Dag 12, donderdag 29 maart 2007

East London - Port Elizabeth

Als we 's morgen opstaan horen we de zee nog steeds te keer gaan. Afgelopen nacht was het ook al niet anders. Ik schuif de gordijnen opzij en zie slecht weer met harde regen en veel wind. We maken ons klaar voor het ontbijt en gaan dan naar beneden naar het restaurant. Het gebruikelijke ritueel van ruim 25 keer goedemorgen zeggen is dan weer aangebroken. Het ontbijt laat ons goed smaken. Inmiddels worden de koffers al opgehaald. Na het ontbijt is het wachten op Corry die de bus voorrijd. Wij schuilen met z'n allen onder het afdak van de ingang van ons hotel. Dan zien we een gepantserd voortuig voor komen rijden. Eerst springen er bewapende agenten uit het busje die de buurt verkennen, waarna een geldloper de pinautomaat komt vullen ( die door ons is leeg getrokken ). Na dit tafereel kunnen we in de bus op weg naar nieuwe belevenissen.

We rijden eerst naar het strand bij Port Alfred. Hier zie hoe de zee te keer kan gaan. Enkelen van ons trotseren de wind en lopen de pier op. Je moet wel opletten dat je niet nat wordt door de woeste golven. Ik probeer ook een gokje te wagen, Jozien blijft op afstand. Hierna is het tijd voor de koffie. We gaan een soort café binnen dat eigenlijk nog gesloten blijkt te zijn. De eigenaar ruikt dat er wat te verdienen valt en we worden niet weg gestuurd. Hij neemt de bestelling op en het duurt vrij lang dat we onze koffie krijgen. Nadat iedereen de koffie op heeft rijden we verder.

Bij een of ander plaatsje zetten we Ton en Loes af omdat zij daar goede kennissen mogen ontmoeten. Joop spreekt met ze af dat wij over een uurtje weer terug zijn om hen op te halen. Onze groep gaat naar een monument waar de koeien gewoon los lopen. Ze zijn mensen blijkbaar gewend want ze kijken nog niet eens meer op.

Na Loes en Ton weer te hebben opgehaald gaan we op weg naar Grahamstown. Een zeer mooi stadje met schitterende gebouwen. Jozien en ik besluiten eerst wat te eten. Louis en Truus vergezellen ons. We komen terecht bij een soort broodjeszaak, maar dan alleen met appelflappen, perenflappen, donuts, etc. Erg lekker. Nadat we hebben gegeten gaan we op zoek naar een toilet wat nog niet erg makkelijk te vinden is. We gaan het proberen bij een restaurantje maar we worden zonder pardon weggestuurd. De eerste onvriendelijke Zuid-Afrikaan! We proberen het bij een zaakje en zonder twijfel mogen we van de vriendelijke vrouw het toilet gebruiken. Als dank laten we een paar rand achter en bedanken haar vriendelijk. We kunnen nu zonder volle blaas Grahamstown bezichtigen. We bezoeken ook een kerk en maken een praatje met de dominee die uitlegt hoe de Zuid-Afrikaanse kerk werkt. Na twee uurtjes vertrekken naar onze eindbestemming.

We komen rond 17.00 uur aan in Port Elizabeth waar we verblijven in het Summerstrand Inn Hotel. Een zeer goed hotel direct gelegen aan het strand, zie hieronder.

's Avonds hebben we afgesproken dat we met de bus naar het uitgaanscentrum gaan oftewel The Boardwalk. We gaan samen met Tinus en Chow op zoek naar een restaurant en komen uit bij een Italiaans restaurant. We bestellen eerst een lekker wijntje voordat we ons eten bestellen. In het restaurant zitten ook nog zo'n 12 anderen van onze groep bij elkaar. Het eten smaakt goed. Na het eten praten we nog even na en gaan dan afrekenen. Bij ons verloopt het simpel maar bij de andere groep ontstaat er wat discussie met de serveerster omdat was aangegeven dat iedereen apart zou betalen. De serveerster had dus alles bij elkaar opgeteld, zodat alles apart uitgeteld moest worden. Wij gaan op weg naar de gereedstaande bus om weer terug naar het hotel te gaan. We hoeven morgenvroeg niet zo vroeg op en kunnen dus uitslapen.