Dag 17, dinsdag 3 april 2007

Stellenbosch - Kaapstad

Voor het ontbijt zetten we de koffers weer voor de deur. Tijdens het ontbijt worden deze al klaar gezet zodat we niet hoeven te wachten bij het vertrek.

We maken een een tour door Stellenbosch wat erg prachtig is. Corry zet ons in het centrum af waar we het stadje zelf mogen gaan verkennen. Ondertussen gaat Joop met Louis naar het ziekenhuis want hij heeft een ontsteking aan zijn enkel ( wat later een beet blijkt te zin van een bosluis ).

We brengen ook een bezoek aan de beroemde Oom Samie se Winkel. Het is een soort winkel van sinkel. Het is de moeite waard. We bekijken ook het marktje waar de kooplui standaard vragen waar we vandaan komen. Als we zeggen dat we uit Nederland komen zeggen ze stuk voor stuk: Aah Groningen. Waar je zou verwachten dat Amsterdam zou worden genoemd. Maar later blijkt dat Willem ons zojuist voor is geweest en die komt dus uit Groningen.

Na onze wandeling drinken we met Treeske, Harry, Theo en Rieke een kop koffie, waarna we terug lopen naar de bus.

Via een prachtige route door de wijnstreek komen we aan in het plaatsje Franschhoek, wat gesticht is door Franse Hugenoten die daar de wijnproductie hebben opgezet. We bezoeken het monument dat is gemaakt voor deze Franse Hugenoten.

Nadat we het monument hebben bezocht lopen we met Marlies en Manuela door de drukke dorpsstraat. Onderweg komen we zeer mooie gebouwen tegen, waar we uiteraard ook een kijkje bij gaan nemen.

Midden in de straat komen we een lunchroom tegen, waar het niet druk is. We besluiten om daar wat te gaan eten. In een mum van tijd zijn alle tafels bezet door onze groep. We nemen een sandwich en wat te drinken. Hierna genieten we nog van het zonnetje en lopen dan richting de klaarstaande bus. De bus staat geparkeerd achter de Hoërschool ( oftewel de Hoge School).

We vervolgen onze weg naar Paarl waar we een bezoek gaan brengen aan het Taalmonument. Joop leidt ons rond en vertelt ons het verhaal dat er bij hoort.

Via een mooie route komen we aan bij wijnboerderij Nelsons Creek. We krijgen hier een wijnproeverij. Eerst maken we een wandeling en krijgen de nodige informatie hoe wijn wordt geteeld en geproduceerd. Uiteraard wacht iedereen op het moment dat we daadwerkelijk de wijn mogen proeven.

Na de wijnproeverij rijden we naar de allerlaatste plaats en eindbestemming van de Grand Tour: Kaapstad. Bij binnenkomst van Kaapstad blijkt meteen dat dit een wereldstad is. Druk, druk, druk en veel bezigheden. We rijden meteen door naar de beroemde Tafelberg. We hebben geluk want het zicht is goed waardoor je de berg mag bezoeken. Met een gondel gaat we omhoog. Een maal boven aangekomen is het uitzicht adembenemend.

Nadat iedereen weer beneden is gearriveerd rijden we naar ons hotel voor de komende dagen. Het hotel ligt midden in het centrum. Het hotel draagt de naam Fountains.

Jozien en ik slapen op de vierde verdieping. De kamers zijn modern ingericht, maar een tikkeltje aan de kleine kant ( maar ja, je bent er ook alleen maar te slapen ). Het diner eten we in het hotel zelf. We eten met een grote groep die bestaat uit Loes, Ton, Laura, Jan, Harry, Treeske, Rieke, Theo, Jozien en ik. We vragen de ober om af te rekenen, maar doordat hij het druk heeft moeten we wachten. We vragen het tot vier keer toe om af te rekenen, maar geen resultaat. We besluiten daarna om gewoon op te stappen. In de bar van het hotel drinken we nog wat, waarna we na een mooie dag gaan slapen.