Dag 14, zaterdag 31 maart 2007

Port Elizabeth - Knysna

Vanuit Port Elizabeth vertrekken richting onze eindbestemming van vandaag: Knysna. Onderweg maken we een koffiestop waar dan ook wat gegeten kan worden. Omdat ik mijn hakken kapot heb gelopen heb ik pleisters nodig die ik gelukkig kan kopen bij deze benzinestation. Even later loop ik met de anderen mee om de schitterende omgeving te bekijken. Jozien blijft bij Loes haar koffie op te drinken.

We stoppen ook bij een natuurparkje waar we een boom van wel 800 (!) jaar oud kunnen bezichtigen. De boom kunnen we pas zien als je een wandelingetje hebt afgelegd, maar het is de moeite waard.

We brengen ook een bezoek aan het Tsitsikamma National Park. De natuur is hier geweldig. Onze groep maakt onder begeleiding van Joop als gids een wandeling. Het is geen vlakke wandeling maar we moeten via trappen omhoog. Degene die niet willen of kunnen wachten beneden bij het restaurant. Willem van 80 jaar verbaast iedereen om ook aan deze wandeling deel te nemen. Hij legt het zo blijkt later zonder problemen af. Het is erg warm en ons meegenomen flesje water is niet voor niets geweest.

Na een behoorlijke wandeling komen we aan bij een hangbrug, wat tevens het eindpunt is want we kunnen niet meer verder. We genieten nog even van het uitzicht en de natuur alvorens weer terug te gaan. De trap naar beneden is iets gemakkelijker.

Corry vervoert ons naar de eindbestemming. Het is het plaatsje Knysna, gelegen aan een geweldige baai. Onze boot ligt al te wachten, maar mogen bij het restaurant nog eerst wat eten en drinken.

We gaan aan boord van de boot waarop we een inleiding krijgen van een gids met een identieke Michael Jacksons stem. We varen over de baai en zien zeer luxe en grote huizen. Een schril contrast met gisteren toen we de Township bezochten. Rijk en arm is hier in Zuid-Afrika erg groot.

We meren aan bij de andere kant van de baai. Met een treintje worden we naar de top van de berg gebracht waarna we via een prachtige route naar beneden mogen lopen.  Bij aankomst beneden maken we van de gelegenheid gebruik om een koud biertje te drinken.

Aan de rand van Knysna komen we aan bij de Knysna Hollow lodges. We kijken onze ogen uit want de plek is prachtig. Joop checkt ons in en we mogen naar onze lodge. Het grootste gedeelte van onze groep is bij elkaar gesitueerd, gezellig.

We hebben de tijd om ons rustig te verzorgen. We hebben met Tinus, Chow, Harry en Treeske afgesproken om 's avonds in het restaurant te dineren.

Onder het genot van een lekkere wijn laten we ons eten erg goed smaken. Tegen 10 uur gaan we naar onze lodge. Het is de bedoeling dat we gaan slapen, maar Marlies en Manuela bieden ons een wijntje aan welke we niet afslaan. We besluiten bij het zwembad te gaan zitten en niet veel later zit een groot gedeelte van onze groep bij het zwembad te kletsen. Nadat anderen buitenlandse toeristen klagen dat we te veel herrie maken besluiten we het bed te kiezen.