Dag 15, zondag 25 mei 2008

Mae Hong Son

Na lekker te hebben geslapen ontwaken we om 07.30 uur. Op ons gemak frissen we ons op en gaan om 08.30 uur naar het ontbijt. We gaan vandaag naar de Langnek stam. We vertrekken om 09.00 uur en bezoeken eerst een tempel.

We maken een rondwandeling over het tempelcomplex. We zien er jonge monniken aan het werk. Met emmers wordt er zand naar een andere plek gebracht en dit alles in de brandende zon, maar het hoort bij de opleiding.

Vanaf het complex hebben we een mooi uitzicht over Mae Hong Son en zien ook het vliegveldje liggen waar we morgen vanaf zullen vertrekken naar Chiang Mai.

Omstreeks 10.20 uur komen we aan bij de longtailboten die ons zullen vervoeren naar de Kayan stam ofwel de Langnekken. Deze stam zijn Birmezen die zijn gevlucht. Eigenlijk verblijven zij illegaal in Thailand, maar doordat het Thailand geld oplevert mogen ze hier blijven. Onderweg naar de stam kunnen we weer genieten van het prachtige landschap.

Na twintig minuten komen we aan bij het dorpje van de Langnekken. We komen al snel de eerste Langnek vrouwen tegen. Tegenwoordig kunnen de vrouwen zelf kiezen om Langnek te worden. Jozien en ik gaan ook met enkele vrouwen op de foto. Het lijkt ons erg onhandig om met die ringen om je nek te leven, maar blijkbaar zijn deze vrouwen het gewent en het levert ook nog een geld op.

Om 11.45 uur vertrekken we weer. We varen een half uur en meren aan bij een restaurant waar we gaan lunchen. Een uur later rijden we terug naar ons hotel.

Aangekomen bij het hotel duurt het niet lang of onze gehele groep ligt aan het zwembad. We blijven er tot 18.00 uur liggen om dat ons te gaan opfrissen.

Om 19.00 uur is iedereen in de lobby. We rijden met de minibusjes naar een restaurant voor ons diner. We zijn er binnen vijf minuten. Tijdens de eten valt er plotseling de stroom uit. De gastheer zet snel kaarsen op tafel om zo ons van licht te voorzien. Snel na de stroomuitval is er weer elektriciteit.

Nadat we hebben gegeten laten we ons afzetten bij een coffeeshop. De shop ziet er Hollands uit met grote portretten van de Koninklijke familie. Met de gehele groep hebben we een gezellige avond en er wordt veel gelachen. Tegen 23.00 uur lopen we de 400 meter terug naar het hotel dat is dezelfde straat ligt. We gaan meteen slapen.