Dag 4, woensdag 21 maart 2007

Ohrigstad - Drakensbergen - Blyderivier - White River

Ik ben al vroeg wakker. Vroeg genoeg om te kunnen genieten van de zonsopgang en de serene rust die rond de lodges hangt. Zie hieronder de prachtige foto's:

Ook Jozien is wakker en we maken ons klaar voor het ontbijt. Onze koffer zetten we voor het huisje want die worden opgehaald ( wat een vakantie ). Na te hebben ontbeten halen we onze rugzakken op en gaan naar de bus. We worden nog toegezongen en uitgezwaaid door het personeel.

We gaan op weg naar White River wat onze eindbestemming zal zijn voor vandaag. We reden via een prachtige route door de Drakensbergen. Onze eerste stop zal de Blyderivier zijn waar we foto's kunnen schieten van de derde grootste ravijn ter wereld, zie hieronder de foto's.

Nadat iedereen naar het toilet is geweest en het marktje te hebben bezocht rijden we verder. We gaan op weg naar de Bourke's Luck Potholes waar we de speling van de natuur kunnen zien. Rotsen gevormd door water en wind. Zeer indrukwekkend, zie hieronder foto's.

We maken onderweg ook nog een stop bij een punt dat men ook wel Gods Window noemt, zie hieronder waarom die naam.

We rijden verder naar het plaatsje Graskop waar Joop plaatsen voor heeft gereserveerd bij een pannenkoekenrestaurant. Eerst bekijken we het plaatsje waar we een winkel met zijde aan doen. We krijgen een korte rondleiding. Hierna lopen we naar het restaurant waar we de anderen ook al zien. Ik bestel een Dutch Bacon pannenkoek en Jozien een salade. Nadat iedereen heeft gegeten gaan we weer op pad.

We doen een zeer klein gehuchtje aan dat huisjes heeft in de Western stijl. Vroeger hebben deze dienst gedaan voor de arbeiders van "golddiggers".

Na een stop van een half uur rijden we naar de Shangana stam waaraan we een bezoek gaan brengen. We krijgen zo een indruk hoe deze stam leeft en onder welke primitieve omstandigheden ( het doet denken aan te tv programma "Groeten uit de Rimboe "). We worden al opgewacht door diverse leden onder het geluid van tromgeroffel. We krijgen van de gids eerst een inleiding hoe deze stam leeft. De gids dient hierna aan het stamhoofd toestemming te vragen om het dorpje met ons te mogen betreden. Het hoofd geeft toestemming en we gaan naar binnen. We nemen plaats op boomstronken er vereren het stamhoofd. Hierna mogen we met toestemming foto's maken, zie hieronder. We gaan ook nog naar de medicijnman van de stam die ons een en ander probeert uit te leggen. Als laatste worden we nog getrakteerd op een dansspektakel door de kinderen van de stamhoofd.

We rijden naar White River waar we verblijven in het Pine Lake Inn. Een mooi hotel gelegen aan een meer met een Engelse uitstraling.

Nadat Jozien en ik de koffers op de kamer hebben gekregen gaan we wat drinken. We spreken met Tineke, John, Arjan en Sylvia af om rond 19.00 uur te gaan eten in het restaurant van het hotel. Het eten is goed en Tinus en Chan sluiten bij ons aan tafel. Samen genieten we van het diner. We spreken met elkaar af dat we de volgende dag in een auto de game-drive in het Kruger Park gaan doen. Na het eten drinken we op het terras wat tot een uur of 22.30 uur waarna we naar bed gaan. We moeten al rond 5.00 uur op want we gaan naar het wereldberoemde Kruger Park.