. Het was de laatste hoofdstad van het Singalese koninkrijk kandy voordat het hele eiland in 1815 onder Britse overheersing viel.

Het hotel bestaat uit verschillende aan elkaar gekoppelde gebouwen. In de lobby op de eerste verdieping krijgen we eerst een welkomstdrankje. Marco deelt intussen de kamersleutels uit. Ik krijg kamer 965. Jan en Joke hebben kamer 964. Voordat we de kamer gevonden hebben moeten we een heel doolhof door. Eerst met de trap twee verdiepingen omhoog, dan oversteken langs het zwembad naar het volgende gebouw waar we de lift omhoog kunnen pakken. Gelukkig leren we snel waar we moeten zijn. Wanneer ik mijn kamer binnenkom zie ik dat ik bezoek heb op mijn balkon. Een groep apen zit op de balustrade. Ik jaag ze weg en ga op mijn balkon van het mooie uitzicht genieten. Niet veel later komt de groep apen weer aan. Ik doe mijn schuifdeuren dicht. De apen zijn erg nieuwsgierig en gaan tegen het raam staan. Ze kloppen nog net niet aan....

In mijn kamer ga ik op zoek naar het kluisje maar dat blijkt er niet te zijn. In loop naar de receptie toe maar daar blijken alle kluisjes bezet te zijn. Tsja daar sta je dan met je paspoorten, geld en bankpasjes. Jos en Ans hebben wel een kluisje te pakken gekregen. Mijn bezittingen mag ik bij hen in het kluisje leggen.

Omstreeks 17.00 uur moet we ons verzamelen bij het zwembad. Wanneer iedereen aanwezig is lopen we naar de zaal van de Kandy Dancers toe. Voordat we daar komen moeten we eerst achterlangs het hotel. Op dit moment is men het hotel aan het opknappen en er wordt gebouwd. We moeten door een bouwval lopen. Niet veel later arriveren we in het theater zoals men dat noemt. Het is meer een omgebouwde schuur. De show begint om 17.30 uur. Onder het genot van een drankje kijken we naar de leuke dansshow. Diverse acts worden opgevoerd. De show duurt een klein uurtje. Echter is de pret nog niet voorbij want we worden naar buiten gedirigeerd waar het hete kolenlopen en vuurspuwers te zien krijgen. Rond 18.30 uur lopen we weer terug naar het hotel toe.

Het is de bedoeling dat we rond 20.00 uur gaan eten. We hebben nog de tijd en nemen bij de poolbar eerst nog wat te drinken. Bij het zwembad wordt het een en ander nieuw betegeld. Ik ben de gelukkige om aan een opstaande rand mijn grote teen open te halen. Het bloedt behoorlijk. Met wat water spoel ik mijn teen schoon. Van zuster Marlies krijg ik een pleister en van zuster Rosanne Betadine zalf. Wanneer het kalf verdronken is, dempt men de put. Na mijn ongelukje wordt er een rubberen mat over de hoogstaande rand gelegd. Iets later dan verwacht kan ik van mijn wijntje genieten.

Tijdens het diner wordt er muziek gespeeld. Nadat we klaar zijn met het diner komen ze muziekkanten bij onze tafel staan en worden er liedjes voor ons gezongen. Ook komt de Srilanka Song weer ten gehore. Wij als groep zingen gezellig mee. Ook nemen Jan&Joke en Ans&Jos plaats op de dansvloer. Het is een gezellige boel. Rond 21.15 uur gaan we nog wat drinken bij de poolbar.