Dag 12, donderdag 22 mei 2008

Chiang Mai

Om 06.30 uur staan we op en een blik naar buiten vertelt ons dat het weer goed is. Vandaag hebben we een fietstocht van zo'n 25 kilometer voor de boeg en dan is goed weer gewenst.  Na het ontbijt vertrekken we om 08.00 uur naar het vertrekpunt. De fietsgids staat ons al voor het hotel op te wachten. Jay en Marjo gaan niet mee. Om 08.20 uur arriveren we met het busje op de plaats van bestemming. De fietsen staan al klaar en zijn splinternieuw. Voordat we aan de fietstocht beginnen eerst even flink insmeren met zonnebrandcrème, want de zon schijnt uitbundig. Dan kunnen we op weg.

De tocht leidt ons door een prachtig landschap. Onderweg komen we verschillende rijstvelden tegen. We zien waterbuffels die liggen te badderen en waterbuffels die over de weg lopen te grazen. We komen door kleine dorpjes waar je je ogen uitkijkt. We maken ook nog een stop bij een enorme waterdam. Om 10.25 uur maken we een grote stop. We krijgen frisdrank, cake en vers fruit. We hebben deze versnaperingen ook hard nodig want bij navraag blijkt de temperatuur tegen de 37 graden te liggen. Mijn zoute dropjes komen dan ook goed van pas om de zoutvoorraad weer op peil te brengen.

Na de pauze rijden we naar een lokale winkel die 100 meter verderop ligt. We kopen daar als groep schriften en schijfmateriaal. Later op ons tocht zullen we dan een stop maken bij een schooltje en dit dan overhandigen.

We stoppen ook even bij een crematorium langs de weg. In Thailand zijn veel van deze crematoriums omdat de ( Boeddha ) mensen in Thailand uitsluitend gecremeerd worden. Het heeft iets vreemds om daar rond te lopen en vooral als je de grote zware deur ziet waarachter de kist wordt verbrand. Ook is er een minder luxe verbrandingsplaats aanwezig. Hier zijn alleen twee trapjes waar tussen de kist wordt verbrand. Deze is voor de minder bedeelden.

Na weer enkele mooie rijstvelden te hebben gezien arriveren we om 12.00 uur bij het schooltje. De schoolkinderen onthalen ons met gejuich. De directeur wordt erbij geroepen en Jan overhandigt onze gift. Ze zijn hiervoor erg dankbaar. We krijgen van de juf Engels ook een rondleiding door de school. Ze vertelt ook trots dat de school de beste tekenaars hebben van Thailand en ze laat met trots het certificaat ervan zien.

We fietsen weer terug naar het startpunt en arriveren er zo rond 13.00 uur. Iedereen ziet er bezweet en uitgeput uit. We rijden terug naar de stad waar we bij een ander hotel eerst gaan lunchen. Uiteraard nemen we eerst een lekker koud Heineken biertje. De lunch laat zich goed smaken. Om 14.45 uur komen we aan bij ons Amari Hotel. We hebben nog ruimschoots de tijd om lekker te zwemmen in het heerlijke frisse water. We laten ons ook rijkelijk bedienen door de ober aan het zwembad.

Omstreeks 16.00 uur gaan we ons douchen en omkleden, want om 17.00 uur vertrekken we naar de Thaise massage.

Bij binnenkomst worden we naar de eerste verdieping gebracht. Daar liggen de bedden al klaar. Voordat de dames met de massage beginnen moet je eerst een soort pyjama aantrekken. Dan kan de massage starten. De dames beginnen bij je voeten en zo langzaam omhoog naar je hoofd. Elk lichaamsdeel en alle spieren worden onder handen genomen. Na de fietstocht voelt dit erg goed aan.

De massage duurt een kleine twee uur en we zijn omstreeks 19.30 uur klaar. De rest van de avond zijn we vrij. Jozien en ik gaan op pad met Jacques, Ria, Jan en Joke. We besluiten eerst wat te gaan eten en hebben van Marjo de tip gekregen om bij het Benelux restaurant te gaan eten. De eigenaar blijkt een Belg te zijn. Als we de menukaart krijgen zien we alleen maar westers eten. Onder het genot van een biertje eten we heerlijk.

Na het diner doen we nog wat inkopen voor het thuisfront en besluiten om 22.15 uur de taxi naar het hotel te nemen. Aangekomen bij het hotel sluiten we de avond af in de bar.