Dag 13, vrijdag 30 maart 2007

Port Elizabeth

We kunnen op ons gemak opstaan en ontbijten want we vertrekken pas rond 11.30 uur. Jozien en ik maken van de gelegenheid gebruik om een strandwandeling te maken. Heerlijk. We komen onderweg de mooiste aangespoelde anemonen, schelpen en koraal tegen. We zijn niet de enige die een wandeling aan het maken zijn, zo komen we ook enkele van onze reisgenoten tegen. Na de strandwandeling spring ik voor de tweede maal deze dag onder de douche om het zout van me af te spoelen, waarna we naar de bus gaan voor een bezoek aan het Addo Elephant National Park.

Aangekomen bij het Addo Elephant National Park gaan we in de gereed staande jeeps. Ik heb het geluk en mag voorin langs de ranger zitten. Ik moet me wel flink insmeren met zonnebrandcrème want de zon is fel en ik heb bijna geen beschutting. Dan gaan we op weg. Het uitzicht is schitterend en we komen al snel het eerste wild tegen, zie hieronder.

De naam Addo Elephant National Park zegt het eigenlijk al: Olifanten. De ranger rijdt naar een plek waar deze immense dieren zijn gespot. Boven op de berg kunnen we beneden de olifanten al zien. Aangekomen bij de plek staan er tientallen. Een prachtig gezicht en we zijn dan ook allemaal stil. Er lopen ook veel jonge olifantjes bij hun moeder. Deze zijn erg speels en blijven dicht bij mama.

Na het indrukwekkende bezoek aan Addo Elephant National Park gaan we een bezoek brengen aan een Township. Enkele kilometers voor de Township pikken we een bewoner op die ons gaat rondleiden. Ondertussen vertelt hij zijn verhaal en de leefomstandigheden. Als we de Township inrijden kijken we onze ogen uit. Vele krotten gemaakt van houten platen en golfplaten, zij aan zij waar wel 10 mensen in wonen. Ook zien we stenen huisjes beschikbaar gesteld door de Nelson Mandela Foundation. Halverwege mogen we met de gids een wandeling maken om zo echt een goede indruk te krijgen. Onze aanwezigheid trekt vele kinderen die hun gasten komen bekijken.

In de township is wel stromend water aanwezig in de vorm van een waterbron. De bewoners zijn allemaal vriendelijk en zwaaien ons toe. We kennen dit beeld alleen van de tv en nu lopen we er zelf tussen. Zeer indrukwekkend.

De kinderen kunnen onderwijs volgen door een gesponsord project.

De vele kinderen gaan voor ons zingen. Iedereen doet mee, klein en groot. Dan delen we de meegenomen spulletjes uit in de vorm van snoep, pennen, stiften, schriften, kleren, ect. Het is een chaotisch tafereel waarbij ieder kind begrijpelijk wat probeert te bemachtigen.

We rijden met de bus naar een buurthuis in het Townschip. We worden door een zangkoor opgewacht. Er wordt voor ons gezongen en geklapt. We kunnen bij het buurthuis wat drinken en ondertussen maken enkele vriendelijke dames  ( mama's ) eten voor ons klaar. Zodra het eten klaar is worden we uitgenodigd om op te scheppen. Het ziet er heerlijk uit en smaakt perfect. Een echte Zuid-Afrikaanse maaltijd. Na het diner treden nog diverse groepen voor ons op, waarna we terug keren naar ons hotel.