Dag 2, maandag 12 mei 2008

Bangkok

Om 6.50 uur Thaise tijd landen we op het nieuwe vliegveld van Bangkok, Suvarnaburi Airport. Uiteraard moeten we eerst door de paspoortcontrole heen wat erg vlot verloopt. Als we aankomen bij de transportband voor de koffers komen dan ook al de eerste koffers al aangerold. Al snel komen onze koffers. Nadat we die gepakt hebben lopen we naar de uitgang. We zoeken naar het blauwe Fox logo en zien we onze reisleidster al te staan.  Jozien en ik zijn als eerste van onze groep van 10 aanwezig. De Nederlandse reisleidster is Marjo Draafsel. Na kort met haar te hebben kennisgemaakt ga ik even de eerste Thaise Baths pinnen. Snel hierna komen de anderen van de groep binnengedruppeld. We maken als eerste kennis met Jan en Joke uit Hellevoetsluis. Even later met Jaques en Ria. En met Gerard, Petra, Frans en Marjan. Ze blijken vrienden te zijn en zijn samen op reis. Onze Thaise gids Jay is dan op dat moment druk bezig om de koffers te voorzien van een nummer om later de bezorging bij de kamers vlot te lopen verlopen. Met het kleine gezelschap gaan we naar de klaarstaande bus.

De rit naar ons hotel duurt zo'n half uurtje. Ondertussen vertelt Marjo het e.e.a. over Thailand en onze rondreis. Rond 8.30 uur komen we aan bij het mooie Royal River Hotel, gelegen aan de rivier in Bangkok.

Bij binnenkomst krijgen we eerst een drankje aangeboden. Even later deelt Marjo de kamersleutels uit. Jozien en ik hebben een kamer op de achtste verdieping ( kamer 849 ). De kamer ziet er goed uit, maar we hebben geen balkon. Wel een mooi uitzicht over de rivier. Marjo spreekt af dat we om 12.00 uur vertrekken naar het hoogste gebouw van Bangkok, de Baiyoke Tower.

We hebben dan nog ruim de tijd om ons even te douchen en wat luchtige kleding aan te trekken want het is al erg warm, zo'n 34 graden. Jozien en ik gaan om 11.20 uur naar de lobby om wat te drinken. Als we in de lobby aankomen zien we Jan en Joke al zitten en wij schuiven aan. Alhoewel het nog morgen is nemen we een biertje ( het is toch vakantie ).

Als iedereen rond 12.00 uur in de lobby is gaan we met een klein busje naar de Baiyoke Tower met zijn 343 meter de hoogste toren van Bangkok. Op de 78ste verdieping is een restaurant gevestigd waar we gaan lunchen. Het buffet is zeer uitgebreid en is voor Hollandse begrippen geen lunch maar een uitgebreid diner. We maken dan ook kennis met de heerlijk keuken van Thailand. Tijdens het eten lijkt net alsof ik zweef, terwijl ik maar 1 biertje op heb. Als iemand anders hetzelfde gevoel heeft blijkt dat de toren met de wind mee beweegt!

Na de lunch gaan we naar de 84ste verdieping. Hier kunnen we Bangkok goed bekijken ondanks de bewolking. Je ziet hier pas hoe immens groot deze wereldstad is. Na een tijdje op het dak te hebben rondgekeken rijden we terug naar het hotel.

Om 15.00 uur zijn we terug in het hotel en hebben dan nog twee uurtjes de tijd om wat te rusten. Om 17.00 uur worden we in de vergaderzaal verwacht. Marjo legt ons e.e.a. uit omtrent de rondtoer door Thailand. Dit neemt een uur in beslag waarna we naar de boot rijden om daarop onze dinercruise te maken. Omdat we wat aan de vroege kant zijn maken we van de gelegenheid gebruik om bij een naastgelegen restaurant wat te drinken.

Om 19.00 uur gaan we aan boord van onze boot. We hebben twee tafels ter beschikking op de bovenste verdieping. We eten samen met Jan, Joke, Jacques en Ria.

Onderweg komen we mooie gebouwen en tempels tegen. Rond 21.30 uur zijn we klaar met eten en gaan van de boot af. We merken meteen dat het regent en schuilen onder een afdak waar we wachten op de bus. Omstreeks 22.00 uur zijn we terug in het hotel en gaan meteen naar de kamer om te slapen.