Dag 4, woensdag 14 mei 2008

Bangkok

De wekker liep erg vroeg af. Het was dus 06.00 uur toen we piep-piep hoorden. Een blik naar buiten bevestigde dat het weer goed was, want dat konden we vandaag wel gebruiken. De fietstocht van Co van Kessel stond op het programma. We gingen om 06.50 uur naar de ontbijtzaal. Je kon zien dat we vroeg waren, want de zaal was bijna leeg. Omstreeks 8.00 uur vertrokken we met het kleine busje naar een hotel alwaar de gids van Co van Kessel op ons stond te wachten. Uit voorzorg smeer ik me in met zonnebrandcrème, want de zon was gaan schijnen. Na een korte uitleg van de gids gingen we naar de parkeergarage om fietsen te "passen" .

Nadat iedereen was voorzien van een goede fiets konden we op pad. Het was wel even wennen om door de kleine gangetjes en steegjes te fietsen. We fietsten ook over een vismarktje heen. Hier eiste de fietstocht een slachtoffer. Het was Jacques die in een afslag onderuit schoof en kwam onder een viskraampje terecht. Gelukkig had Jacques geen verwondingen en we konden weer verder.

Het is onderweg genieten van de omgeving. We komen van alles tegen en via bootjes moeten we oversteken naar de overkant. Inmiddels was de blauwe lucht dichtgetrokken met donkere wolken. De gids deelde uit voorzorg alvast poncho's uit. Niet veel later tijdens een tweede boottocht moesten we de poncho's al aandoen, want het water viel met bakken uit de lucht. Het leverde wel lachwekkende foto's op.

Tijdens de fietsroute door het groene gedeelte van Bangkok maakte Jacques voor de tweede keer een flinke smak. Hij was met zijn poncho vast te komen zitten achter zijn zadel en kon dus niet meer met zijn voeten aan de grond komen. Gelukkig zorgde de gids dat de wondjes ontsmet werden.

Om 12.30 uur waren we terug bij het beginpunt en was onze leuke fietstocht ten einde. Na een kleine wandeling kwamen we aan bij de rivier alwaar we bij een restaurant gingen lunchen. Na de lunch, omstreeks 13.15 uur, vertrokken we naar een tempel. Aangekomen bij de tempel legt Jay het een en ander uit. Jozien wil weten wat haar te wachten staat en gooit een muntje in een automaat. Deze draait dan rond en komt uit op een cijfer. Je dient dan een briefje met de desbetreffende cijfer te lezen. Is deze ongunstig, dan kun je dit afkopen bij een Boeddha.

Ik ga langs bij een monnik die mij zegent met heilig water. Ook krijg ik een touwtje om mijn pols geknoopt wat geluk brengt.

Om 15.00 uur zijn we terug bij het hotel. Om 17.00 uur worden we weer in de lobby verwacht.

Als iedereen om 17.00 uur aanwezig is gaan we met het kleine busje naar de voorstelling van Bangkok, de Siam Niramit. Dit is een schouwspel die de Aziatische cultuur en geschiedenis vertoont. Op weg naar het immense theater regent het pijpenstelen, wat enorme files tot gevolg heeft. We arriveren er pas om 18.20 uur. Eerst kunnen we op ons gemak dineren in het restaurant. Omdat de voorstelling pas om 20.00 uur begint lopen we nog even over het complex, waar ook een olifant aanwezig is. Voor het beest koop ik wat suikerriet en het smaakt hem heerlijk.

Om 19.45 uur mogen we de zaal in. Van de voorstelling zelf mogen we geen foto's maken en daarom heb ik mijn camera niet meegenomen. Om 21.30 uur is de voorstelling ten einde en gaan weer op weg naar het hotel. We drinken nog wat in het hotel en gaan daarna naar de kamer om de koffers alvast in te pakken, want morgen verlaten we Bangkok.