Dag 7, zaterdag 24 maart 2007

Ezulwini (Swaziland) - Hluhluwe (Zuid-Afrika)

We waren weer lekker vroeg wakker. Na relaxed te hebben gedouched ging we naar beneden voor het ontbijt in de sfeervolle ontbijtzaal waar de tafels al voor ons waren gereserveerd ( wat een service ) zodat we niet te hoeven zoeken. Na het ontbijt weer even de spullen ophalen bij de kamer waarna we vertrokken naar een kaarsenmakerij. Hier kregen we te zien hoe de kaarsen in een figuur worden gemaakt. We kopen wat kaarsen als souvenirs en gaan naar het marktje dat tegenover de kaarsenmakerij ligt. Ook hier kopen we wat souvenirs voor het thuisfront, waarna we onze weg vervolgen naar de grensovergang met Zuid- Afrika.

Onderweg zitten we met verbazing te kijken hoe de mensen hier leven.

Maar dat is niet alles want Jozien is haar mobiele telefoon kwijt. We kijken alle tassen na die in de bus liggen, maar geen telefoon. We besluiten na de grensovergang in de koffer te kijken.

De paspoortcontrole verloopt soepel en we ontvangen weer de nodige stempels in ons paspoort. Een klein jongetje staat bij het grenskantoor de "witte" mensen te bekijken. We kunnen het niet nalaten om dit jongetje wat snoep toe te stoppen. Na een korte uitstap naar Swaziland zijn we weer terug in Zuid-Afrika. Jozien heeft haar koffer uit de bus gehaald en ik bel met mijn mobiel naar de mobiel van Jozien, maar we horen niets en Jozien vind ook niets. We besluiten het thuisfront in Nederland de mobiele telefoon te laten blokkeren.

In de middag komen we aan in Hluhluwe waar we twee dagen zullen verblijven in de Bayala Game Lodges. We worden door het personeel opgewacht met gezang. De ligging van de lodges is schitterend: helemaal afgelegen van de bewoonde wereld. Wat ook leuk is dat wij de komende dagen de enigste bewoners zijn. Zie hieronder de foto's van de lodges.

Later blijkt dat we toch niet de enige bezoekers zijn want we komen grote insecten tegen.

Nadat we de koffers hebben ontvangen komt Jozien tot een blijde verrassing. In haar toilettas blijkt haar zoekgeraakte mobiele telefoon te zitten. Jozien gaat meteen reisleider Joop inlichten met het goede nieuws.

Even later is de lunch klaar in de vorm van sandwiches. Nadat iedereen zijn buik heeft gevuld maken we ons gereed voor een game drive in het Hluhluwe Wildreservaat, die we echt nooit meer zullen vergeten. De game drive begint met het spotten van giraffe, zebra's, buffels, neushoorn en de nodige vogels.

We vragen de ranger dat we toch ook nog wel olifanten willen zien. De ranger gaat dan op zoek naar olifanten. Na een klein weggetje te zijn ingereden doemt er plotseling een zeer grote mannetjes olifant op achter een boom. De olifant is niet blij met ons en laat dit dan ook merken. De ranger moet gehaast achteruitrijden terwijl de grote olifant kwaad op ons af komt gestormd. De vrouwen in de jeep raken beginnen te gillen. Zodra de olifant wat gas terug neemt keert de ranger de jeep en haastig rijden we weg. Onderweg waarschuwen we andere bezoekers van het park op te letten voor deze agressieve olifant.

Op weg naar de uitgang van het reservaat zien we ook nog een Hyena liggen.

In de bus op weg naar de lodges hebben we natuurlijk veel te vertellen omtrent ons hachelijke avontuur met de olifant. Via gemaakte foto's en filmopnames kunnen we bewijzen dat het echt waar is.

's Avonds hebben we met elkaar een heerlijke braai met veel vlees en verse groenten. Na afloop hebben we nog wat gedronken waarna we als laatste naar bed gingen. Morgenvroeg weer een leuke dag.