Dag 02, maandag 19 maart 2007

Johannesburg - Pretoria - Johannesburg

Vandaag vroeg gewekt door de wake-up service, dus de telefoon klonk luid. We hebben ons gedouched waarna we naar de eetzaal voor ons ontbijt liepen. Al gauw kwamen we Harry en Treeske tegen die ook op zoek waren naar de eetzaal. We liepen verkeerd maar zagen wel hoe mooi het er was bij Misty Hills. Na gevraagd te hebben waar de eetzaal nu precies was, hebben we deze dan ook gevonden. Na lekker te hebben gegeten gaan we nog even terug naar onze lodge om de rugzak te pakken en gaan dan naar de klaarstaande bus. Vandaag gaan we naar Pretoria, het regeringscentrum van Zuid-Afrika. We bezoeken eerst een mijnbouwfabriek. Na eerst wat uitgestalde dingen te hebben bekeken gaan we het beveiligde gebied binnen waar we een introductiefilm te zien krijgen over de mijnbouw.

Hierna lopen we naar een afgraving waar enkele jaren diamant is gewonnen, zie hieronder:

Onze gids leidt ons verder en krijgen wat diamant te zien. Opvallend is hoe goed het gebied beveiligd is. Na afloop van onze excursie mogen we een diamantwinkel bezoeken waar men iets leuks kan kopen ( je dient wel een dikke portemonnee bij te hebben ). Hierna wat koffie drinken en op weg naar het centrum van Pretoria. Het is voor het eerst dat we de zwarte bevolking van Zuid-Afrika zien. Het is wel even wennen, maar het heeft echt iets Afrikaans.

We stopen bij de stadstuin voor het presidentieel paleis van Mbeki, die we even van tevoren met een hele stoet hebben zien vertrekken. De tuin is schitterend met een prachtig uitzicht over Pretoria, zie hieronder:

Na even wat rond te hebben gekeken rijden we naar het huis van Paul Kruger. Een klein huisje met de nog identieke spullen van Kruger. Hieronder een foto van Paul Kruger.

We bezichtigen de vele spullen die niet aangeraakt mogen worden zowat overal ligt of hangen bordje met deze mededeling, zie hieronder:

We rijden weer terug naar Johannesburg, terug naar Misty Hills. We hebben lekker wat tijd voor ons zelf. Jozien en ik besluiten om wat te gaan rondlopen. Al snel komen we bij de bar waar we anderen van onze groep tegenkomen. We drinken een biertje ( nou enkele dan... ). Na een uurtje te hebben gezeten gaan we terug naar onze lodge. We douchen en luieren nog wat aan.

's Avonds eten we in het naastgelegen Carnivoor restaurant. De naam zegt het al: veel vlees. We krijgen een tafel toegewezen en al snel ligt er al een stuk vlees op het bord. We hebben het stuk nog niet op of het andere ligt er al. We worden door Laura erop gewezen dat je het vlaggetje dat op de tafel staat moet neerleggen, wat betekend dat je even genoeg hebt. Het werkt want we krijgen nu niets toegediend. Na afloop blijkt dat we krokodil, antilope en gazelle hebben gegeten. Erg lekker. Met een bolle buik gaan we weer richting onze lodge waar we nog een portje drinken en wat hebben gelezen alvorens we gaan slapen.