Dag 19, donderdag 5 april 2007

Kaapstad - Robbeneiland - Kaapstad

Vandaag hebben we alleen een bezoek aan Robbeneiland op het programma en deze is pas tegen de middag. We kunnen dus lekker op ons gemak ontbijten. Na het ontbijt gaan Jozien en ik een blokje in de omgeving lopen.

Tegen de middag vertrekken we naar de haven. We hebben eerst nog wat tijd om deze te bezichtigen en wat te eten. We nemen ook nog afscheid van Tineke en John die al naar huis gaan. Zij zijn in het bezit van een open vliegticket en het blijkt dat ze niet tegelijkertijd met ons kunnen vliegen vandaar dat ze een dag eerder vertrekken.

Na een vaartocht van zo'n 25 minuten komen we aan bij het wereldberoemde Robbeneiland waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Met de klaarstaande bussen krijgen we eerst een rondleiding over het eiland.

De gids doet zijn verhaal en we luisteren aandachtig naar zijn indrukwekkende verhaal. We zien ook de gruwelijkheden die hier hebben plaatsgevonden. Cellen die nog kleiner zijn dan een doorsnee hondenhok, waarin mensen dan gevangen hebben gezeten.

Uiteraard woonden de leidinggevende in riante huizen met alle gemakken voorzien.

Ontsnappen was onmogelijk door de zee en bewaking. Degene die wel hebben geprobeerd te ontsnappen hebben het niet gehaald en zijn verdronken of opgegeten door de haaien.

In het hoofdgebouw van het cellencomplex krijgen we een rondleiding van een man die ook gevangen heeft gezeten op Robbeneiland en laat ons mensonterende dingen zien.

We komen ook bij de cel waar Mandela jarenlang heeft doorgebracht. Het is een cel van 2,5 bij 1,5 meter en er staat niet meer dan een tafeltje en een bed op de grond.

Terug van een indrukwekkend bezoek aan Robbeneiland nemen we wat te drinken in de bar van het hotel. Ondertussen maken we weer plannen voor vanavond.

's Avonds gaan we weer met de taxi naar het Waterfront en gaan op zoek naar een restaurant. We proberen het weer bij hetzelfde restaurant waar we gisteren hebben gegeten maar nu is er geen plaats. Bij een Belgisch restaurant kunnen we terecht maar dan moeten we we een uur wachten. We besluiten verder te zoeken en komen bij een Italiaans restaurant. Hier moeten we ook wachten maar snel kunnen we aan tafel. We nemen uiteraard weer een witte wijn en bestellen ons diner.

Na het eten nodigen Tinus en Chow ons uit bij hetzelfde cafeetje waar we gisteren ook hebben gedronken. Het blijkt dat Tinus en Chow vandaag precies 10 jaar zijn getrouwd. We vieren het dus. Imke en Jan komen ook nog aanlopen en komen bij ons zitten. Super gezellig. Tegen middernacht gaan we maar eens richting het hotel. Uiteraard hebben we weer erg veel lol in de taxi en komen niet bij van het lachen.